וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה הגיש הצעת תקציב של 3.6 טריליון דולר; הגירעון צפוי להיות הגדול מאז מלחמת העולם ה-2

נמרוד הלפרן

26.2.2009 / 19:14

הכבדה בנטל המס על עשירים ותאגידים; שינוי בסדר העדיפויות בחינוך, בריאות ואנרגיה; הגירעון הצפוי - 1.75 טריליון דולר



נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הגיש היום את הצעת תקציב ראשונית לשנת התקציב המתחילה באוקטובר, בסך 3.55 טריליון דולר, וצופה כי הגירעון בתקציב יסתכם ב-1.75 טריליון דולר - סכום שווה ערך ל-12.3% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב, הגירעון הגדול ביותר בתקציב הממשל מאז שנת 1942.



הצעת התקציב השאפתנית, המשתרעת על פני 134 עמודים, כוללת ארגון מחדש של שירותי הבריאות בארה"ב, שינוי במדיניות האנרגיה האמריקאיות המתבססת כיום על נפט וגז טבעי והגדלת תקציבי החינוך. בנוסף לשינוי סדר עדיפויות הממשל בתחומים אלה, כולל הצעת התקציב גם הכבדה של נטל המס על העשירים ועל המגזר התאגידי.



הצעת התקציב הראשונית שהוצגה היום, ואשר תוצג בגירסה מלאה יותר בחודש אפריל, צופה ירידה בגירעון בשנת התקציב 2010 לרמה של 1.17 טריליון דולר או 8% מהתמ"ג. עד סוף כהונת אובמה, בשנת התקציב 2013, צפוי הגירעון בתקציב לרדת לרמה של 533 מיליארד דולר, או 3% מהתמ"ג.



"התקציב מציג בפני העם האמריקאי את היקף המשבר שירשנו, את הצעדים שבכוונתו לבצע כדי להניע מחדש את הכלכלה כדי ליצור משרות חדשות, ואת התוכניות שלנו להתאים את הכלכלה למאה ה-21", אמר אובמה בעת הצגת התקציב. "למרות שעלינו להגדיל את הגירעון בטווח הקצר כדי לספק סיוע מיידי למשפחות ולהניע מחדש את הכלכלה, רק השבתה של משמעת תקציבית בטווח הארוך תאפשר לנו לייצר צמיחה מתמשכת ושפע משותף", הוסיף.



הצעת התקציב כוללת גם סעיף בסך 250 מיליארד דולר, למקרה שמשרד האוצר האמריקאי יאלץ לנקוט בצעדים נוספים לייצוב המערכת הפיננסית. התקציב כולל גם הכבדה של נטל המס על המשפחות העשירות ביותר בארה"ב, אולם לא בשנת התקציב הקרובה.



עסקים גדולים אף הם צפויים להיפגע בעקבות התקציב המוצע. לפי הצעת התקציב, צפויות הכנסות בסך 210 מיליארד דולר לממשל במהלך העשור הקרוב. זאת, בעקבות הגבלת יכולתם של תאגידים אמריקאיים להעתיק רישום של רווחים לחו"ל כדי לשלם שיעורי מס נמוכים יותר. הכנסות בסך 24 מיליארד דולר נוספים צפויות ממיסוי שיוטל על חברות השקעה פרטית וקרנות גידור, אם כי מדובר במס הכנסה, ולא מס על רווחי הון. חברות במגזרי הנפט והגז הטבעי צפויות להיפגע באופן חמור במיוחד, בעקבות ביטול הקלות מס מהן נהנו עד כה.



אחד המרכיבים השאפתניים ביותר בהצעת התקציב, היא תוכנית אובמה לצמצום פליטות גזי חממה, אשר תחייב מזהמים לרכוש היתרים לפליטות אשר אמורות לרדת ב-14% עד שנת 2020, לעומת הרמות של שנת 2005, וב-83% עד שנת 2050. מכירות היתרי פליטות תחל בשנת 2012, וצפויה להניב הכנסות של 646 מיליארד דולר עד שנת 2019. ההכנסות ישמשו למימון הקלות מס למשפחות בהן שני בני הזוג עובדים, ו-120 מיליארד דולר ישמשו לפיתוח טכנולוגיות אנרגיה ידידותיות לסביבה.



בתחום הבריאות, כוללת הצעת התקציב "מקדמה" בהיקף של כ-630 מיליארד דולר למימון לתוכנית ביטוח בריאות ממלכתית על פני עשר שנים. מימון סעיף זה יגיע מהעלאות מסים על העשירים ביותר בארה"ב וקיצוצים בסעיפי הוצאות ממשלתיים אחרים. אובמה הודה כי לא יהיה די בסכום זה למימון הרפורמה בשירותי הבריאות בארה"ב, אולם ציין כי מדובר בצעד ראשון בכיוון זה. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום כי הכבדת נטל המס על העשירים בארה"ב צפויה להניב לממשל הכנסות של כ-318 מיליארד דולר על פני תקופה של עשר שנים.

תקציב הביטחון של ארה"ב צפוי לצמוח ב-4% לעומת שנת התקציב הנוכחית, ב-20.4 מיליארד דולר, האטה לעומת שיעור הצמיחה שנרשם בתקופת הנשיא בוש. הצעת התקציב כוללת 130 מיליארד דולר למימון המלחמות בעיראק ובאפגניסטן, ירידה לעומת הוצאות של כ-140 מיליארד דולר השנה, ו-190 מיליארד דולר בשנה הקודמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully