וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה מעוז: התערבות בנק ישראל בשוק ההון תוביל להתרסקות המערכות הכלכליות

הדס גליקו

3.3.2009 / 11:08

מטיל ספק ביכולתו של בנק ישראל לשלוט בו זמנית על הריבית לטווח קצר, הריבית לטווח ארוך, עקום התשואה, שער החליפין, כמות הכסף והאינפלציה



בסקירה השבועית של אקסלנס על שוק ההון הישראלי תוקף הבוקר שלמה מעוז את התערבות בנק ישראל בשוק וטוען כי שום גוף בעולם אינו יכול לשלוט בו זמנית על הריבית לטווח קצר, הריבית לטווח ארוך, עקום התשואה, שער החליפין, כמות הכסף והאינפלציה מבלי לגרום נזק למערכת כלכלית שמבקשת לתפקד.



למעשה אומר מעוז "השווקים הפיננסיים והריאלים אינם יכולים לתפקד כראוי לטווח בינוני וארוך ללא מידע שכה חיוני לקבלת החלטות נבונות. באין מידע, אי-הוודאות גדלה במשק, וכאשר אי הוודאות בעליה הנטייה של המשקיעים היא דווקא להפחית השקעותיהם, מה שיגרור לעליה בשעור האבטלה והצטמקות התוצר".



מעוז מדגים את טענתו על המשקיע המשקיע התמים המבקש להשקיע ולצורך זה לגייס הון. לדברי מעוז "משקיע שכזה צריך להעריך מה הם ציפיות האינפלציה בשוק בכדי לדעת היקף הוצאות המימון שלו לשנים הבאות. האם לגייס הון בריבית נומינלית או בריבית צמודה? המשקיע אינו יכול לגזור ציפיות האינפלציה מהשוק מהטעם הפשוט שבנק ישראל מתערב בשוק האג"ח ובכך משבש אחד הכלים החיוניים לקבלת ההחלטה. פשוט אין מידע אמיתי על שעור האינפלציה הצפוי".



להערכת מעוז התערבות כזו דוחפת את המשקיעים לגייס הון דרך הבנקים בגלל הריבית הנמוכה תוך התעלמות מהסיכונים. "כשהמשקיע מגלה מהר מאוד כי הריבית בבנק גדלה בשל העליה החדה במרווח הבנקאי וכי הפחתת הריבית נועדה רק לחזק החוסן הבנקאי ולצורכי תעמולה בלבד ואין לבנק ישראל באמת אין שליטה על הריבית למשקי הבית ועסקים" אומר מעוז.



בתוך כך סבור מעוז כי "אנו נכנסים לסינדרום היפאני שריבית האפס שלו הביאה למיתון של 15 שנה ברציפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully