וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: קופות הגמל הגדולות יציגו בפברואר תשואה בטווח של כ-0.3% עד 1.2%

TheMarker

1.3.2009 / 17:59

על פי המדד, כל אפיקי ההשקעה המרכזיים, ובראשם איגרות החוב הממשלתיות, הן הצמודות והן השקליות, תרמו לתשואה החיובית שצפויות הקופות להציג



קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגדולות כמו, גדיש, עצמה, תמר, וקה"ל כנרת יציגו בפברואר 2009 תשואה נומינלית משוקללת בטווח של כ-0.3% עד 1.2%, כך מעריכים היום כלכלני יחידת המחקר של בית ההשקעות מיטב. מדד מיטב של כלל קופות הגמל אמור להצביע על תשואה משוקללת של כ-1.6%.



מדד מיטב מבוסס על נתוני קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגדולות בתעשייה. גדיש שנרכשה על ידי פסגות, עוצמה שנרכשה על ידי הראל ותמר מקבוצת בנק דיסקונט שנרכשה על ידי כלל ביטוח. שתי קרנות ההשתלמות הגדולות הן קה"ל שנרכשה על ידי מגדל מלאומי ודיסקונט וכנרת שנרכשה על ידי פריזמה מפועלים. סך נכסיהן מהווה כשליש מסך נכסי קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות.



על פי המדד, כל אפיקי ההשקעה המרכזיים, ובראשם איגרות החוב הממשלתיות, הן הצמודות והן השקליות, תרמו לתשואה החיובית שצפויות הקופות להציג. האפיק היחיד שאכזב באופן בולט היה זה של המניות בחו"ל, אך הוא אינו מהווה אפיק מרכזי ומשקלו בקופות נע סביב 4% עד 6%.



לדברי הכלכלנים "באפיק הממשלתי, הודעת בנק ישראל על כוונתו לרכוש אג"ח ממשלתיות, במטרה להגביר את אפקטיביות המדיניות המוניטרית בה הוא נוקט ולהביא להשטחת עקום התשואה, השפיעה באופן חיובי על שוק איגרות החוב הממשלתיות- השקליות (שחרים) והצמודות (גלילים) כאחד".



להערכת הכלכלנים, ההשפעה של המהלך ניכרה באופן חזק על איגרות החוב הממשלתיות הארוכות ביותר. איגרות החוב הממשלתיות הצמודות למדד עלו בחודש פברואר ב-1.5%, בהשוואה לכ-1% בחודש ינואר, כאשר האג"ח הצמודות הארוכות ל-7 עד 10 שנים עלו בעוצמה חזקה יחסית בשיעור של 1.8%, האג"ח הצמודות ל-5 עד 7 שנים עלו ב-0.8%, ואיגרות החוב לטווח הבינוני של 2 עד 5 שנים הסתפקו בעלייה של 0.5%.



מדד איגרות החוב הממשלתיות השקליות עלה בפברואר ב-0.3%, כאשר השחרים הארוכים לטווח של 5 שנים ומעלה עלו בשיעור של 1%, השחרים הבינוניים לטווח של 2 עד 5 שנים ירדו ב-0.2%, והשחרים הקצרים לטווח של 0 עד 2 שנים הסתפקו ב-0.1%. עלייה של 0.1% נרשמה גם בגילונים, ועלייה של 0.2% במק"מים.



לדברי הכלכלנים "האפיק הקונצרני, אשר כיכב בחודש ינואר והיה הגורם העיקרי לתשואות הגבוהות של הקופות בחודש הקודם, עלה החודש בשיעור ממוצע של 1.6%. מדד התל בונד 20 עלה ב-1.1% ומדד התל בונד 40 ירד ב-0.5%, כאשר בתווך מצוי מדד התל בונד 60, אשר עלה ב-0.5%".



בבית ההשקעות מדגישים כי, אפיק המט"ח, המיוצג בשיעור נמוך יחסית בקופות הגמל, בדרך כלל בין 4%-7% במונחי חשיפה מט"חית כוללת תרם החודש לתשואה החיובית, בעיקר הודות לפיחות השקל בשיעור של 3.9% מול הדולר, ופיחות של 1.1% מול היורו. בהתאם לכך, מדד איגרות החוב הצמודות למט"ח עלה בשיעור של 4%, ותרם לקופות אשר מחזיקות במט"ח בשיעורים גבוהים יחסית.



לדברי הכלכלנים "אפיק המניות עלה בשיעור מתון בלבד, ומיתן את התשואות של קופות הגמל החודש. בשל פרסומי הדו"חות של החברות הגדולות בעולם ומשבר הבנקאות העולמית, שהכבידו על המדדים השונים".



מדד ת"א 25 עלה באופן מתון בשיעור 0.8%, מדד ת"א 75, אשר זינק בינואר ב-30% גם בעקבות גילוי מצבור הגז מול חופי חיפה, ישרמקו, יואל וקבוצת דלק, התממש החודש ב-2.5%. כתוצאה מכך, מדד ת"א 100 עלה בשיעור נמוך של 0.6%.



בהסתכלות ענפית, בלטו לשלילה מניות הנדל"ן, הטכנולוגיה והבנקים: מדד ת"א נדל"ן 15 ירד ב-5.2%, מדד תל-טק ירד ב-3.1% ומדד הבנקים ירד ב-3.8%. ירידות אלו מיתנו באופן משמעותי את תשואות הקופות המשקיעות באפיק המנייתי, ובמיוחד - במניות מענפים אלו.



בשוקי המניות בחו"ל נרשמה מגמה שלילית מובהקת, כאשר מרבית המדדים המרכזיים ירדו בשיעור ניכר. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-11.7%, ה-500S&P ירד ב-11%, ונאסד"ק ירד ב-6.7%. באירופה, ה-FTSE ירד ב-7.7%, ה-DAX הגרמני ירד ב-11.4% וה-CAC הצרפתי ירד ב-9.1%. באסיה, הנייקי ירד ב-5.3% וההנג-סנג ירד ב-3.5%. כל אלו במונחי מטבע של אותן מדינות. עם זאת, פיחות השקל כלפי הדולר והיורו מיתן במעט את הפגיעה שנובעת מכך לגבי תשואות הקופות.



מכל אלו, מעריכים במיטב, מסתמן שתשואות פברואר תהיינה חיוביות, אך, כמובן, נמוכות במידה ניכרת מהתשואה בחודש ינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully