וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בנאום ראשון לאומה: יום הדין הגיע, כדי לצאת מהמיתון עלינו להקריב קורבנות

סוכנויות הידיעות

25.2.2009 / 7:52

בנאום לפני הקונגרס אמר אובמה: התוכנית תדרוש קרוב לוודאי יותר ממה שתיכננו להוציא


נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר לאזרחי ארה"ב כי "יום הדין הגיע" וכי "חילוץ ארה"ב מהמיתון ידרוש הקרבת קורבנות, פעולות נועזות ורעיונות גדולים". אובמה, בנאום הראשון שלו בפני הקונגרס, אמר כי על ממשל ארה"ב לתקן את משבר האשראי המשתק את המערכת הבנקאית "או שההתאוששות של הכלכלה תיכשל עוד לפני שתתחיל". אובמה ציין כי חילוץ המגזר הפיננסי קרוב לוודאי יעלה יותר מ-700 מיליארד דולר שכבר הוקצבו למטרה זו. המשבר הכלכלי נובע ממה שאובמה כינה גישה קצרת רואי שהשפיעה על הרחוב האמריקאי, על וול סטריט ועל ואשינגטון.

"חיינו בתקופה שבה, בפעמים תכופות מידי, היללנו רווחים קצרי טווח במקום שגשוג ארוך טווח. תקופה שבה נכשלנו להסתכל מעבר לתשלום הבא, לרבעון הבא, למערכת הבחירות הבאה", אמר אובמה בנאום ששודר בטלוויזיה האמריקאית.

אובמה מעוניין לשכנע את מקבלי המדיניות בארה"ב ואת המצביעים כי תוכניתו לעידוד הכלכלה האמריקאית תצלח, אך בעת ובעונה אחת הזהיר כי ההתאוששות הכלכלית תיקח זמן מה. במהלך החודש הראשון של אובמה בתפקיד נשיא ארה"ב הוא התמקד בשלו יוזמות – תוכנית התמריצים בשווי 787 מיליארד דולר, תוכנית החילוץ לבנקים ותוכנית הסיוע לבעלי הבתים למניעת עיקולים. תוך כדי העבודה על יוזמות אלה, הזהיר אובמה מ"קטסטרופה כלכלית", אם הכלכלה האמריקאית לא תפעל בנחישות.

חלק ניכר מהנאום של אובמה נועד כדי להבטיח לציבור שתוכניותיו לחילוץ מגזר הפיננסים – משמעותן אינה להעניק פרס לחמדנות, וכי הוא נוקט צעדים כדי להקל על מחנק האשראי. אובמה אמר כי פיקדונות האמריקאים בבנקים בטוחים, והוא התחייב לסייע לחלק מהבנקים להישאר בפעילות.

"אנחנו נמשיך לפעול במרץ כדי להבטיח שהאמריקאים יידעו שיש מספיק אמון ומספיק כסף כדי להלוות, אפילו בזמנים הקשים", אמר אובמה בנאום בן 52 הדקות.

אובמה התחייב כי ממשלת ארה"ב תאלץ את בכירי הבנקים לרחת אחריות על מעשיהם ואמר כי כספי משלמי המסים "לא ינפחו את משכורות הבכירים, או יסייעו להם לקנות וילונות מפוארים או מטוסים פרטיים. הימים האלה נגמרו".

אובמה ציין כי תוכנית הסיוע למגזר הפיננסי תדרוש "משאבים רבים מהממשל הפדרלים, וכן – קרוב לוודאי יותר ממה שתיכננו להוציא". הממשל האמריקאי כבר העניק 350 מיליארד דולר מתוך תוכנית החילוץ בשווי 700 מיליארד דולר, שאושרה עוד בממשל בוש.

"הכוונה היא לא לעזור לבנקים, הכוונה היא לעזור לאנשים על ידי הענקת אשראי ליחידים כדי לאפשר להם לרכוש בתים ולאפשר לחברות להעסיק עובדים", אמר אובמה. הנשיא אמר שהוא הבין כי מתן עוד ועוד כספים לבנקים שתרמו ליצירת מחנק האשראי היא החלטה לא פופולרית.

"אני מבטיח לכם – אני מבין את זה. אבל אני יודע שבעיתות משבר אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לנהל מדיניות של כעס, או להיכנע לפוליטיקה הרגעית". כדי להבטיח שהמשבר הפיננסי לא יישנה, אובמה אמר לקונגרס לפעול לחקיקה שתוביל לרפורמה של המערכת הרגולטורית.

"אנחנו נבנה מחדש, אנחנו נתאושש, וארה"ב תקום מחדש חזקה יותר מאי פעם", אמר אובמה, וסיכם: "כובד משקלו של המשבר לא יקבע את העתיד של האומה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully