וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הן נסחרות מתחת להון העצמי?

TheMarker

1.3.2009 / 7:02

אני רק שאלה



הצצתי בעמודי המניות וגיליתי שרוב החברות במדד ת"א 100 נסחרות מתחת להונן העצמי. מה זה אומר? האם זהו סימן למצבן החמור? אשמח לקבל הבהרה.

יונתן ישראלי, תל אביב



הון עצמי מייצג את ההפרש בין נכסי החברה להתחייבויותיה. אם שווי ההתחייבויות והנכסים שמופיעים במאזן נכון ומדויק, ההון העצמי משקף את שווי החברה לבעלי המניות במקרה של פירוק. אם החברה תפורק, הנכסים יימכרו לפי השווי ההוגן וההתחייבויות ייפרעו, יישאר סכום בגובה ההון העצמי.



בפועל זה לא כה פשוט: נכסי החברה אינם שווים בדיוק את הסכומים במאזן, מדובר בהערכה לפי כללים חשבונאיים נוקשים. במימוש מהיר קשה לקבל בדיוק את הסכום שרשום במאזן. במיוחד בתקופות של אי ודאות בשווקים. חשוב מכך: השווי של חברות כ"עסק חי" אמור בדרך כלל להיות גבוה מההון העצמי, משום שהן אמורות לייצר עם הנכסים שלהן הכנסות ורווחים עתידיים.



כשחברה כלשהי נסחרת מתחת להון העצמי, בדרך כלל הדבר מעיד על לפחות אחת מהאפשרויות הבאות:



1. המשקיעים אינם מאמינים שההון העצמי מייצג ונכון. כלומר, החברה צפויה להציג הפסדים גבוהים או למחוק שווי מנכסיה, ולכן ההון העצמי צפוי לרדת בעתיד.



2. המשקיעים פסימיים מדי, והמניה זולה יחסית.



שתי הקביעות אינן בהכרח סותרות, והן נכונות גם כשהתופעה חוזרת אצל חברות רבות, בדומה למצב הקיים בחברות הנכללות בת"א 100. לאורך ההיסטוריה, כשחברות נסחרו מתחת להון העצמי שלהן הדבר שיקף הזדמנות קנייה. עם זאת, מכיוון שבחודשים האחרונים ההיסטוריה הכלכלית נכתבת מחדש, מוטב לבחון מחדש כל סימן מסורתי שמצביע על כך ששוקי המניות זולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully