וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השקט התעשייתי" של עובדי הנמלים: 215 ימי עיצומים ושביתות מאז הרפורמה

מאת אבי בר-אלי

2.3.2009 / 7:37

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר: "הנזק למשק הוא 2-3 מיליארד שקל"



ארבע שנים לאחר ההכרזה על הרפורמה בנמלי ישראל, במסגרתה התחייבו עובדי הנמלים ל"שקט תעשייתי" תמורת שורת הטבות - מתברר כי המצב בנמלים היה רחוק מלהיות שקט. מאז 17 בפברואר 2005 - תאריך תחילת הרפורמה - חלו עיצומים בנמלים במהלך 215 ימים, בהם נרשמו לפחות 41 מקרים של שיבושי עבודה ועוד 22 איומים פומביים בשביתות והכרזות סכסוכי עבודה - כך עולה מבדיקה שערך איגוד המשתמשים בהובלה ימית.



נתונים אלה מקיפים את שיבושי העבודה שעליהם דווח בעיתונות, פניות לבתי הדין לעבודה או דיווחים של משתמשי שירותי הנמל השונים. שקלול ימי ה"איומים" בוצע משום השלכותיהם על קביעת היטלי הצפיפות בנמלים. באיגוד טוענים כי רבים מימי העיצומים שננקטו בנמלים לא דווחו - וחלקם אף הוכחשו בידי העובדים למרות האטת העבודה בפועל.



לפי נתונים אלה, טוענים באיגוד, נגרם למשק נזק מצטבר של 2-3 מיליארד שקל, בעיקר בנזק ישיר לבעלי מטענים, מפעלים ולחברות הספנות. יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אמר: "במחיר עיצומים לא חוקיים אלה ניתן היה לכסות את הוצאות מבצע 'עופרת יצוקה', למגן את היישובים בדרום ולממן את כל התרופות שרוצים להכניס לסל התרופות".



גם איומים בצעדים ארגוניים והכרזות על סכסוכי עבודה נכללו בבדיקה, מאחר שגם אם לא גרמו לשיבושים מיידיים בעבודה, המתח ואי-היציבות ששידרו פגעו בנכונות של אוניות להגיע לנמלי ישראל, וכן במגמה להעלות את היטלי הצפיפות בנמלים.



הסיבות לצעדי העובדים היו מגוונות: החל בסכסוכים סביב תנאי השכר וכלה בחגיגות משפחתיות של אנשי הוועדים או ניסיון לכפות מעורבות בהליכי קליטת עובדים. "אנו עדים למצב של אזלת יד שרוקן את הרפורמה מתוכן", הוסיף שפר. "על פי הסכמי הרפורמה, אמורים הצעדים הראשונים של ההפרטה לצאת לדרך כבר בעוד שנה - אך מישהו מאמין שבצורה כזו יש סיכוי להפריט? קבוצת עובדים קיבלה עם ההפרטה מענק של 100 אלף שקל לעובד והעלאות שכר בשיעור של 15%-20% תמורת חתימתה על הסכמתה לשינוי מבני, שביצועו מסוכל צעד אחר צעד".



לא ניתן היה להשיג את תגובת הוועדים לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully