וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנקים במחירי חיסול

עמי גינזבורג

2.3.2009 / 7:27

הבנקים וההלאמה



>> הבורסה של תל אביב הצטרפה אתמול למפולת העולמית, ומדד תל אביב 25 (המעו"ף) צלל ב-4% ל-639 נקודות. המעו"ף נמוך כעת ב-2.5% מרמתו בתחילת 2009, אך עדיין גבוה ב-8% מהשפל של סוף נובמבר.

בשונה ממדדי דאו ג'ונס ו-500 S&P האמריקאיים, שנפלו ביום שישי לשפל של 12 שנים, רוב מדדי המניות המובילים של תל אביב עדיין גבוהים מרמות השפל שלהם. יוצא מן הכלל מדד הבנקים, שצלל אתמול ב-5.2% לשפל חדש של 540 נקודות. מאז תחילת 2009 איבד מדד הבנקים 13% מערכו, והוא רחוק ב-63% מהשיא שרשם לפני 15 חודש. בממוצע נסחרים כיום הבנקים הישראליים במחצית מההון העצמי שלהם - דומה לרמת המחיר שבה נסחרו בשפל של 2002.



ענף הבנקאות העולמי נמצא כיום בעין הסערה. בשבוע שעבר קרסו מניות סיטי ובנק אוף אמריקה לשפל חדש. מניית סיטי השלימה בתוך חודש נפילה של 57%, ומניית בנק אוף אמריקה צללה באותו זמן ב-40%.



בשוקי ההון העולמיים קיים חשש גדול מפני הלאמה מלאה של מערכת הבנקאות העולמית. החששות האלה כבר אינם נוגעים ליציבות הבנקים. הקונסנזוס העולמי אומר שבמידת הצורך הבנקים הגדולים יולאמו, אך ימשיכו לשרוד ולתפקד. השינוי העיקרי במקרה של הלאמה הוא שבעלי המניות בבנקים יפסידו את מלוא השקעתם. זו גם הסיבה לכך שמניות הבנקים צוללות במהירות כה חדה.



גם בישראל הבנקים נפגעים. בחודש האחרון פירסמו הבנקים לאומי, הפועלים והבינלאומי כי נוצר להם הפסד גדול ברבעון הרביעי. אתמול הצטרף אליהם גם דיסקונט, שדיווח על הפסד צפוי של 70-120 מיליון שקל ברבעון זה.



האם תרחיש גורף של הלאמת הבנקים בישראל הוא אפשרי? כרגע הסבירות לכך נמוכה. למעט בנק דיסקונט, שיצטרך כנראה לגייס כספים בשנה הקרובה כדי לחזק את מבנה ההון שלו, שאר הבנקים הגדולים בישראל נהנים מהלימות הון גבוהה יחסית, שאמורה להספיק גם במקרה שההפסדים יימשכו ואף יעמיקו.



בניגוד לבנקים בחו"ל, הבנקים בישראל לא הסתבכו כמעט בהשקעה בנכסים פיננסיים רעילים כגון אג"ח מגובות במשכנתאות או מוצרים מובנים מסובכים. בנק הפועלים, שהסתבך בהשקעה כזאת בעבר, הספיק למכור אותה ב-2008.



המשבר הכלכלי העמוק צפוי כמובן להשפיע על הבנקים הישראליים, והם צפויים להפריש עוד כמה מאות מיליוני שקלים בגין חובות מסופקים. כמה מהם יצטרכו להפסיק לחלק דיווידנדים כדי לשמור על ההון, וכמה יצטרכו לקצץ בהוצאות ואולי אפילו לנקוט צעד דרסטי ולהפחית את שכר עובדיהם.



כרגע הבנקים הישראליים נראים חזקים מספיק כדי לעמוד בהרעה נוספת במצב הכלכלי, ובמקרה שההרעה תימשך ייתכן שהם יגייסו הון על ידי בעלי השליטה שלהם. איום ההלאמה עדיין אינו רלוונטי בכל הקשור להם.



מצד שני, במשבר עולמי כה עמוק וקשה, כל מה שנראה כיום "נכון" ו"סביר" יכול להתברר כשטות מוחלטת בעוד חודשיים או חצי שנה. כשבכל העולם חוששים מהלאמה של מערכת הבנקאות, או לפחות דילול מסיווי בחלקם של המשקיעים מהציבור, התגובה הרפלקסיווית הטבעית של ציבור מחזיקי המניות בבנקים היא למכור אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully