וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מבחני העמידות" יוצאים לדרך: לרשות הבנקים בארה"ב יעמדו 6 חודשים לגיוס הון פרטי

נמרוד הלפרן

25.2.2009 / 22:43

19 הבנקים הגדולים ייבחנו על בסיס שני תסריטים כלכליים; "בעלות ממשלתית על הבנקים אינה מטרת התוכנית"



משרד האוצר האמריקאי השיק היום תוכנית חדשה, במסגרתה יזרים הון נוסף ל-19 הבנקים הגדולים בארה"ב על פי תוצאות "מבחני עמידות" לבנקים שבהם החלו היום הרגולטורים. לאחר בדיקת מאזני הבנקים, שהשלמתה צפויה עד סוף החודש הבא, יעמדו לרשותם שישה חודשים לגייס הון נוסף ממשקיעים פרטיים. ההיקף הכספי הצפוי של התוכנית החדשה לא נמסר.



"מבחני העמידות", אשר נועדו לבדוק האם לבנקים יש די הון כדי להתמודד עם החרפה נוספת במשבר הכללי, עתידים לבחון שני תסריטים אפשריים לכלכלה האמריקאית. בנקים יוכלו לבחור בין גיוס הון פרטי לבין קבלת סיוע ממשלתי, וכל סיוע ממשלתי יינתן בתמורה למניות בכורה להמרה, ובמקרה שאמנם תתבצע המרה שלהן למניות רגילות, יעניקו לממשל זכויות הצבעה.



משרד האוצר הוסיף כי יפרסם את העקרונות שעל פיהם ינצל זכויות הצבעה אלה, עוד בטרם השלמת עסקות כלשהן. המרת המניות תתבצע או על פי בקשת הבנקים או בתום תקופה בת שבע שנים. כל השקעות שיבצע האוצר בבנקים יועברו לנאמנות נפרדת לניהול השקעות הממשל בחברות במגזר הפיננסי.



"מבחני העמידות" יבוצעו על בסיס שני תסריטים כלכליים. התסריט הראשון מניח כי כלכלת ארה"ב תרשום השנה צמיחה שלילית של 2%, וצמיחה חיובית של 2.1% בשנת 2010. התסריט השני, הגרוע יותר, מבוסס על נפילה של 3.3% בתוצר השנה, וצמיחה של 0.5% בשנה הבאה.



"בעוד שלמרבית הבנקים בארה"ב יש הון בהיקף שעולה על הרמה הנדרשת כדי להיחשב לממומנים היטב, חוסר הוודאות סביב האקלים הכלכלי שחק את האמון בכמות ואיכות ההון שבידי חלק מהבנקים", נאמר בהודעת משרד האוצר. "בעלות ממשלתית על הבנקים אינה מטרת התוכנית", נכתב בהודעה. גם במקרים של השקעות משמעותיות של הממשל בבנקים, "המטרה תהיה כי הבעלות הממשלתית תהיה זמנית ככל האפשר".



"מבחני העמידות" יבוצעו ב-19 הבנקים הגדלים בארה"ב, אשר להם נכסים בהיקף של יותר מ-100 מיליארד דולר. עם זאת, משרד האוצר האמריקאי ציין כי גם בנקים עם נכסים בהיקף של פחות מ-100 מיליארד דולר יהיו רשאים להשתתף בתוכנית החדשה.



מוקדם יותר היום, אמר יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, כי הממשל בארה"ב אינו מתכנן "שום דבר שמתקרב", כדבריו, להלאמה של הבנקים אשר תגרום למחיקת שווי מניות הבנקים שבידי המשקיעים. עם זאת, ציין כי ייתכן שההממשל יצבור החזקות מיעוט גדולות בסיטי ובבנקים אחרים.



"ייתכן שיהיה מצב בו הממשל יחזיק נתח מניות מיעוט משמעותי בסיטי או בבנקים אחרים", אמר ברננקי בדיון של ועדת השירותים הפיננסים של בית הנבחרים. "הלאמה, לפי תפיסתי, היא מצב שבו הממשל משתלט על הבנקים, מחסל את שווי השקעות בעלי המניות, ומתחיל לנהל את הבנקים, ואנחנו לא מתכננים שום דבר כזה", אמר ברננקי, אשר ציין כבר אתמול, ביום הראשון של עדותו בפני הקונגרס, כי אין לדעתו צורך להלאים בנקים בארה"ב.



עם זאת, מספר אנליסטים העריכו כי הממשל בארה"ב עשוי לגלות לאחר בדיקת מאזני הבנקים כי חלק מהבנקים זקוקים לצעדים חריפים יותר בשל מצבם הקשה. כך למשל, האנליסט דאגלס אליוט ממכון המחקר ברוקינגס, אמר היום כי ייתכן שיהיה צורך לבצע הלאמה מלאה של "אחד או שניים מהבנקים הגדולים בארה"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully