וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוצץ המו"מ בין האוצר להסתדרות

חיים ביאור

3.3.2009 / 11:54

המגעים נסובו על הוצאת עובדים במגזר הפרטי לחופשה ללא תשלום והקמת קרן להסבה מקצועית לעובדים במקצועות שוחקים

המשא ומתן בין נציגי משרד האוצר, ההסתדרות והמעסיקים הפרטיים על הוצאת עובדים מהמגזר הפרטי לחופשה ללא תשלום (חל"ת) על רקע המשבר הכלכלי, התפוצץ אתמול.

גם ישיבת ההמשך בין הצדדים, על הקמת קרן להסבה מקצועית לעובדים במקצועות שוחקים, הסתיימה ללא תוצאות. הצדדים לא קבעו מועד להמשך המו"מ ביניהם.

נושא הוצאת עובדים לחל"ת כתחליף לפיטוריהם עלה באחרונה ביוזמתם המשותפת של יו"ר ההסתדרות עופר עיני ונשיא התעשיינים, שרגא ברוש, אך עד כה ללא הועיל. הנתק הקיים בין שר האוצר רוני בר און מזה לבין עיני וברוש מזה, גם על רקע אישי, לא סייע למימוש התוכנית.

על פי התוכנית המוצעת, עובדים שיוצאו לחל"ת של כמה חודשים בתקופת חופשתם, יקבלו שכר עד גובה דמי האבטלה להם הם זכאים. זכויותיהם הסוציאליות והפנסיוניות לא ייפגעו. את שכר העובדים יממן ביטוח לאומי ולשם כך האוצר יתקצב את הפרויקט ב-150 מיליון שקל ותינתן עדיפות במימוש התוכנית לאיזורי הפריפריה.

בפגישה בין עיני, מנכ"ל התאחדות התעשיינים יהודה שגב, מנהל משאבי האנוש בהתאחדות אבי ברק ואנשי אגף התקציבים באוצר בראשות אבי בלינקוב, ביקשו אנשי ההסתדרות והתעשיינים שהוצאת עובדים לחל"ת כתחליף לפיטוריהם תוכל להיעשות בכל המגזר הפרטי, כולל מסחר, מלונאות ושירותים. לעומת זאת, האוצר מציע שהתוכנית תחול רק על מפעלי תעשייה וחברות היי-טק שכל אחד מהם מעסיק לפחות 50 עובדים.

מחלוקת על איוש ועדת ההיגוי

אולם נציג התעשיינים דרש שהתוכנית תחול לא רק על מפעלי תעשייה אלא גם על עסקים בכל תחום וגם על כאלה המעסיקים עובדים אחדים. הצעת פשרה של עיני, שלפיה תוכנית החל"ת תחול על כל ארגון המעסיק 25 עובדים ומעלה, נדחתה על ידי בלינקוב.

אי הסכמה השתררה גם בנוגע לתוכנית למימון הסבה מקצועית למועסקים במקצועות במגזר הפרטי המוגדרים כ"שוחקים", כגון בנאים, רצפים ועובדים שעיסוקם מבוצע רוב שעות היום בעמידה ובמשמרות לילה.

תוכנית זו גובשה למעשה כבר ב-2003, אחרי שביוזמת שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, נדחה גיל הפרישה לפנסיה ל-67 שנה לעומת 56 שנה. הוחלט אז להקים קרן בסך 600 מיליון שקלים למימון ההסבה המקצועית וגם הוקמה עמותה משותפת למעסיקים הפרטיים ולהסתדרות כדי שתנהל את הפרויקט.

אולם בפגישה אתמול התגלעה מחלוקת בנוגע לאיוש של ועדת ההיגוי שתפעל לצד העמותה, כאשר האוצר דורש שלנציג אגף התקציבים תהיה זכות וטו על החלטותיה. היום אחר הצהריים צפוי ברוש להיפגש בירושלים עם ראש הממשלה המיועד נתניהו, אך ספק אם המחלוקות בין הצדדים ייפתרו בפגישה זו, שמשמעותה בעיקר סמלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully