וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפסיק להרוס מבנים מסחריים במושבים

יוגב שריד

2.3.2009 / 7:07

המרחב הכפרי



>> בעיית התעסוקה במרחב הכפרי קיימת כבר שנים רבות. החקלאות שבעבר היתה עוגן הפרנסה העיקרי במרחב הכפרי כבר אינה כזאת, והשינויים הטכנולוגיים וחוסר היכולת להתפרנס מיחידות משק קטנות הביאו לשינוי במבנה התעסוקתי במרחב הכפרי.

המרחב הכפרי בישראל משרת מטרות לאומיות כשמירה על קרקעות המדינה, אספקת מזון טרי ומטרות "ירוקות" כמו שמירה על שטחים פתוחים, מקורות המים ומשאבי הטבע. בנוסף, ברמה הלאומית עושה המרחב הכפרי שימוש במי הקולחין בחקלאות ובכך מונע הזרמתם אל הים, דבר המקטין את זיהום החופים. באותם אזורים נוצר מצב שבו חלק ניכר מאנשי ההתיישבות אינו מתפרנס באופן ישיר מחקלאות, כי אם מענפים אחרים תואמי צביון כפרי (למשל, תיירות כפרית וחקלאית), זאת כמובן כדי לשמר את היתרונות הרבים שטומן בחובו המרחב הכפרי.



ואולם המדינה עוד לא השכילה לעודד פעילות זו ולהביא להסדרתה, כך שכיום נוצר מצב אבסורדי שלא ניתן להשלים עמו ובו אלפי בעלי משקים במרחב הכפרי הם עבריינים בעל כורחם, בשל העובדה שהם מקפידים לעסוק בעיסוקים ההולמים את המרחב הכפרי במידתיות, תוך פגיעה מינימלית בסביבתם, כדי לשמר את המקום כמרחב חקלאי. במשך השנים קיבל מינהל מקרקעי ישראל החלטות שונות בנוגע לפל"ח (פעילות לא חקלאית), אך החלטות אלה אינן מיושמות בשטח או שאינן ברות יישום בשל מגבלות ובעיות ביורוקרטיות שונות ומגוונות.



לאחר שנים שבהן לא בוצע כל שימוש למען יישום ההחלטות, החליטו במינהל על יצירת אלטרנטיווה חדשה בדמות החלטה 1101. החלטה זו אינה מטיבה באופן ניכר עם בעלי הנחלות, אך כוללת כמה החלטות משנה שיש בהן כדי לקדם את אישור המבנים והתעסוקות, ובכך למנוע מאלפים להיות עבריינים שלא באשמתם. ואולם החלטה 1101, על אף שזכתה להגנה של היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, הותקפה בבג"ץ על ידי כמה גופים שאינם מחסידי ההתיישבות, מה שגרם לה להיות מוקפאת.



אי-הסדרת התעסוקה הלא חקלאית במושבים נובעת בעיקר מרשלנות ואוזלת ידם של מינהל מקרקעי ישראל ורשויות התכנון, בגלל שהם לא השכילו לייצר פתרונות ראויים לנוכח השינויים שחלו בהתיישבות ובחקלאות ב-20 שנה האחרונות. מדיניות זו, שלוקה בחוסר מחשבה עתידית וראייה למרחק תוך אימוץ הפתרון הקל והמחמיר, פוגעת בראש ובראשונה בתושבי המרחב הכפרי שמנסים להתפרנס בכבוד, אך בד בבד פוגעת בכל תושבי המדינה - שנהנים מהתועלות הרבות שמייצר עבורם המרחב הכפרי.



עד שיוכרע בבג"ץ דינה של החלטה 1101, על המינהל להקפיא את התביעות שהוגשו בגין שימושים חורגים, כדי שתושבים רבים במרחב הכפרי יוכלו להמשיך ולהתפרנס בכבוד ולא לכתת רגליהם בין בתי משפט והליכים ביורוקרטים כאלה ואחרים.



הכותב הוא יו"ר אגף כלכלה ופיתוח עסקי בתנועת המושבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully