וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיה ושמה מלאי

רן שחם ועידו שגיא

1.3.2009 / 7:02

פז ובזן יציגו ברבעון הרביעי הפסדים שנובעים מבעיה משותפת: הן מחזיקות במלאי נפט שנקנה במחיר גבוה ושוויו כיום נמוך. אך לפז יתרון בשל המלאי הקטן יותר, תחנות הדלק וחנויות הנוחות



>> בבורסה של תל אביב פותחה שיטה ייחודית להתמודדות עם ירידות השערים החדות הפוקדות את השווקים. לאחר שמניות הבנקים הגדולים הגיבו לפני כשבועיים בעליות שערים חדות לאזהרות רווח חמורות, בשבוע שעבר ניסו חברות האנרגיה את מזלן.



בזן ופז נפט הזהירו שברבעון הרביעי יירשם הפסד כבד כתוצאה ממלאי הנפט שברשותן. האזהרות הובילו את מניותיהן, שסבלו מלחץ שלילי מתמשך, להיפוך מגמה.

מלאי הופך בימים אלה לאחד הנתונים המרכזיים בדו"חות, ואף לנתון קריטי להישרדות. במיוחד אצל אלה שרכיב המלאי שלהן גבוה ביחס למאזן. בשנים האחרונות חברות תעשייתיות סבלו מעלייה מתמשכת במחירי חומרי הגלם, שפגעה קשות בשולי הרווח שלהן. הפגיעה ברווחיות נבעה מהמהירות והאלימות שבהן התייקרו חומרי הגלם, ועוד יותר מכך, מחוסר היכולת לגלגל את ההתייקרות באופן מלא למחיר הסופי של המוצר. כיום מתמודדות החברות עם קשיים גדולים עוד יותר. למשל האטה מהותית במכירות וקשיים במימון ההון החוזר. ואולם הן יכולות להתנחם בירידה במחירי חומרי הגלם, שצפויה לשפר את רווחיותן.



אלא שחברות בעלות מלאים גדולים, או לחלופין חברות שגידרו את עצמן מפני המשך ההתייקרות של חומרי הגלם, נאלצות להתמודד עם השלכות הצניחה במחירי הסחורות.



האזהרה האחרונה שפירסמו בזן ופז נבעה מירידת ערך המלאי שלהן בעקבות צניחת מחיר הנפט ברבעון הרביעי, מ-94 דולר לחבית ל-36.5 דולר לחבית. צניחה דרמטית זו מובילה לפגיעה קשה בחברות זיקוק, והפגיעה גדלה ככל שהיקף המלאי הבלתי מוגן גבוה יותר.



המלאי הבלתי מוגן בבזן מסתכם ב-600 אלף טונה. מלאי זה הוא הגורם העיקרי להפסד הגדול (הלא תזרימי) שתציג החברה ברבעון הרביעי. ההפסד הזה צפוי להגיע לכ-200 מיליון דולר ברבעון ולכ-125 מיליון דולר ב-2008 כולה. פז, לעומתה, מחזיקה במלאי לא מוגן בהיקף נמוך הרבה יותר - של כ-125 אלף טונה. פז תרשום ברבעון הרביעי הפסד של כ-21 מיליון דולר, וב-2008 כולה רווח של כ-160 מיליון דולר. לצניחה במחירי הנפט גם צד חיובי: עלות המימון של המלאי צנחה אף היא, עובדה הצפויה להקל מעט על החברות בעידן הנוכחי שבו השגת מימון אינה מלאכה פשוטה.



פז לא רק רווחית יותר אלא גם בעלת פרופיל סיכון נמוך יותר, בעיקר בשל מקורות ההכנסה המגוונים שלה. תחנות הדלק וחנויות הנוחות Yellow הן עוגן חשוב בתקופות כמו זו הנוכחית, ונחשבות לתחום עיסוק דפנסיווי ההופך לאטרקטיווי יותר בתקופות של מיתון (בזכות הביקוש הקשיח יחסית למוצרים ותזרים המזומנים החזק).



בזן, לעומתה, עומדת בפני תוכנית אסטרטגית להשקעה של כ-1.1 מיליארד דולר בהגברת כושר הייצור ובאיכות הסביבה. התוכנית השאפתנית, שנרקמה לפני יותר משנה, צפויה לשפר את רווחיותה בעתיד, אך ספק אם היתה עוברת את הדירקטוריון כיום. על רקע משבר האשראי, קשיי המימון ועלות גיוס ההון הגבוהה, התוכנית היא גורם סיכון נוסף לחברה.



עד כה החזקנו בתיק ההשקעות המקומי שלנו במניית בזן. השבוע נחליף אחזקה זו במניית פז. בזן נכנסה לתיק ההשקעות שלנו בתחילת השנה על חשבון פז, על רקע רמות המחיר והעדפה יחסית של בזן באותן רמות שערים. כעת אנו מעריכים, הן על רקע תשואת היתר של בזן מתחילת השנה (עלייה של כ-7% ביחס לעלייה של כ-2% בפז) ובמיוחד לאחר אזהרות הרווח של השתיים, כי האחזקה במניית פז עדיפה.



-



רן שחם הוא מנכ"ל משותף באלטשולר שחם. עידו שגיא הוא אנליסט. הכתבה אינה מהווה המלצה לרכישת ני"ע



-



מניות שנמכרו: בתיק הישראלי נמכרה האחזקה בבזן (13 אלף מניות), ובמקומה נרכשו 40 מניות של פז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully