וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר ננעל בירידות חדות

שמואל שוסטר

27.2.2009 / 23:31

דאו ג'ונס רשם את הירידה החדה ביותר מעולם בחודש פברואר, והגיע לשפל של 12 שנה. מדד S&P 500 חזר 13 שנה אחורה, לרמות בהן נסחר ב-1996

המסחר בוול סטריט ביום האחרון של החודש ננעל בירידות שערים, על רקע ניסיונו של בנק סיטי (-39.0% , 1.5) להנפיק מניות בכדי להימנע מקריסה ונתוני תוצר מקומי גולמי נמוכים מהתחזיות. זהו חודש נוסף שבו ננעלים המדדים בירידות: דאו ג'ונס רשם את הירידה החדה ביותר מעולם בחודש פברואר, והגיע לשפל של 12 שנה. מדד S&P 500 חזר 13 שנה אחורה, לרמות בהן נסחר ב-1996.

דאו ג’ונס נחלש ב-1.7% לרמה של 7,062 נקודות; נאסד"ק איבד 1% לרמה של 1,377 נקודות ומדד S&P 500 ירד ב-2.4% לרמה של 735 נקודות. בסיכום חודשי נסוג נאסד"ק ב-6.7%, דאו ג'ונס קרס ב-11.7% ומדד S&P 500 צנח ב-11%.

בשוק הסולידי נרשמו ירידות במחירי איגרות החוב של ממשלת ארה"ב לתקופה של 10 שנים, והתשואה עליהן עלתה ב-0.063% לרמה של 3.04%.

בזירת המקרו: נתוני התמ"ג המעודכנים של ארה"ב, שפורסמו היום, מראים על ירידה חדה מהצפוי של 6.2% ברבעון הרביעי. זוהי הירידה הרבעונית החדה ביותר מאז 1982, והיא מבטאת ירידה בצריכה הפרטית, בהשקעות וביצוא. קודם לכן דווח כי התמ"ג ברבעון הרביעי התכווץ ב-3.8%, כך דיווח משרד המסחר האמריקאי.

מסקר של אתר מרקטווטש עלה כי הכלכלנים ציפו לירידה מתוקנת של 5.5%, בהתבסס על הנתונים החודשיים של המלאי, היצוא ומדדי מפתח אחרים. תיקון הנתונים מראה כי ההשקעות במלאי וביצוא היו "חלשות במידה ניכרת" לעומת הדו"ח הראשוני, מסר משרד המסחר. נתוני הצריכה הפרטית תוקנו גם הם כלפי מטה.

למרות האופטימיות שמנסים לשדר פקידי האוצר בוושינגטון, נציגי החברות עדיין לא רואים את סופו של המשבר. סמנכ"ל הכספים הבכיר של מיקרוסופט, כריסטופר לידל, צופה לפחות שנה נוספת של קשיים במסחר בכל המגזרים, על רקע היעדר הסימנים המעידים על התאוששות כלכלית מיידית.

בנוסף, חברת התוכנה הגדולה ביותר בעולם אישרה כי הפחיתה את התעריף שהיא משלמת לסוכנויות כוח אדם זמני ב-10%, בניסיון לקצץ בעלויות לאור הירידה בביקוש למוצרי החברה. לדבריו, "אנו צופים התכווצות מסוימת. איננו יודעים כמה זמן תימשך ההתכווצות או כמה חריפה היא תהיה", אמר לידל. "למרות מה שהפוליטיקאים ואחרים מנסים לומר, סביר להניח שבשנה או שנתיים הקרובות המצב יישאר בעייתי".

סיטי (-39.0% , 1.5) (לשעבר סיטיגרופ), דיווחה היום על הפסד לפני מס של 9.6 מיליארד דולר ברבעון הרביעי בעקבות הידרדרות השווקים הפיננסיים. הבנק מניו יורק רשם מחיקת ערך נוספת של 374 מיליון דולר שקשורה לחטיבת השירותים הפיננסיים של הבנק ביפאן, ניקו אסט מנג'מנט.

אחרי מסים, הסתכמו מחיקות הערך ב-8.7 מיליארד דולר ו-242 מיליארד דולר בהתאמה. כתוצאה, ההפסד התפעולה של סיטי מפעילויות מתמשכות ב-2008 הסתכם ב-32.1 מיליארד דולר, או 6.42 דולר למניה. מוקדם יותר העריך הבנק את ההפסדים מפעילויות מתמשכות ב-12.14 מיליארד דולר, או 2.44 דולר למניה.

בעקבות ההפסד החד הודיעה הבנק כי ינפיק מניות רגילות בתמורה למניות בכורה, מה שיגדיל באופן ניכר את ההון המוחשי שלו מבלי צורך בהשקעה נוספת מצד ממשלת ארה"ב – זאת בניסיון למנוע קריסה של הבנק והלאמתו על ידי הממשלה האמריקאית. במסגרת התוכנית יציע סיטי מניות בכורה בשווי של עד 27.5 מיליארד דולר מתוך המניות הקיימות שלו ביחס המרה של 3.25 דולר למניה. ממשלת ארה"ב תשווה את ההמרה בסך עד 25 מיליארד דולר מתוך מניות הבכורה של הבנק הנמצאות ברשותה.

ענקית המחשבים דל (סימול DELL) דיווחה על ירידה חדה מהצפוי בהכנסות הרבעון על הירידה בביקוש ומעבר הצרכנים למחשבים זולים יותר. עם זאת, הקיצוץ בעלויות שביצעה החברה איפשר לה לרשום רווחים גבוהים יותר מהתחזיות בוול סטריט.

הרווח הנקי של החברה ברבעון הרביעי שהסתיים ב-30 בינואר נפל ב-48% ל-351 מיליון דולר, או 18% למניה, לעומת 679 מיליון דולר, 31 סנט למניה, בתקופה המקבילה בשנה שעברה. הכנסות החברה נפלו ב-16% ל-13.4 מיליארד דולר, נמוך יותר מתחזיות האנליסטים של 14.06 מיליארד דולר. דל הפחיתה את ההוצאות התפעוליות ב-16% ברבעון הרביעי.

ריטליקס (סימול RTLX) נסחרה על רקע ישיבת הדירקטוריון שנערכה אמש. החברה לא דיווחה על תוצאותיה אך על פי ההערכות בשוק, הישיבה עסקה בקבלת החלטה בנוגע להצעת הרכש למכירת החברה במחיר של 8 דולרים למניה, שהגישה קרן אמריקאית וככל הנראה גם בהצעה נוספת שהגיש אחד הגופים המשקיעים בקרן פימי – בעלת העניין הגדולה בחברה.

וריפון (סימול PAY), המייצרת ומשווקת מסופוני חיוב לכרטיסי אשראי, התחזקה ב-0.9% לאחר שהודיעה כי תספק מערכות גביית אשראי אלחוטיות לחברת מונריס סולושיינס (Moneris Solutions), חברת עיבוד אשראי, חוב וכרטיסי מתנה הגדולה בקנדה, בעסקה שהיקפה 10 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully