וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס אינפלציה

עמי גינזבורג

1.3.2009 / 7:02



כינוי למס נסתר שממשלות גובות באמצעות המונופול שיש להן על הדפסת כסף. אינפלציה מתרחשת כאשר קצב ייצור הכסף במשק עולה על קצב ייצור הסחורות, המוצרים והשירותים. כאשר יותר כסף רודף אחר מוצרים, מחירם של המוצרים עולה, וערכו של הכסף יורד.

הממשלה מרוויחה את מס האינפלציה בשתי דרכים: תחילה היא מרוויחה מכך שיצרה כסף שלא היה קיים קודם, והוא שימש אותה לתשלום עבור מוצרים ושירותים. בשלב הבא היא מרוויחה בגלל עליית המחירים - היא יכולה לגבות מסים גבוהים על עבודה, מע"מ ומסי קנייה. בשפה האקדמית מס אינפלציה נקרא לעתים סניוראז' (Seignorage).



המפסידים העיקריים ממס האינפלציה הם מי שמחזיקים בכסף מזומן שערכו יורד, ומי שמשכורתם אינה עולה בקצב עליית המחירים. בדרך כלל זהו מחיר שמשלמים החלשים יותר במשק.



המשבר הכלכלי, שהחריף מאוד בחודשים האחרונים, ומחנק האשראי, חיסלו בבת אחת את האינפלציה העולמית. מחיריהם של מוצרים רבים יורדים, המשכורות מקוצצות והממשלות גובות פחות מסים. במקום אינפלציה - שמוגדרת כעליית מחירים מתמשכת - נוצרה דפלציה, ירידת מחירים מתמשכת.



התהליך הדפלציוני גורם לירידה חדה בהכנסות של ממשלות ממסים ולגירעונות תקציביים. דפלציה היא אפוא מס שלילי, שמקשה על הממשלה לעמוד בתקציבה ולמלא את תפקידה. תהליך דפלציוני יוצר לממשלות בעיות קשות גם משום שבניגוד לפירמות פרטיות, להן קשה יותר לקצץ בהוצאות, לפטר עובדים, לקצץ משכורות או לבטל חוזים והזמנות.



הדרך העיקרית שבה ממשלות מתמודדות כיום עם תהליכים דפלציוניים היא באמצעות הפחתת ריבית והזרמות כספים למשק, בין השאר גם באמצעות הדפסת שטרות חדשים והכנסתם למחזור. בעיני כמה כלכלנים, התהליכים שמתרחשים כיום עלולים לשמש כחומר בעיר ה לאינפלציה גבוהה בעתיד הלא רחוק.



דרך נוספת "לעודד אינפלציה" היא על ידי אימוץ יעד אינפלציה ממשלתי. בדרך כלל יעד האינפלציה השנתי אמור להיות מתואם עם קצב הצמיחה של המשק. בישראל ובגוש האירופי קיים יעד אינפלציה שהממשלה והבנק המרכזי מנסים להתכנס אליו במדיניותם. בארה"ב מנסה הבנק המרכזי לאמץ השנה בראשונה יעד כזה, כדי לאותת לציבור כי הוא מתכוון להילחם בתהליך הדפלציוני בכל הכלים שעומדים לרשותו.



ginzburg@themarker.com.ami

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully