וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה כנראה לא החילוץ האחרון של סיטי

אריק דאש ולואיז סטורי

1.3.2009 / 7:02

הכוכבים של ניו יורק טיימס



>> החילוץ הפדרלי של סיטי הוא אולי הצעד הנועז ביותר שננקט עד כה לייצוב המערכת הבנקאית בארה"ב. ואולם נראה שהוא לא יהיה האחרון. ברגע שמשרד האוצר האמריקאי הודיע כי יגדיל את הנתח שלו בסיטי, החלו לעלות השאלות.

השאלה הגדולה היא אם התוכנית, השלישית מאז אוקטובר, תשיג את מטרותיה. כלומר אם היא מספיקה כדי לייצב מפלצת פיננסית של 2 טריליון דולר, או שמא הצעד שממנו מנסים הבנקים והממשלים נואשות להימנע - הלאמה (תחת הסוואות שונות) הוא רק שאלה של זמן. השיפוט של וול סטריט היה מהיר ואכזרי. מחיר המניה של סיטי, שלפני קצת יותר משנתיים היה 55 דולר למניה, צלל ב-95 סנט ביום שישי - ל-1.5 דולר בלבד. מחירי מניות בנקים אחרים ירדו גם הם, מה שממחיש את החשש שמתלווה לשאלות היכן זה יסתיים ומה עומד להיות הצעד הבא של הממשלה.



החילוץ אומרים המומחים, אינו מספיק מכמה היבטים. החילוצים לא פתרו את עניין הנכסים הרעילים, שהוא לב הבעיה של סיטי. לכל היותר, החילוץ השלישי עשוי לקנות זמן. במקרה הגרוע, החילוץ עשוי להביא להחמרת הבעיות ובסופו של דבר לעלות לממשלה, ולמשלמי המסים, אפילו יותר.



"הבורסה מכריעה בכל יום בנוגע לשאלת סיטי", אמר פיטר סלומון, יו"ר בית ההשקעות שנושא את שמו. "הבורסה אומרת בכל יום: 'אין לכם תוכנית, אין לכם תוכנית, אין לכם תוכנית'".



ואכן, סיטי עצמה הציעה את התוכנית השלישית, הכרוכה בהמרת מניות הבכורה הנמצאות בידי הממשלה במניות רגילות, עוד בנובמבר, כשהוחלט על החילוץ השני. בשני החילוצים הראשונים הוזרמו לסיטי 45 מיליארד דולר. בשלישי תהפוך הממשלה לבעלת המניות הגדולה בסיטי.



ואולם ייתכן כי סיטי תידרש לכמויות עצומות של הון נוסף. הבנק חייב להתמודד עם גל ההפסדים הצפוי ב-2009 עקב החרפת המיתון. לעת עתה, סיטי יכולה להסתדר, אך בעיות הליבה שלה - נכסים רעילים בסך עשרות מיליארדי דולרים נשארו. כך שייתכן שהממשלה תיאלץ להמיר מניות בכורה רבות יותר, או להזריק לה הון נוסף ישירות לווריד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully