וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט של איסלנד הדיח את נגיד הבנק המרכזי - לאחר שסירב להתפטר

נמרוד הלפרן

26.2.2009 / 21:45

דיוויד אודסון, אשר שימש בעבר כראש ממשלת איסלנד, נחשב לאחראי לקריסת המערכת הפיננסית במדינה



הפרלמנט של איסלנד אישר היום חוק חדש אשר מחייב את נגיד הבנק המרכזי במדינה, דיוויד אודסון, להתפטר מתפקידו. אודסון, אשר הואשם על ידי רבים באחריות לקריסת המערכת הפיננסית במדינה, סירב עד כה להתפטר למרות קריאות מצד הממשלה לעשות כן והפגנות סוערות בחודשים האחרונים מול הבנק המרכזי של המדינה. על פי החוק האיסלנדי, הדרך היחידה לאלץ את הנגיד להתפטר היא חקיקה של הפרלמנט. החוק החדש צפוי להיכנס לתוקף, ועל פי דיווחים באיסלנד, אודסון נפרד היום מעובדי הבנק המרכזי.



אודסון וראש הממשלה לשעבר של איסלנד, גייר הארדה, הפכו ליעדים העיקריים של הפגנות שפרצו באיסלנד לאחר שהמדינה הגיעה בחודש אוקטובר לסף פשיטת רגל. זאת לאחר שהמערכת הפיננסית של המדינה קרסה והממשלה נאלצה להלאים את הבנקים הגדולים במדינה. ראש הממשלה הארדה התפטר בחודש שעבר, והמחליפה שלו בתפקיד, יוהנה סיגורדרדוטיר, קראה לאודסון להתפטר.



אודסון, בן 60, שימש כראש ממשלת איסלנד בשנים 1991-2004 - התקופה הארוכה מעולם בה כיהן ראש ממשלה באיסלנד. בשנת 2005 מונה לנגיד הבנק המרכזי במדינה. אודסון, אשר שימש בעבר גם כראש העיר של בירת איסלנד, ריקיאוויק, התפרסם גם ככותב מחזות ואף חתום על המלים של כמה להיטי פופ. בשנת 1997 הגיע קובץ סיפורים קצרים שפירסם לראש רשימת רבי המכר במדינה.



ממשלת איסלנד הלאימה בשנה שעברה את שלושת הבנקים הגדולים במדינה לאחר שאלה צברו חובות של 61 מיליארד דולר, ונאלצה להפסיק את פעילות שוק המניות המקומי. בורסת המניות של איסלנד התרסקה ב-77% ביום אחד, והמטבע המקומי התמוטט לאחר שהבנק המרכזי זנח את ניסיונותיו לקבע את שער המטבע המקומי.



בעקבות המשבר, נאלצה איסלנד ללוות 6 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינ"ל (IMF) ומדינות סקנדינוויה, והפכה בכך למדינה המערבית הראשונה מאז 1976 שנאלצה ללוות כסף מקרן המטבע. על פי התחזיות, צפוי השנה התמ"ג של איסלנד לרשום צמיחה שלילית של 10%.



עד לאביב האחרון, כלכלת איסלנד שיגשגה באופן בלתי רגיל. התמ"ג לנפש במדינה היה הרביעי בגודלו בעולם; שיעור האבטלה היה 0%-1%; ודו"ח של האו"ם מ-2007, המודד הכנסה ריאלית לנפש ורמת חינוך, קבע שאיסלנד היא המדינה שהכי טוב לחיות בה בכל העולם. מאז אוקטובר, התקיימו באופן קבוע הפגנות מול הפרלמנט והבנק המרכזי של איסלנד, ובחודש שעבר התפטרה הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully