וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עוצרים משאית כבדה בבלם היד

מוטי בסוק

24.2.2009 / 7:00

הורדת הריבית



>> בישיבת הנהלת האוצר אתמול בצהריים ביקש אחד מבכירי המשרד לדון בהחלטת הריבית של הנגיד, סטנלי פישר, שעמדה להתקבל כמה שעות מאוחר יותר. שאר הבכירים - שלא אהבו, בלשון המעטה, את הדיווחים בתקשורת על המחלוקת בינם לנגיד - השתיקו אותו מיד. "היום בלי בנק ישראל", אמרו לו.

הנגיד קיבל אתמול שתי החלטות: להוריד את ריבית הבסיס במשק במארס ב-0.25% בלבד, ל-0.75%, ולהקטין את הפרוזדור בחלון הפיקדונות שבין בנק ישראל לבנקים המסחריים מ-0.5% ל-0.25%.



כמה מהחזאים העריכו כי הנגיד יעדיף להוריד את הריבית ביותר מ-0.25%. כמה מהם דיברו על הפחתה של 0.5%, וכמה דיברו על הורדה דרסטית של 0.75%, לשיעור של 0.25%. בבנק ישראל מסבירים את ההחלטה בקרבה הרבה של ריבית בנק ישראל ל-0%. כשנוסעים במשאית כבדה ורוצים לעצור, אומרים בבנק, לא משתמשים בבלם היד לעצירה מיידית, אלא עוצרים בהדרגה - תחילה מורידים את הריבית ב-0.25%, אjר כך בעוד 0.25%, ובסוף עוצרים.



מכשיר הפחתות הריבית מתקרב למיצוי סופי. ייתכן שהבנק ימשיך ויוריד את הריבית בחודשים הקרובים עד לסביבות האפס, וייתכן שהבנק יחליט כי התהליך הסתיים אתמול, והריבית במשק תישאר בחודשים הקרובים ברמה של 0.75% - שפל של כל הזמנים. הבנק יבחן את עצמו בכמה מישורים, ובהם ההשפעה של הורדת הריבית במשק לפחות מ-1% על מרווחי הבנקים ועל החיסכון. קיימת אפשרות ריאלית מאוד כי עתה הציבור יעדיף לשמור את השקלים שלו מתחת לבלטות, מכיוון שהתשואה שייתנו לו הבנקים אפסית. הבנק גם יתחשב בהפעלתם של של מכשירים פיננסים נוספים.



הנגיד הצר אתמול את הפרזודור סביב ריבית בנק ישראל לבנקים במטרה אחת - להוזיל את האשראי היומי לבנקים מ-1.5% ל-1%. הסיפור פשוט: ריבית בנק ישראל היא עוגן להלוואות שבנק ישראל נותן ולוקח מהבנקים. לבנקים יש לעתים עודפי נזילות, והם מפקידים אותם ללילה בבנק ישראל. הבנק שילם להם עד אתמול ריבית בגובה ריבית בנק ישראל, שהיתה 1%, פחות הפרוזדור, שהיה 0.5% - כלומר ריבית של 0.5%. מהיום, הבנק ישלם להם את ריבית בנק ישראל, שירדה ל-0.75%, פחות הפרוזדור, שירד ל-0.25% - כלומר עדיין 0.5% (בדצמבר ירד הפרוזדור מ-1% ל-0.5%).



עם זאת, יש מקרים שבהם לבנקים חסרים כספים לנזילות הנדרשת מהם מבנק ישראל, למשל מכיוון שנתנו יותר הלוואות מהכסף שגייסו. בנק ישראל מעמיד לרשותם כספים להשלמת הנזילות. עד אתמול הריבית ששילמו הבנקים על כספים אלה היתה ריבית בנק ישראל, שהיתה 1.0%, ועוד הפרוזדור, שהיה 0.5%, כלומר 1.5%. מהיום ישלמו את ריבית בנק ישראל, שירדה ל-0.75%, ועוד הפרוזור, שירד ל-0.25%, כלומר 1% בלבד - 0.5% פחות מכפי ששילמו עד אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully