וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא נובל אנרג'י: "אם נמצא בתמר יותר גז משחשבנו - נדבר על שוק עולמי"

מאת אבי בר-אלי

24.2.2009 / 7:00

צ'ארלס דיווידסון הדגיש כי היקף הפרויקט ייקבע לפי דרישות השוק בישראל, העריך את תקופת הפיתוח עד להפקה המסחרית בשלוש עד חמש שנים ועקץ את BG: "אנחנו לא מרימים ידיים כל-כך מהר"



>> "החדשות הטובות והרעות הן שאין לנו עוד תגלית בסדר גודל של 'תמר'" - כך אמר אתמול נשיא ומנכ"ל נובל אנרג'י, צ'ארלס דיווידסון, בכנס שאירגן בית ההשקעות אופנהיימר לרגל תגלית הגז בקידוח "תמר 1" שמול חופי חיפה.

מבחינת נובל, השותפה הבכירה בקידוח (36%) ומפעילת הפרויקט, מדובר בתגלית הגז השנייה לחופי ישראל לאחר מאגר "מארי B" שהתגלה ב-2000 מול חופי אשקלון, וזהו גם ביקורו השני של דיווידסון בישראל. "אנחנו מסתכלים על תמר כבסיס. נאסוף עוד נתונים כדי לדעת עם מה אנו מתמודדים. אין לנו שום דבר בסדר גודל כמו תמר - זה ענקי", אמר דיווידסון בהתייחסו להמשך דרכה של החברה באזור.



בנוגע למשך הזמן עד לתחילת ההפקה המסחרית, אמר דיווידסון כי זה עשוי לארוך בין שלוש לחמש שנים. דיווידסון לא שלל את הפרסום לפני כשבועיים ב-TheMarker, ולפיו פוטנציאל הגז המשוער במאגר מגיע ל-200 מיליארד מ"ק ועולה על דיווחי החברה לבורסה (142 מיליארד מ"ק), ואמר: "אנו לא רוצים להיכנס לספקולציות לגבי מה הפוטנציאל מעבר למה שדיווחנו. בסך הכל קדחנו באר אחת בלבד בשטח ענק".



דיווידסון לא שלל אפשרות לשווק את הגז מחוץ לישראל, ובתנאי שהיקפיו יתבררו כגדולים מהמשוער. "יש לנו ביקושים בשוק המקומי, ונמצה קודם אותם", אמר דיווידסון. "אם נמצא יותר, אולי נדבר על שוק עולמי".



משלחת בכירי נובל אנרג'י, בראשות דיווידסון, הגיעה אתמול לישראל לארבעה ימים. דיווידסון צפוי להיפגש היום עם הלקוח הגדול של ים-תטיס, ולעתיד גם שותפות תמר - חברת החשמל - במשרדי הנהלת החברה בחדרה.



כפי שפורסם ב-TheMarker, צפוי דיווידסון להיפגש גם עם שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר ושר האוצר, רוני בר-און. עם זאת, בקרב המשלחת שוררת מבוכה באשר ליתר פגישותיו של דיווידסון בירושלים, נוכח אי הבהירות הפוליטית.



דיווידסון סירב להתייחס להיקפיו הכספיים של פרויקט ההפקה, ואמר כי לדרישות השוק תהיה גם השלכה מהותית על עלות ההפקה, לצד תוכנית הפיתוח שטרם הובהרה: "נשב עם לקוחות פוטנציאליים ונבדוק מה דרישות השוק, כמה נצטרך להזרים ובאיזה קצב".



דיווידסון התייחס בזהירות לסוגיית הגז המצרי, ואמר כי להערכתו השוק הישראלי יעדיף מקור גז מקומי. דיווידסון הוסיף שאינו יודע מדוע העדיפה בריטיש גז (BG), שיזמה את הפרויקט, לעזוב את רישיון הקידוח בתמר, והעיר באירוניה: "נובל לא מרימה ידיים מהר".



מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, אמר בכנס: "התגלית תהפוך את השותפות לשחקן מרכזי באזור הים התיכון, וזו תוכל להציע ללקוחות בישראל שירות shop-stop-one שבו יוכלו לצרוך את הגז מתי שירצו ובאיזו כמות שירצו".



מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי, שלל את האפשרות לצירוף שותף אסטרטגי או פיננסי בינלאומי".



טוקבקים באתר



כדאיות השקעה: בשלב ראשון כדאי להימנע, רק אחרי הבאזז הגדול ניתן להבין אם יש הצדקה להיכנס להשקעה



סימה



נראה שהמשקיעים לא למדו כלום מהאופוריה של 2007. כולם שוכחים את הסיכונים וההוצאות הצפויות וכן עיכובים שעשויים להיות בפרויקט מעין זה



אחד שמבין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully