וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טנדם קפיטל: האם הדולר הוא מטבע המקלט היחידי?

TheMarker

2.3.2009 / 9:56

הדולר האמריקאי עלה לרמה הגבוהה ביותר מזה 3 שנים אל מול המטבעות של 6 שותפות הסחר העיקריות



הדולר האמריקאי עלה לרמה הגבוהה ביותר מזה 3 שנים אל מול המטבעות של 6 שותפות הסחר העיקריות של ארצות הברית כתוצאה מהמיתון המעמיק ואי הוודאות בעולם אשר העלתה את הביקוש לנכסים בטוחים.



מדד הדולר העוקב אחר הדולר האמריקאי אל מול היורו, היין, הלירה שטרלינג, הפרנק שווצרי, הדולר קנדי והקרונה השוודית הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2006 אף על פי שהתמ"ג התכווץ ברבעון הרביעי של 2008 בשיעור שנתי של 6.2%.



כלומר בניגוד למטבעות אחרים המייצגים את המצב של כלכלתם נראה כי הדולר ממשיך לשמש עוגן למרות מצבה הקשה של הכלכלה האמריקאית. אולם מעבר לתפיסה האומרת שהמיתון הוא זה שחיזק את הדולר קיימים גורמים נוספים הקשורים בהיחלשותן של כלכלות גדולות אחרות שהביא לחיזוק המשמעותי של הדולר.



היורו נפל ב-9.5% אל מול הדולר מתחילת השנה על רקע החששות שהתסיסה הפיננסית באירופה תחמיר. כלכלת גוש היורו צפוייה להתכווץ בלפחות ב-2% בשנה זו, בזמן שהבנקים נמצאים תחת לחץ מהחשיפה שלהם להאטה בכלכלות במזרח אירופה.



כלכלת בריטניה, מתמודדת עם קריסה במערכת הפיננסית ובייצוא, אשר מפעילים לחץ על הלירה שטרלינג אשר צפוייה להמשיך ליפול לאחר שנחלשה כבר ב-23% אל מול היורו וב-26% אל מול הדולר ב-2008.



הדולר הקנדי אינו מסוגל להחזיק מעמד אל מול הדולר האמריקאי בגלל שכלכלת קנדה נפגעת מנפילה בייצוא ובמחירי האנרגיה. החששות לגבי חשיפתם של בנקים בשוודיה לנכסים במזרח אירופה וכמו כן ההפסד של יצרניות הרכב במדינה הובילו את הקרונה לרמה הנמוכה ביותר אל מול היורו והדולר האמריקאי.



הכלכלה היפאנית המתפוררת החלישה את היין, המטבע שהציג את הביצועים הטובים ביותר בשנה הקודמת, ב-8% בחודש החולף, ההיחלשות הגדולה ביותר מאז 1995 ונראה שהיין צפוי להמשיך להיחלש. הפרנק השוויצרי סבל מהדרדרות המערכת הפיננסית בשוויץ ואזהרות של הבנק המרכזי לגבי התערבותו בהחלשת המטבע אל מול היורו.



הנפילה ב-2 המטבעות הללו הותירה את הדולר האמריקאי כמטבע מקלט בודד מהמהומה הכלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully