וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחרות בענף הפנסיה בסכנה

יצחק אברהם

24.2.2009 / 7:00

מקום לדאגה



>> תחרות מצדם של יצרנים על כיסו של הצרכן מיטיבה עמו ומסייעת לו בהשגת תנאים משופרים. המציאות הכלכלית שוק הפנסיה אינה חורגת מכך. מאז פתיחת התחרות בענף - עם מתן האפשרות לניוד חופשי בין מוצרי הפנסיה, ובהמשך אף בין מוצרי גמל שונים - זכה ציבור החוסכים לשיפור בתנאים.

בין ההטבות המקובלות כיום בשוק החיסכון הפנסיוני ניתן לציין את החזרת דמי הניהול, בשיעור העולה על מחצית מדמי הניהול שנגבים מהחוסכים. וב"הנחת סוף עונה". בשיעור של יותר מ-50%, הקיימת במוצרי הפנסיה במשך כל השנה.



למרות זאת נותר מקום רב לשיפור התנאים שמעניקים היצרנים, ובמיוחד שירות הלקוחות הלקוי והתפעול הבעייתי שעדיין קיימים אצל חלק מהיצרנים. לדאבון לבם של הצרכנים, עולה החשש כי התחרות שכה היטיבה עם ציבור החוסכים עלולה להיפגע, שכן היצרנים הקיימים עייפו ממנה.



כיום נשמעים מכיוונם קולות הטוענים כי יש מקום להעלאת דמי הניהול הנגבים מהחוסכים, שכן דמי הניהול המופחתים אינם מספיקים כדי לממן את עלות ניהולה של קרן פנסיה. במצב שכזה קיימת ששששחשיבות רבה לכניסתם של שחקנים חדשים, אשר על פי רוב גורמים לשוק להתעורר, ומעצימים שוב את התחרות על לבם וכיסם של הצרכנים.



בינתיים אנו חוזים דווקא בסנונית ראשונה ליציאת יצרנים משוק הפנסיה ולצמצום התחרות: חברת הביטוח הכשרת הישוב פירסמה כי החליטה להפסיק את פעילותן של קרנות הפנסיה שבניהולה - קרנות שרק לפני פחות משנה הוקמו, לאחר מאמץ משמעותי. מהלך זה, על פי דיווחי החברה, נובע מהצורך לעמוד בהוראות הדין בקשר להון העצמי המינימלי הנדרש ממנה.



המהלך עשוי לגרום לשחקנים פוטנציאליים נוספים ששוקלים להצטרף כיצרנים לשוק הפנסיוני להפיק לקחים ממהלך כושל זה, ולהירתע מלהתאמץ ולהצטרף לענף. פתיחת פעילות פנסיונית אינה מהלך פשוט, קל וחומר בעתות משבר.



החשש כי מדובר בסנונית ראשונה, נובע מכך שבתקופה זו של משבר וחוסר יציבות בשווקים הפיננסיים, עמידתן של חברות הביטוח וחברות מנהלות בדרישות הדין להון עצמי מינימלי אינה טריוויאלית כלל וכלל, ומטבע הדברים צפויות חברות נוספות לבצע מהלכים כואבים כדי לעמוד בדרישות אלה. כך עלול להצטמצם מספר היצרנים והמוצרים הפנסיוניים המוצעים לציבור - צמצום שיגרור פגיעה במעמד הצרכן החוסך ובהטבות להן זכה עד כה, שנבעו מהתחרות הערה בשוק הפנסיה.



לאור האמור ראוי כי אגף שוק ההון, שמתוקף תפקידו מפקח על חברות הביטוח והחברות המנהלות, יביא בחשבון כחלק מההגנה על ציבור החוסכים גם את חשיבות השמירה על התחרות הקיימת בין היצרנים הפנסיוניים. זאת, באמצעות סיוע למניעת צמצומה, לרבות באמצעות איתור חלופות זמניות לימים טרופים אלה שיעודדו הצטרפות שחקנים חדשים, או לפחות מניעת נטישה של יצרנים שכבר הצטרפו לענף.



-



הכותב הוא עו"ד במחלקת ביטוח, פנסיה וגמל במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'. האמור למעלה אינו ייעוץ משפטי או פנסיוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully