וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטור, מס הכנסה ומע"מ כבר שילמת?

ג'ק בלנגה

1.3.2009 / 7:02

תכנון מס



>> לדירקטורים יש די אחריות וחובות גם כך. הדבר האחרון שהם צריכים הוא להשתמט מחבות המס בתואנות שווא. כעיקרון, התמורה שמקבל דירקטור בגין שירותיו היא הכנסה מעסק, מעבודה או מדמי ניהול. בנוסף התשלום מהווה תמורה בגין "עסקה" או "עסקת אקראי בעלת אופי מסחרי", החייבת במע"מ.



ניכוי מס הכנסה. כאשר השכר המשולם לדירקטורים הוא הכנסת עבודה ינוכה המס במקור. לצורך כך, שכר דירקטורים כולל גם החזר הוצאות (נסיעה, טלפון, רכב), מס ערך מוסף בעד כהונה כדירקטור בחברה, בין בכסף ובין בשווה כסף, בין בתשלומים חד פעמיים ובין בתשלומים תקופתיים.

כשהדירקטור מוציא חשבונית מס למשלם יש לנכות מס מכל הסכום המשתלם, לרבות מס ערך מוסף. כשהדירקטור אינו עוסק מורשה, המע"מ מועבר לרשויות על ידי מקבל השירות (החברה) ואין לנכות מס במקור על סכום המע"מ.



מס ערך מוסף. דמי ניהול המשולמים על ידי חברה למנהלה הם בבחינת תמורה בגין "עסקה" החייבת במע"מ, בין אם מדובר במתן שירות על ידי עוסק במהלך עסקיו ובין אם כעסקת אקראי בעלת אופי מסחרי. החבות במע"מ חלה על התקבול מהחברה, לרבות מרכיב החזר ההוצאות.



לעניין אופן הדיווח למע"מ יש להבחין בשני מצבים: הראשון - כשהדירקטור רשום כעוסק לעניין חוק מע"מ, חלה עליו החובה להוציא לחברה חשבונית מס בגין התמורה ולדווח לרשויות מע"מ. במקרים בהם החברה רשומה כ"עוסק" לעניין חוק מע"מ היא רשאית לנכות את מס התשומות, לפי העניין.



השני - כשהדירקטור אינו רשום כ"עוסק" ועיקר הכנסתו היא ממשכורת, גימלה או קיצבה, יראו את הדירקטור כנותן שירות של יועץ לניהול החברה או כשירות של חברות בוועדות שהוקמו על פי דין, דהיינו: חבות תשלום המע"מ תחול על החברה מקבלת השרות. אם החברה רשומה לעניין חוק מע"מ כ"עוסק" עליה להוציא חשבונית מס ערוכה על שמה ("חשבונית עצמית") והיא רשאית לנכות את מס התשומות.



אם הדירקטור לא רשום כעוסק ועיקר הכנסתו אינה ממשכורת, עליו להרשם כ"עוסק מורשה" לעניין חוק מע"מ, שכן יועץ לניהול נמנה ברשימה הסגורה המחייבת רישום כעוסק מורשה. לחילופין, החברה יכולה לפנות למנהל מע"מ לקבלת אישור לתשלום מע"מ במקום החייב מכוח סעיף 20 לחוק מע"מ.



חובת הגשת הדו"ח. בהתאם לתקנות פטור מהגשת דין וחשבון אם ליחיד "הכנסה נוספת" (שהיא קטנה מ-287 אלף שקל בשנה נכון ל-2007) ממנה נוכה המס המירבי לפי פקודת מס הכנסה (בשיעור 47%) פטור היחיד מהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה.



לכן, אם כל ההכנסה משכר דירקטורים מתבטאת בסכומים שאינם עולים על התקרה ונוכה ממנה מלוא המס אין תשלום שכר דירקטורים מחייב בהגשת דו"ח אישי. אולם מומלץ לנישום לבדוק את סך כל הכנסותיו השנתיות ואת חובתו להגשת דו"ח בהתאם.



-



הכותב הוא עו"ד ורו"ח, מומחה בדיני מסים ושותף מנהל במשרד ג. בלנגה ושות'



jack@blanga.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully