וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעמד הביניים בישראל חלף עם הרוח

איריס שטרק

2.3.2009 / 7:07

הפער החברתי-כלכלי



>> בעשור האחרון (98'-2007) גדל והלך הפער החברתי-כלכלי בישראל. המשבר הכלכלי אף יחריף את המצב.

ממשלות ישראל שמו את יהבן על מדיניות צרה של צמיחה כלכלית, באמצעות העמדת משאבים קולקטיוויים לרשות המגזר העסקי. קברניטי המדינה והכלכלה טענו כי זו הדרך הטובה ביותר לקידום יעדים חברתיים, מאחר שפירות הצמיחה מחלחלים לכל רבדי החברה. ואולם בעשור האחרון התברר כי פירות הצמיחה חילחלו יותר כלפי מעלה מאשר כלפי מטה, ולמעשה העמיקו את הפער החברתי-כלכלי. התוצאה העגומה היתה התפוגגותו של מעמד הביניים. רוב משקי הבית שנגרעו מהמעמד הבינוני עברו למעמד הנמוך, ובמקביל המשיכו העשירונים הגבוהים להגדיל את חלקם.



ב-2002 החליטה הממשלה להנהיג הפחתה גדולה במסים הישירים ובמס החברות, כדי להאיץ את הצמיחה במשק. כתוצאה מכך, ההכנסה הנקייה של שכירים המשתכרים 40-50 אלף שקל בחודש עלתה בכ-2,000 שקל ויותר לחודש, ויצרה במקביל בקופת המדינה גירעון של כ-14.4 מיליארד שקל עד 2007, עם צפי לגירעון של כ-21.7 מיליארד שקל עד 2010; גירעון שפגע בתקציבי המשרדים השונים ובעיקר בתקציבי החינוך והרווחה.



נוכחנו לראות כי אין בצמיחה כלכלית כדי להבטיח חברה המבוססת על ערכי הצדק והשוויון. צמצום הפערים והקטנת העוני מחייבים מדיניות פעילה של חלוקה הוגנת של המשאבים הקולקטיוויים. חובה להציב מטרות ברורות ולמצוא את המסלול הבטוח בדרך ליעדים אלה. יש לנקוט צעדים להגדלת שיעור התעסוקה והתמקדות באוכלוסיות החלשות, שינוי שיביא להגדלת התמ"ג, לתוספת בהכנסות המדינה ולחיסכון בקצבאות.



? יש לעודד הקמת מרכזי מיקור חוץ ביישובים ערביים וחרדיים. כך ייווצר פתרון יעיל להנהלות החברות שמחפשות גמישות בתקציב.



? יש לעגן חקיקה המקדמת גמישות וקידום נשים בכל הרבדים, ולהתחיל מחקיקה המחייבת חברות ציבוריות למנות לפחות 30% נשים לדירקטוריון, דבר שיוביל לשינוי תפישתי בחברה בתוכנית קידום לנשים - כמו שנעשה בהצלחה בנורווגיה.



? יש להרחיב את חוק מס הכנסה שלילי לכל המדינה. כמו כן, יש להכיר בהוצאות הכבדות של המטפלת, מה שמביא נשים רבות לא פעם למסקנה כי עדיף לשבת בבית ולקבל דמי אבטלה. הכרה בהוצאות המטפלת לבן הזוג בעל השכר הגבוה בבית תאפשר יציאת נשים רבות לעבודה ותכליל את המטפלות בציבור המועסקים. מהלך שכזה יגדיל את התמ"ג, כך שהמקורות שיגיעו מהצמיחה הנוספת יוכלו לממן את התהליך.



? יש להפעיל תמריצים פיסקליים למעבידים גדולים תמורת התחייבות להימנע מפיטורים למשך תקופה מוגדרת, בתמורה להגדלת סובסידיות העסקה לטווח קצר.



כיום, הכלי הראשוני המבטיח חיים ברמה סבירה הוא השגת תואר אקדמי. על כן, יש לבצע רפורמה מקיפה בחינוך, החל בחינוך לגיל הרך וכלה בהשכלה הגבוהה, תוך מיקוד באוכלוסיות ללא אמצעים ובנוער בסיכון. אלה יוכלו לטשטש בעתיד את חוסר השוויון באוכלוסיות השונות. המשבר הנוכחי בהחלט יכול להוות נקודת מפנה והזדמנות לשינוי לדורות הבאים.



הכותבת עומדת בראש משרד רו"ח שטרק את שטרק ומכהנת כסגנית נשיא לשכת רואי החשבון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully