וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקידי רשות המסים מ-פ-ח-ד-י-ם

עידו באום

24.2.2009 / 9:25

משפט וכלכלה



>> שימו לב לדברים שאמר באחרונה מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, ל-TheMarker, על רקע הטענות כי פקידי רשות המסים נמנעים מלקבל החלטות על פשרות עם נישומים בגלל תיקי חקירה המתנהלים נגד בכירים ברשות: "אני מודע היטב להשלכות המיידיות שיש לחקירות המנוהלות כנגד עובדי הרשות". לדבריו, "ההנהלה של רשות המסים מקדישה את מירב מאמציה במטרה לאפשר לפקידי השומה להמשיך ולפעול בהתאם לחובתם ולרצונם האמיתי והמקצועי. היא נותנת גיבוי מלא להפעלת שיקול הדעת על ידי עובדי הרשות".

דברי נסרדישי הם הודאה במה שמרגישים על בשרם מייצגים רבים העובדים מול דרגי השטח ברשות המסים: הפקידים מפחדים. הסיבה: גם החלטות שנראות כאילו התקבלו מתוך שיקול דעת מקצועי עשויות להביא לחקירות פליליות, ועד אשר יוכיח חשוד כי החלטותיו התקבלו מתוך נקיון הדעת, יחלוף זמן רב והחשוד ישלם מחיר כבד.



מייצגים מהשוק הפרטי, המבקשים להשיג פשרות מול רשות המסים, מספרים כי בדרג השטח, ואף בדרג פקידי שומה, ממאנים פקידים להתפשר וממליצים למייצגים להגיש ערעורי שומה לבית המשפט - שם יהיה זה השופט שיאמר לצדדים תתפשרו. הפקידות חוששת לקבל החלטות. הבעיה התעוררה בין היתר על רקע פרשת וינרוט-ויטה: עו"ד יעקב וינרוט ייצג את שוקי ויטה, שהיה פקיד שומה גוש דן, בהליכים משפטיים וגבה ממנו שכר טרחה, שלטענת הפרקליטות היה מופחת. הפרקליטות טוענת כי באותה עת טיפל ויטה בשומות מס של לקוחות של וינרוט - ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי. וינרוט, שאינו עוסק במסים, טוען כי העביר את הטיפול בנושא לרו"ח זאב פלדמן, אולם הפרקליטות חושדת כי זה היה הסדר למראית עין. החשד הוא כי ויטה סגר, או הקטין, שומות מס של גאידמק וצ'רנוי בתמורה לשכר הטרחה המופחת. אחת השאלות שייבחנו היא אם שיקול הדעת שהפעיל ויטה היה מקצועי וסביר.



מבלי להביע דעה על החשדות המיוחסים לויטה, אין להתעלם מהעובדה שהוא מושעה משירות המדינה כשנתיים. נקיון ידיו של השירות הציבורי חשוב. אסור לפרקליטות להסס או להימנע מהעמדה של לדין של משרתי ציבור שסרחו. אבל הפרקליטות אינה יכולה לנהוג כאילו קצב ניהול התיקים אינו משפיע על העולם שמסביב. קשה להימנע מהתחושה כי מרגע שממלא תפקיד הושעה מתפקידו, אין עוד צורך למהר, שכן הנגע הורחק. המציאות עליה מעיד נסרדישי היא כי עם כל חשוד שמושעה, נזרעים זרעי פחד וחוסר ודאות בקרב עובדי ארגון שלם, שנדרשים לקבל החלטות מתוך הפעלת שיקול דעת. הפרקליטות ורשויות אכיפת החוק קופחו בעבר במשאבים. חל בכך שינוי מה תחת שר המשפטים היוצא-כנראה, דניאל פרידמן. אין בכך די. הפרקליטות מתקשה בתעדוף תיקים והבעיה מאפיינת את כל זרועותיה ומחלקותיה. גוף ביקורת שיפקח על הפרקליטות, יוזמה העולה תדיר לאחרונה, צריך לשים את התעדוף בפרקליטות על סדר יומו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully