וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בביטוחי האחריות המקצועית: 16 חברות לניהול תיקים שלא השיגו ביטוח יכולות לאבד את רשיונן

אתי אפללו

25.2.2009 / 11:54

מנורה נאלצה לשלם בשנה שעברה 80 מיליון שקל בעקבות הסתבכות פריזמה בהשקעות כספי גמל באופציות מעו"ף



רשות ניירות ערך בראשותו של זוהר גושן פתחה בהליך לשלילת רישיון של 16 מנהלי תיקים שלא עומדים בדירשות ביטוח אחריות מקצועית הקבועות בחוק. הרשות שיגרה מכתבי שימוע ל-16 חברות ניהול תיקים שאין ברשותן פוליסת ביטוח בגלל רשלנות ומעילה באמון. מאחר שקיומה של פוליסה כזו היא תנאי להחזקת רישיון, הודיעה הרשות על הליך של שימוע בכתב לחברות אלה טרם קבלת החלטה על ביטול רישיונן. החברות נדרשו לפרט את הנימוקים מדוע לא יבוטל רשיונן ולהודיע על אי קיומה של הפוליסה ללקוחותיהן.



החברות שאליהן נשלחו מכתבי השימוע הן טראקבול שירותי השקעות, פרובידנט שווקים פיננסיים, פריקו מנג'מנט, קלארק אדיסון סקיוריטיס, אברסט פלוס השקעות, אטרקטיב ניהול ושיווק השקעות, יתרונות פיננסיים קפיטל מרקט, מבזק שוקי הון, מרום ניהול תיקים, מרקט פלייס ניהול תיקים, סטנהם ישראל, סינרגיה שווקים פיננסיים, עידית ניירות ערך ואחזקות, קיי.זי.אי ניהול השקעות, קשת ניירות ערך ורקיע ניהול תיקים.



חוק הייעוץ קובע כי אחד התנאים לקבלת רשיון ניהול תיקים הוא חובת ביטוח אחריות מקצועית על פי הוראות החוק. אי עמידה בתנאי זה היא עילה לביטול רשיון ניהול תיקים.



ענף בתי ההשקעות וניהול התיקים נקלע בחודשים האחרונים למשבר חמור בתחום ביטוחי האחריות המקצועית. בשנה שעברה היו פעילות בתחום זה שתי חברות ביטוח - מנורה מבטחים ששלטה על עיקר השוק וחברת הביטוח הראל. מנורה מבטחים היתה המבטח של בית ההשקעות פריזמה, ונאלצה לשלם 80 מיליון שקל בעקבות הסתבכות בית ההשקעות בהשקעות כספי גמל באופציות מעו"ף. בעקבות המקרה, החליט מבטח המשנה של מנורה מבטחים כי הוא לא מעוניין לפעול עמה יותר בתחום זה, ומנורה מבטחים יצאה מהשוק.



הראל, גם היא בעקבות דרישות של מבטח המשנה, היקשתה את התנאים בהם היא מוכנה לבטח אחריות מקצועית בבית השקעות, והעלתה את תעריפי הפרמיה. לאחר שבתי השקעות רבים לא הצליחו למצוא פיתרון לביטוח האחריות המקצועית בו הם חייבים על פי חוק, נכנסו שתי חברות ביטוח חדשות לתחום: AIG ישראל וקונסורציום המורכב מחברת הביטוח הפניקס, ברוקרי הביטוח מדנס ולידרים, ומבטחי משנה באירופה, בהם AIG אירופה.



חלק ניכר מבתי ההשקעות ומנהלי התיקים הצליחו למצוא באמצעותם פיתרון, אולם המשבר גרם לכך שהפרמיה של הביטוחים קפצה באלפי אחוזים. בקרב מנהלי תיקים קטנים נותרה בעיה.



בטרם נמצא הפיתרון של כניסת קונסורציום המבטחים ו-AIG ישראל לשוק, בחנו ברשות ניירות ערך מספר חלופות למקרה וכשל השוק בתחום לא יפתר. בין האפשרויות שנבחנו: הפעלת ביטוח באמצעות חברת הביטוח הממשלתית ענבל.



השאלה המתעוררת כעת היא האם עדיין קיימת בעייה אמיתית של השגת ביטוח או שרק נושא העלויות הגבוהות הוא שגורם למנהלי התיקים "לוותר" על הביטוח. הרשות רשאית לדרוש ממנהל תיקים או בית השקעות שלא מבטחים את עצמם בביטוח אחריות מקצועית דרישות הון גבוהות.



עד 19 במארס, על כל חברה לפרט לרשות לניירות ערך כיצד פעלה לקיום חובתה על פי החוק והתקנות בעניין הביטוח. כמו כן, נדרשה כל חברה "לדווח לאלתר לכל לקוחותיה בכתב, אודות מצבה הביטוחי, אשר אינו עונה על דרישות החוק והתקנות". בטרם ביטול הרישיון, כל חברה תוזמן לשימוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully