וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברונפמן משתלט על איקאה

עדי דברת

3.3.2009 / 9:07

משלם 17 מיליון שקל ל-6 שותפיו. העסקה משקפת לחנות הרהיטים שווי של 670 מיליון שקל - פי 3 מלפני ארבע שנים

מתיו ברונפמן רוכש את מניות ששת השותפים הזוטרים באיקאה ישראל ויחזיק ב-100% מהחברה - כך נודע ל-TheMarker. כיום מחזיקה קבוצת ברונפמן-פישר ב-85% מהחברה, כאשר 15% הנותרים מוחזקים בחלקים שווים של 2.5% על ידי שלמה זהר, רון הדסי, שלומי גבאי, גיל אונגר, אלישע כהן ודני ברוכמן.

עוד נודע ל-TheMarker כי שווייה של איקאה עומד כיום על כ-670 מיליון שקל, וכי כל אחד מהשותפים יקבל עבור 2.5% מהמניות כ-17 מיליון שקל.

מדובר בשווי של פי שלושה משוויה של איקאה ישראל בזמן שברונפמן ומשולם פישר רכשו אותה לפני ארבע שנים, וזאת למרות העיכובים בפתיחת סניף החברה בראשון לציון. ב-2005 רכש ברונפמן את מניות השליטה (75%) באיקאה מהוועד הממונה של אגודת הקו-אופ תמורת 162 מיליון שקל. זמן קצר לאחר מכן רכש את 25% שנותרו בידי משפחת גנאט הקנדית, לפי שווי חברה של 219 מיליון שקל, בדומה לשווי שלפיו רכש את המניות מקו-אופ.

ששת המנהלים רכשו את המניות באותה עת שברונפמן רכש אותן. כניסתם כשותפים היתה חלק ממתווה המכירה, ובעבר פורסם כי התשלום ניתן להם על עזרתם בסגירת העסקה. ככל הידוע, כל אחד מהם שילם כ-5 מיליון שקל תמורת 2.5% מהרשת.

מקורבים לאיקאה מסבירים, כי ברונפמן קיבל את ההחלטה לרכוש את מניות הבכירים מאחר שרצה לשנות את אופי תגמול הבכירים לתגמול על פי תוצאות - מה גם שחלק ניכר מהמנהלים שקיבלו אחוזים ברשת כבר אינם עובדים בה.

עלייה עקבית במכירות

אונגר פרש מתפקיד פעיל בחברה ב-2004, עת מונה למנכ"ל רבוע כחול; ברוכמן, שהיה מנהל הכספים ושותף בצוות ההקמה, פרש מאיקאה לפני כחצי שנה; כהן, מנהל הלוגיסטיקה, פרש לפני כחצי שנה; גבאי מכהן כמנכ"ל איקאה; הדסי הוא יו"ר איקאה; וזהר הוא יו"ר בנק דיסקונט שנמצא בבעלות ברונפמן.

מנגד, מקורבים אומרים כי ברונפמן היה מעוניין להוציא את שותפיו הזוטרים מן הרשת בכדי למנף את תזרים המזומנים החיובי שלה לעסקיו השונים.

רשת איקאה העולמית כוללת 283 חנויות ב-36 מדינות. מחזור המכירות של הרשת הסתכם בכ-19.8 מיליארד יורו ב-2007. בישראל פועלת הרשת מאז אפריל 2001 באמצעות חנות ששטחה 23 אלף מ"ר, הממוקמת ליד מחלף פולג בנתניה. מהחברה דווח כי מאז פתיחת החנות בישראל ביקרו בה יותר מ-16 מיליון מבקרים, אך שווי החברה לא התפרסם מאז רכישתה האחרונה ב-2005.

מאז תחילת פעילותה של איקאה בישראל חלה עלייה הדרגתית ועקבית במכירותיה בכל שנה. ב-2007 הציגה איקאה גידול של 9.7% במכירות, שהסתכמו ב-469.3 מיליון שקל לעומת 428 מיליון שקל ב-2006.

עם רכישת החברה על ידי ברונפמן-פישר התחייבו הבעלים החדשים בפני החברה-האם לפתוח סניף נוסף לרשת בישראל. המקום שנבחר על ידי הנהלת איקאה הוא מעוין שורק באזור ראשון לציון. הסניף היה אמור להיפתח בדצמבר 2007, אך המבנה שהוקם עדיין עומד ללא שימוש - זאת לאחר שהחברה מצאה עצמה בסבך משפטי בנוגע לאישורים על הקרקע ולאחר שעלו תהיות אם המכרז נוהל בצורה כשרה. כיום נדונה סוגיית פתיחת הסניף בבתי המשפט.

השנה הודיעה איקאה שתעלה את המחירים ב-5% בממוצע - לאחר שבארבע השנים האחרונות הורידה מחירים ביותר מ-10%. גבאי אמר אז כי העלאת המחירים ב-5% נובעת מכך שמחירי חומרי הגלם והשינוע עלו בכ-15%.

ייתכן, כי הגידול בשווי החברה נובע מהגידול העקבי במכירות, בסל הקנייה הממוצע ובמספר המבקרים שעליהם דיווחה החברה. במקביל, הרשת נאלצת להשקיע סכומים נמוכים יותר בשיווק ביחס למכירות ככל שחולפות השנים, ומחירי הקנייה שלה נמוכים יותר בחלק מהמוצרים. בקרוב צפויה איקאה לעמוד בפני מתחרה גדולה - רשת קיקה הבינלאומית מאוסטריה, שאמורה לפתוח סניף שישתרע על פני 13 אלף מ"ר במתחם גזית גלוב בכפר סבא.

מקבוצת ברונפמן נמסר בתגובה: "רכישת בעלי מניות המיעוט בוצעה בהתאם להסכמים שנקבעו בעבר בין בעלי המניות בחברה. אנו מודים לכל בעלי המניות ולצוות ההנהלה הבכיר על עבודתם המסורה מאז רכישת הזיכיון ב-2005. מתיו ברונפמן מוכיח בעסקה זו את אמונתו בעתיד הכלכלה הישראלית בכלל, וברשת איקאה בפרט.

"בכוונתנו לפתח את רשת איקאה בישראל ולפתוח בעתיד שתי חנויות נוספות. אנו ממתינים בקוצר רוח להחלטה מהירה של ועדת ההתנגדויות שליד הוועדה המחוזית מרכז, בנוגע לחנות שמיועדת להיפתח במתחם מעוין שורק בראשל"צ. אנו תקווה כי הפרויקט בראשל"צ, שצפוי לייצר כ-500 מקומות עבודה באופן מיידי ולסייע בפיתוח מרכז תעסוקה רחב באזור מעוין שורק - בהתאם לחזונו של ראש העיר החדש, מר דב צור, ובהתאם להחלטת הוועדה המחוזית מרכז - ייפתח בהקדם ויסייע רבות בפיתוח כלכלת האזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully