וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגרה אינסופית

שחר אילן

2.3.2009 / 7:07

יו"ר לשכת עוה"ד יוצא למאבק כדי שהכנסת תחזיר חלק מזמן פגרת הבחירות, ומצפה מהכנסת הבאה להעביר חוק בוררות חובה



>> יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, אומר שהלשכה מפגינה בתקופתו מעורבות גדולה מאי פעם בפעילות הכנסת, ושבכנסת רואים זאת בעין יפה. אך אין ספק שהדרישה שהוא מפנה שוב ושוב לכנסת, לבטל את פגרת אוגוסט הקרובה, היא מעורבות גדולה במיוחד.

הרקע לפנייה של גיא-רון ברור: הכנסת סיימה את המושב האמיתי האחרון שלה בסוף יולי 2008. אבל בגלל מערכת הבחירות היא פעלה מאז רק שלושה שבועות בסתיו, וגם אז זו היתה פעילות מוגבלת. בשבוע שעבר אמנם התכנסה הכנסת החדשה, אבל היא לא תתחיל לפעול באמת עד שתוקם ממשלה. מכיוון שבפתח עומדת פגרת הפסח, הכנסת ה-18 תתחיל בעצם לפעול בראשית מאי, תשעה חודשים לאחר שחדלה הכנסת הקודמת לעבוד. היא צפויה לצאת לפגרה נוספת בסוף יולי, כלומר לאחר שלושה חודשי עבודה בלבד. גיא-רון רוצה שחברי הכנסת ימשיכו לעבוד כרגיל עד חגי תשרי.



במכתב ששלח לראשי המפלגות בכנסת ה-18 הוא כותב שהתוצאה של הפגרה הארוכה "היא קיפאון של כל הליכי החקיקה בכנסת, ופגיעה ממשית בחיי המסחר והמשפט בישראל". בעל פה הוא מסביר ש"זו שנה של יותר אי-עשייה מעשייה. הכנסת לא יכולה לתת דוגמה מהסוג הזה לציבור. כשהפרלמנט מתנהג בצורה לא ראויה, ראוי שאתבטא".



הסיכויים שפגרת הקיץ תקוצר לא ברורים. בדרך כלל חברי הכנסת נוטים להגן על חופשותיהם כפי שהם מגינים על מעט מאוד נושאים אחרים. כך נמנעה בשבוע שעבר העלאת היוזמה לקיצור פגרת הפסח בוועדה המסדרת של הכנסת. אלא שמזכ"ל העבודה, ח"כ איתן כבל, כבר הודיע על תמיכה ביוזמה. המועמד המוביל לתפקיד יו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין (הליכוד), אומר שאם יתברר שהכנסת לא מילאה את חובתה החוקית לעבוד שמונה חודשים בשנה ייתכן שיהיה צריך לקצר את הפגרה. ריבלין מדגיש עם זאת שהרבה יותר חשוב לו להגדיל את מספר חברי הכנסת שעובדים באמת בימי המושבים ולא רק מגיעים רק להצבעות חשובות.



לגיא-רון חשוב להבהיר שהקריאה שלו היתה ציבורית ואינה נובעת מאינטרס של הלשכה. ובכל זאת, מעניין לבדוק אילו חוקים חשוב ללשכה שיקודמו בכנסת ה-18 ולא יתעכבו בשל יציאתה של הכנסת לפגרה. דומה שהעניין שחשוב לו במיוחד הוא החמרת דרישות הקבלה לעורכי דין, בלימודים, בבחינות ובהתמחות. בין האפשריות הנשקלות: חיוב עורכי דין בתואר שני. "צריך להגיע למצב שהכנסת תבין שיש פה בעיה לאומית ולא ייתכן שכל העם יהיו עורכי דין. זו בעיה של רמת המקצוע שהולכת ומתדרדרת", אמר גיא-רון.



יוזמה מהפכנית עוד יותר היא קביעת בוררות חובה בתביעות שמתחת לסכום של 100 אלף שקל, וכך להוריד עד 150 אלף תיקים מהעומס שמוטל על בתי המשפט. לדבריו, לשופט מתחיל אין שום יתרון על עורך דין ותיק שיקיים את הבוררות.



יוזמות חקיקה נוספות שתנסה הלשכה לקדם:



* הארכת תקופת המעצר שניתן להמיר לעבודת שירות מחצי שנה ל-18 חודש.



* ביטול עונשי מאסר על עבירות רשלנות. גיא-רון טוען שאדם נורמטיווי שהרג בשוגג, למשל בתאונת דרכים, לא צריך לשבת בכלא.



* הפיכת עבירת אלימות נגד עורכי דין ורופאים לעבירה בנסיבות מחמירות.



* הרחבת חובת ייצוג בני מיעוטים בדירקטוריונים מחברות ממשלתיות בלבד גם לחברות שנתמכות על ידי הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully