וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצבים לפתח הר געש

זבולון אורלב

25.2.2009 / 12:35

ח"כ זבולון אורלב קורא לממשלה לגלות מעורבות ולא להפקיר את המשק לכוחות השוק. "משבר כלכלי עלול להוביל למשבר חברתי"

מדיניות כלכלית איננה גזירת גורל משמיים, אלא כל כולה באחריות בני אדם, וליתר דיוק – באחריות הממשלה. גם אם המשבר הכלכלי העולמי משפיע במישרין ובעקיפין על המשק הישראלי, אסור שהוא יהווה תירוץ לפגוע באזרחי המדינה ולהפוך אחוזים גבוהים מהם למובטלים.

אין צורך שכלכלת מדינת ישראל תמציא את הגלגל כל פעם מחדש. ניתן ללמוד ממדינות צפון מערב אירופה, כמו שבדיה, איך ניתן לשמור על מדיניות כלכלית-חברתית מאוזנת, הבולמת גידול ניכר באבטלה.

ראשית, יש לקבל החלטה על מדיניות, שלפיה הממשלה תתערב באמצעים העומדים לרשותה, ולא תעמוד מן הצד ותסתתר מאחורי מדיניות ניאו-ליברלית, המפקירה את המשק לכוחות השוק בלבד. דווקא בתקופת משבר כלכלי, גובר הצורך לאזן ולשמור על מידתיות בין הגישה הליברלית לבין הגישה הסוציאלית.

בעלי ההון הרוויחו מהצמיחה, יפסידו מהמשבר

בחמש השנים האחרונות צמח המשק באופן מרשים. בגלל המדיניות הניאו-ליברלית לא חילחלה הצמיחה לשכבות החלשות ולכן שיעורי העוני והפערים החברתיים נשארו ברמתם הגבוהה, כך שישראל מככבת בצמרת העולמית בשיעורי העוני.

בעלי ההון הם המרוויחים העיקריים מהצמיחה הגבוהה במשק. לכן, ראוי להטיל עליהם עתה את עיקר העול של המשבר הכלכלי ולא על השכבות החלשות. כל הטענות והנימוקים שיש להיטיב עם בעלי ההון במטרה למנוע את השקעותיהם בחו"ל - אינן תקפות עתה במשבר הכלכלי העולמי. אין שום חשש שבעל הון יעביר היום את השקעותיו לחו"ל.

גם כל הנימוקים המאקרו-כלכליים הקשורים לגובה הגרעון בתקציב המדינה אינם תקפים עתה, בגלל המשבר הכלכלי העולמי.

ההון האנושי, או בשמו הנכון האוצר האנושי הוא הנכס הלאומי העיקרי שבו יש לנו יתרון יחסי בתחרות הגלובלית. זהו נימוק נוסף, חשוב ורציני למנוע גידול בשיעורי האבטלה. כל מובטל נוסף הוא בזבוז משאב לאומי שאין לו חלופה.

גם לחוסן הלאומי יש משמעות בגידול שיעורי האבטלה. מובטל ממורמר יהיה מחויב פחות ללכידות הלאומית ולתרומה שכל אזרח צריך לתרום למדינה הן בשירות הצבאי והן ביתר הנושאים בהם האזרח נושא בנטל ותורם לחוסן הלאומי

האוצר: אפילו לא אקמול למחלה סופנית

אשר על כן, יש לקבוע מדיניות כלכלית חדשה המתאימה לתקופת משבר שעיקרה הגדלת הגרעון, גיבוש כלים כלכליים ממשלתיים על-מנת להתערב ולמנוע התמוטטות מפעלים כלכליים שיש להם היתכנות לרווחיות, מתן רשת ביטחון להלוואות גישור וערבות מדינה.

כמו כן יש להתאים את הכלים החברתיים של הביטוח הלאומי על-מנת לתת מענה ראוי למובטלים, הן באשר לאורך תקופת הזכאות לדמי אבטלה והן באשר לגובה דמי האבטלה.

בנק ישראל היטיב לקרוא את המפה והוריד את הריבית למינימום של 0.75%. לעומתו, משרד האוצר נוהג כסומא בארובה ומפקיר את המשק ללא יד מכוונת ומשפיעה. האמצעים שננקטו אינם דומים אפילו ללקיחת אקמול למחלה סופנית.

אנו ניצבים לפתח הר געש. אם לא תינקט מדיניות כלכלית אמיצה, הכופרת בכל המוסכמות המקובלות עד כה, אנו עלולים למצוא את עצמנו לא רק במשבר כלכלי חמור, אלא גם במשבר חברתי העלול לאיים על החוסן הלאומי.

ח"כ זבולון אורלב – יו"ר סיעת "הבית היהודי – מפד"ל החדשה" בכנסת, שר הרווחה לשעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully