וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לסבסוד תעסוקה

בני פפרמן

2.3.2009 / 7:07

שוק העבודה



>> ההערכות לגידול באבטלה העלו את רגישות הציבור לנושא הפיטורים עוד לפני שהאבטלה במשק גדלה.

משעה שהפיטורים נהפכו לעניין ממשי, גובר הלחץ על הממשלה להפעיל תוכנית חירום למניעת פיטורי עובדים ולעידוד תעסוקה. קרוב לוודאי שהממשלה, בתגובה ללחצים, תפעיל תוכניות שכבר התנסתה בהן בעבר, גם אם תרומתן לשוק העבודה צפויה להיות מצומצמת. תוכנית סבסוד שכר למניעת פיטורי עובדים ותוכנית סבסוד שכר מעסיקים הקולטים עובדים יביאו לשינוי מוגבל בשוק העבודה, בעוד שההוצאה להפעלתן צפויה להיות גדולה במיוחד.



לו הופעלה תוכנית למניעת פיטורים ברבעון האחרון של 2008, כפי שדרשו ההסתדרות והתאחדות התעשיינים, הממשלה היתה צריכה לתקצב את מניעת הפסקת עבודתם של כ-60 אלף עובדים בממוצע בחודש, כאשר לפי דיווחי מעסיקים, בפועל פוטרו בשל המצב הנוכחי רק כ-20 אלף עובדים. כלומר, אילו התוכנית הופעלה הממשלה היתה אמורה לסבסד מספר עובדים הגדול כמעט פי שלושה ממספר המפוטרים עקב המשבר. התוכנית אינה יודעת להבחין בין עובד שפוטר עקב המצב, ושאותו מתכוונים לסבסד, לבין עובד שפוטר מפאת חוסר התאמתו, או עזב מיוזמתו את העבודה, ושאותו אנו לא מעוניינים לסבסד.



בדומה לכך, קל ליפול בקסמיה של תוכנית לסבסוד מעסיקים לצורך הגדלת התעסוקה, מפני שיש משהו הגיוני בתביעתם של המצדדים בהפעלת הסדר שכזה. אם אנו לא יכולים למנוע פיטורים, אומרים המצדדים בתוכנית, אז לפחות נפעל לחזק את העסקים המגדילים את מצבת העובדים, ובדרך זו נעודד אותם להקדים ולקלוט עובדים כמשקל נגד לפיטורים. ואולם מה שאין המצדדים בתוכנית מספרים, הוא שההסדר מסבסד את כל תוספת המועסקים שהיו מתווספים ממילא, בהתאם לתוכנית העבודה של העסק, בעוד שאנו מבקשים לסבסד רק את אותן משרות שאיושן הוקדם מעבר לתוכנית העבודה.



לו הופעלה ברבעון האחרון תוכנית סבסוד לעידוד קליטת עובדים, היה עלינו לסבסד את שכרם של כל 50 אלף העובדים שהתווספו לתעסוקה בממוצע בכל חודש. יש לדחות את מעורבות הממשלה בתקצוב ותפעול תוכניות והסדרים למניעת פיטורים, ו/או תוכניות לסבסוד מעסיקים המגדילים תעסוקה, מפני שלממשלה אין כלים ראויים לקידום המטרות המונחות ביסוד תוכניות אלה.



אמנם התוכניות לא מתאימות להתערבות ממשלתית, אך הן כן ראויות לשיתוף פעולה בין ההסתדרות ללשכת הארגונים הכלכליים, שיתוף שבו גופים אלה יוכלו להסכים על היטל מיוחד שייגבה משכר העובדים למימון מניעת פיטורים בהיקף שיסוכם בין הגופים.



במקרה זה חלקה של הממשלה בשיתוף הפעולה עם ההסתדרות והארגונים הכלכליים יהיה להבטיח את החלת ההסדרים שסוכמו ביניהם על כלל המשק. במקביל, יש להפעיל תוכניות נוספות, לרבות שינוי חוק ביטוח אבטלה, כדי לעודד את הצרכנים להגדיל את הוצאותיהם - דבר שיתרום לריסון הגידול בשיעור האבטלה ויצמצם את הפגיעה במובטלים.



הכותב הוא מנהל מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully