וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל התקשרה עם CPM בלא מכרז; המבקר מזהיר את חברי הדירקטוריון

אבי בר-אלי

2.3.2009 / 17:40

ההתקשרות שנומקה כ"דחופה" - תמשך 6 שנים, למרות שהיקפה הכספי תפח פי שניים וחצי



מבקר המדינה מאיים באופן חסר תקדים, כי יטיל אחריות אישית על בעלי תפקידים בחברת החשמל ובדירקטוריון החברה אשר יכשלו בתפקידם כשומרי-סף. זאת, בעקבות אישור התקשרות חברת החשמל עם חברת ניהול הפרויקטים CPM לניהול בניין המשרדים הראשי של החברה בחיפה – בלא מכרז, ובעלות אשר תפחה פי 2.5 מהיקפיה המקוריים. המבקר מעיר כי אמנם מרבית חברי ההנהלה והדירקטוריון אשר "לא מילאו תפקידם כראוי" – אינם עובדים עוד בחברה, אך מזהיר כי "היה ותימצא בחברה התנהלות לקויה דומה בעתיד, יהיה מקום להטיל אחריות אישית על בעלי התפקידים שכשלו במילוי חובותיהם".
משך שמונה שנים (1995-2003) הקימה חברת החשמל את בניין המשרדים הראשי שלה בחיפה. בתחילת 2004 הודיעה לחברת ניהול הפרויקט על הפסקת ההתקשרות עימה – ובאותה השנה החלה להעסיק את חברת CPM לצורך ניהול השלמת העבודות והפיקוח עליו. זאת, בפטור ממכרז, וללא הליך של קבלת הצעות מכמה חברות ניהול או עריכת אומדן להתקשרות. וועדת המכרזים לנדל"ן נימקה את הפטור "בדחיפות העניין לשם מניעת נזק של ממש", ותכננה את ההתקשרות למשך עשרה חודשים בלבד עד ינואר 2005. ממצאי מבקר המדינה העלו כי רק שנה וחצי לאחר-מכן חתמה חברת החשמל עם CPM על חוזה העסקה, וזו מועסקת בבניין עד היום, לאחר שההתקשרות עימה הוארכה מעת לעת, ובפעם האחרונה – עד אפריל 2009 (עם אופציה להארכה). עוד נמצא, כי היקף ההתקשרות המקורי עם CPM אשר עמד תחילה על כ-3 מיליון שקל – תפח בפועל עד כדי 7.7 מיליון שקל, ובמשך כל תקופה זו לא טרחה חברת החשמל לבחון חלופות התקשרות.
במסגרת הביקורת בדק משרד מבקר המדינה את נושא התשלומים שהעבירה חברת החשמל ל-CPM – אך נמנע לפי שעה מלפרסם את מסקנותיו. יחד עם זאת, ציין משרד מבקר המדינה כי הוא "רואה בחומרה את התנהלותה הלא תקינה של חברת החשמל בנוגע להתקשרות בסכומים גבוהים עם חברת הניהול, שנעשתה ללא הליך תחרותי ועשויה להימשך, על פי ההסכמים הקיימים, כשש שנים". עוד ציין המבקר כי מנגנוני הבקרה והפיקוח בחברה לא מילאו תפקידם כראוי, וקרא לדירקטוריון ולרשות החברות לדון בממצאי הביקורת, להפיק את הלקחים המתחייבים וליישמם.
חברת החשמל הודיעה בתשובותיה למשרד מבקר המדינה כי היא סבורה "כי לא נפל כל פגם" בהליכי התקשרותה עם חברת הניהול, וכי כל מוסדותיה המוסמכים "פעלו ללא רבב", תוך שהם מסתמכים על חוות דעת מקצועיות ומשפטיות בנדון. ואולם, במשרד מבקר המדינה נטען כי הגיעו ל"מסקנות שונות".



מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "האירועים והנסיבות הספציפיות שהיו נחלת הפרויקט, ושעימם נאלצה החברה להתמודד, היו נדירים וחריגים". לטענתה, מאז דו"ח הביקורת נקטה פעולות לשיפור תהליכי ההתקשרות של החברה עם ספקים, וכי "אישור המשך ההתקשרות עם חברת הניהול ניתן על ידי כל הגורמים המוסמכים בחברה, מראש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully