וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משקיעים מעדיפים יזמים סדרתיים"

מאת טלי חרותי-סובר

1.3.2009 / 7:02

מחקר של בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד מוכיח כי הדרך לשכנע קרנות הון סיכון להשקיע בחברה עוברת בין היתר בהוכחה שהיזם המוביל כבר הצליח בעבר



>> "הופתענו, בהחלט הופתענו", מודה בשיחה טרנס-אטלנטית החוקר ג'וש לרנר מבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד. "היה לנו ברור שסיכויי ההצלחה של יזם שהצליח בעבר גבוהים משל האחרים, אבל לא ידענו עד כמה גדולים יכולים להיות הפערים".



באחרונה פורסם מחקרם פול גומפרס, דייוויד שרפשטיין, אנה קובנר וגו'ש לרנר Performance Persistence in Entrepreneurship (בתרגום חופשי: התמדה בביצועים יזמיים). המחקר הכה גלים, בעיקר בשל ההקשר למשבר העולמי ולחששן הטבעי של קרנות הון סיכון להשקיע במיזמים חדשים.

המחקר בדק 10,000 חברות מתחומים שונים שקרנות הון סיכון בארה"ב השקיעו בהן בין 1975 ל-2003. מהנתונים עולה כי סיכויי ההצלחה העתידיים של יזם שהצליח בעבר הם 34%, בעוד סיכוייו של יזם שנכשל הם 23% - אחוז אחד בלבד יותר משל יזם מתחיל, שסיכוייו הם 22%.



"הפערים ענקיים", אומר לרנר. "בתחילה חשבנו שסיכוייו של יזם שהצליח יהיו קרובים לסיכוייו של יזם שנכשל. יזם סדרתי לא עוצר לאחר כישלון אחד. אלא שמתברר שהפער גדול בהרבה. סיכוייו של יזם שנכשל דומים מאוד לאלה של יזם מתחיל, כך שהערך המוסף בדמות הניסיון שצבר אינו מהותי".



איך אתה מסביר את הנתונים?



"יזם שהצליח פעם אחת מקבל הרבה מאוד קרדיט מהסביבה - לקוחות, עובדים וספקים. הם מאמינים לו, ולכן רשת התמיכה בו גדולה יותר מזו של היזם המתחיל או זה שניסה ונכשל, גם אם הוא לא אשם בכישלון. מובן מאליו שכך גוברים סיכוייו של המצליח להצליח שוב. המחקר גילה כי יזמים שנהפכו למצליחנים סדרתיים והצליחו לגייס עוד ועוד השקעות, היו כאלה שידעו לעלות על גל נכון בזמן נכון - הם לא הקדימו את זמנם ולא פיספסו אותו.



בתחילת שנות ה-80 הם פנו לקרנות והציעו להן להשקיע במיזמי חומרה ותוכנה, ובאמצע שנות ה-90 הם היו יזמי אינטרנט. ליזם שהצליח בפעם הראשונה בתחום הנכון ובטיימינג הנכון היה קל יותר לשכנע את המשקיעים החדשים שיש להם על מי לסמוך".



בין משקיעים מתקיים דיון קבוע: תפישה אחת טוענת כי אתה משקיע קודם כל באנשים, ואילו תפישה אחרת מייחסת חשיבות לטכנולוגיה, למודל העסקי, להזדמנויות וכדומה, מתוך הנחה שאת האנשים ניתן תמיד להחליף.



"אין תפישה אחת נכונה, אבל הנתונים מוכיחים שמשקיעים מעדיפים אנשים ששיכנעו אותם בעבר שהתפישה היזמית שלהם נכונה, והם מוכנים לתת להם הזדמנות נוספת".



לחבור למישהו מנוסה



מה המשמעות המעשית של הנתונים?



"הרבה מאוד סטודנטים ובוגרים לא יכולים לחכות לרגע שבו יוכלו לקפוץ לתוך העולם היזמי ולממש את התיאוריה האקדמית. אני מפציר בהם לחכות קצת עם הפעילות העצמאית וללמוד בשטח מניסיון של אחרים. המחקר הזה מוכיח כיום, יותר מתמיד, שכדאי לאחד כוחות עם יזם בעל ניסיון טוב, ובכך להגדיל מאוד את הסיכויים להצלחה עתידית. בימים של משבר עולמי שבהם הקרנות חשדניות מאוד, הדרך לשכנע אותן להשקיע דווקא בכם עוברת בין היתר דרך ההוכחה שהיזם המוביל הוא קלף מנצח".



האם ניתן לראות הצלחה סדרתית בתעשיות מסוימות?



"בדקנו רק מיזמים שנתמכו על ידי קרנות הון סיכון, ולכן המחקר התמקד בעיקר בתחומי ההיי-טק, הביוטק ובשנים האחרונות גם הקלינטק. עם זאת, לא היה תחום אחד שבלט עם יותר יזמים סדרתיים מצליחים מאשר האחרים. שיעורי ההצלחה בין התחומים (ראו טבלה תחתונה) היו דומים".



האם הנתונים האלה תקפים בשווקים אחרים, שאינם ארה"ב?



"אני יכול רק להניח שכן, מתוך הנחה שתחומי ההון סיכון מתנהגים באופן דומה במקומות שונים בעולם. אישית, אני יודע שהשוק הישראלי פעיל מאוד ברמת היזמות והשקעות הון סיכון. גם ליזם הישראלי שרוצה להגדיל את סיכויי הצלחתו הייתי ממליץ כיום בחום לחבור ליזם שהצליח בעבר, מכיוון שזיהה נכון את התחום ה'חם' באותו פרק זמן. משקיעים אוהבים את זה".



יש לך עצות ליזם בתנאי משבר?



"למי שמחפש כיום השקעה הייתי מציע להיות גמיש מאוד ביכולת לקבל תנאים שאולי לא היה מקבל מקרן בעבר. במקביל, הייתי מציע ליזמים שכבר גייסו השקעה לעבור לניהול שמרני יותר של המשאבים שיש בידם".



yazam@themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully