וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזל של מתחילים - סכנה אמיתית למנכ"ל המתחיל

TheMarker

2.3.2009 / 7:07

העצה הטובה ביותר שקיבלתי - העצה של אבא



>> פרופ' דן גלאי, יו"ר בית ההשקעות סיגמא ומומחה לניהול סיכונים, משיא עצות מניסיונו למנכ"ל הטרי של סיגמא - בנו, אורי גלאי, שמכהן בתפקיד כחודשיים:

עם סיום גל הברכות, האיחולים והחגיגות מתייצב המנכ"ל הטרי מול מלוא כובד האחריות הכרוך בתפקידו החדש, ומגלה מהר מאוד שזווית הראייה שלו שונה מכל מה שהכיר בעבר. מזוין במוטיווציה אינסופית, הוא מתחיל להניע את גלגלי החברה על פי ראייתו ותפישת עולמו העסקית והערכית.



אחת התופעות המעניינות הקשורות במנהלים טריים ידועה בשם "Beginners Luck" (הצלחה של מתחילים). זו תופעה בלתי מוסברת, שיש לה אפקט חיובי בשלב הראשון - אך היא טומנת בחובה סיכון גבוה בשלבים מאוחרים יותר. הצלחה מהירה ומיידית של מנהל טרי היא חרב פיפיות שיש לדעת לשלוט בה ולעשות בה שימוש מושכל, שאם לא כן אפשר להיפצע.



במקרים רבים ההצלחה המהירה יוצרת אצל מנהלים חדשים מאניה של שיכרון גבהים ועודף ביטחון עצמי. מנהל שייפול בפח הזה ימצא עצמו רודף אחר אותה ההצלחה בניסיון לשחזר אותה, תוך שהוא זונח את תורת ניהול הסיכונים וכללי הניהול התקין.



מנהלים חייבים להבין כי הצלחה מהירה דורשת טיפול זהיר והפקת לקחים לא פחות, ואף יותר, מאירועים של חוסר הצלחה. מנהל טרי לא יפוטר מתפקידו אם יגיע לתוצאות עסקיות מדודות ומתוכננות לאחר שלוש שנים. לעומת זאת מנהל שלא יצליח לשמר את ההצלחה המיידית שלו עלול להיות מועמד לפיטורים.



סכנה נוספת העומדת בפני מנהלים טריים היא "אפקט הפעם השנייה". המנהל נכנס לתפקידו בתנופה רבה, וניגש לטפל במטלות העיקריות העומדות בפניו בחרדת הקודש הנדרשת. כתוצאה מכך, מטלות מורכבות ומסובכות מנוהלות באופן ראוי - והתוצאות טובות. ואולם כמו במקרה של "Beginners Luck", גם כאן אורבת סכנה.



מנהלים רבים נוטים לצבור מהר מדי ביטחון עצמי ביכולות הניהול השוטפות שלהם, בזכות טיפול נכון במטלות בפעם הראשונה. בבואם לטפל באותן מטלות רגישות ומורכבות בפעם השנייה, הם עשויים שלא להקדיש לכך את תשומת הלב הנדרשת - ואז מתרחשת הקטסטרופה הניהולית. זה מגיע באופן לא צפוי, שהרי את העבודה הזאת המנהל כבר יודע.



דווקא בפעם השלישית יורד הסיכון באופן משמעותי, מכיוון שבמרבית המקרים המנהל מתורגל ולמוד ניסיון.



אני ממליץ למנהל הטרי להיות מודע לסיכונים הטמונים בו עצמו, ולא רק לסיכונים שאורבים לעסק שאותו הוא מנהל. העסק התקיים שנים לפני מינויו של אותו מנהל, וימשיך להתקיים גם שנים אחריו. ואולם המנהל החדש מביא עמו לעסק חבילה בלתי ידועה של סיכונים. סיכוייו להצליח בתפקיד טמונים במידה רבה במודעות העצמית שלו ובהבנתו את הסיכונים הקשורים לאופיו ולאגו שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully