וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע מגיב השוק האירופאי בירידות חדות במיוחד לשינויים באקלים הכלכלי העולמי?

TheMarker

24.2.2009 / 11:05

מדד המניות של רוסיה איבד בשהוע שעבר 15.1% מערכו. יחד עם זאת, גם אוסטריה, איטליה ואירלנד רשמו ירידות שערים של 13.5%, 12.4% ו-11.4%, בהתאמה



שוקי המניות ברחבי העולם, להוציא את הבורסה של תל אביב ועוד כמה איזוטריים, נמצאו בשבוע המסחר האחרון במגמה של ירידות שערים. במיוחד, הובילו את המגמה השלילית מדדי המניות של השווקים האירופים.



כך לדוגמא, מדד המניות של רוסיה איבד 15.1% מערכו. יחד עם זאת, גם אוסטריה, איטליה ואירלנד רשמו ירידות שערים של 13.5%, 12.4% ו-11.4%, בהתאמה. מדד המניות האירופי המוביל, ה-Euro Stoxx 600, רשם בשבוע האחרון את הירידה השבועית החזקה ביותר זה חודשיים, 7.5%, ובכך חזר המדד לרמה בה היה לאחרונה בשנת 2003.



בבית ההשקעות מיטב מסברים את ההבדל בין השווקים האירופיים האמריקאים ומעריכים כי השינויים במשקים האירופאים הם חדים יותר מהשוואה לאמריקאים. כמו התכווצות חדה בהיקף הפעילות והידרדורות חמורה אף יותר במזרח אירופה.



לדברי הכלכל הראשי של בית ההשקעות רון אייכל, "הכלכלות המובילות בשוק האירופי רשמו, ברבע הרביעי של 2008, התכווצות חדה מאוד, אפילו מעבר לזו שנרשמה בארה"ב. כך לדוגמא, גרמניה התכווצה ברבע הנדון ב-8.4% ואנגליה ב-6%. זאת, לעומת התכווצות של 3.8% בלבד בארה"ב".



בנוגע להידרדרות כלכלית של מדינות מזרח אירופה, סבור אייכל כי מדינות מזרח אירופה נכנסו למשבר כאשר מצבן הכלכלי בעייתי כשחלקן, אף מתאפיין בגירעונות. כתוצאה מכך הופחת דירוגן של חלק מהמדינות בגוש. לדברי אייכל "כעת עולה החשש כי הקשרים הענפים של אירופה המערבית עם המזרחית עלולים להקשות על המערבית עוד יותר".



גורם נוסף אותה מונים בבית ההשקעות הוא החרפה בדיווחים הכספיים של החברות. עד עתה דיווחו 171 מתוך ה-600 האירופיות, הכלולות ב-Euro Stoxx 600, את תוצאותיהן לרבע הרביעי. מן הדיווחים עולה כי חלה ירידה של 82% בשורת הרווח. ציפיות השוק הן לעלייה של 4.4% ברווח למנייה בשנת 2009.



גם באסיה שהגיבה בירידות חדות למתרחש בארה"ב התמונה השלילית הייתה ברורה ומדדי המניות המובילים בגוש רשמו את שיעור הירידה החזק ביותר מאז אוקטובר. מדד ה-KOSPI הקוריאני איבד 10.6%, במהלך השבוע.



לדברי אייכל "הכלכלה היפאנית שהתכווצה ברבע הרביעי של 2008 בשיעור חד מאוד של 12.7% מצביעה על כך שאין ספק וגם הגוש האסייתי נופל לכדי מיתון, ביחד עם ארה"ב ואירופה".



במבט לתקופה הקרובה ממשיכים לנקוט בבית ההשקעות בגישה דפנסיווית, לפיה הסקטורים הלא-מחזוריים יניבו תשואה עודפת על מדד השוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully