וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפשוט את העור ולמכור בחלקים

ד"ר דפנה פפר

3.3.2009 / 12:44

אמבלייז ניצודה ע"י "ציידי הגולגולות". עכשיו התור של ריטליקס? 65:61 לא תוצאת כדורסל - הרכב הקואליציה שתמיט אסון כלכלי

אמבלייז, שבשליטת אלי רייפמן עומדת כידוע לפני השתלטות. למי ששכח, אמבלייז שולטת בקבוצת פורמולה ששולטת בחברות: מטריקס, מג'יק, סאפיאנס ועוד. תמורת כ-17 מליון דולר ימכור רייפמן כ-17% מהשליטה לקבוצת אלדר-גיל (בעבר כשלו בניהול גיבור ספורט) ושותפיה לפי שווי חברה של 100 מליון דולר.

אלדר-גיל יחתכו את אמבלייז לחתיכות וימכרו את כל מה שזז בקבוצה. מטריקס למשל שווה חלק משמעותי מקבוצת אמבלייז. מטריקס חברת I.T גדולה במימדים ישראליים היא בעלת הון עצמי של 136 מליון דולר ושווי שוק של 92 מליון דולר. אמבלייז מחזיקה ב-51% מפורמולה שמחזיקה בשליטה במטריקס.

מכרתם את מטריקס תגלגלו בחזרה לפורמולה ובשירשור לאמבלייז סדר גודל של 60-70 מליון דולר (כולל פרמיית שליטה ששווה הון) שזהו בערך שוויה של 70% מאמבלייז. כך שמג'יק, סאפיאנס ונוספות הם בגדר חצי בונוס למשתלטים.

עם שחר פושטים על ריטליקס

בארי שקד מייסד ריטליקס הביא אותה להנפקה ולשנים מוצלחות עד שניהולו הפך ללא רווחי. בינתיים הריח ישי דוידי (מנהל חברת ההשקעות פימי), הזדמנות השקעה מעניינת ורכש נתח מהשליטה בריטליקס.

עוד דוידי מתמקם בעסק והוא החליט לשלוח את שקד לחופש מהניהול. שקד, מה לעשות, לא אוהב חופשות ואוהב מאוד את ריטליקס, לא התלהב מהרעיון. הוא המייסד ומייסדים לא נשלחים לחופשה במהירות.

הפשיטות על אמבלייז וריטליקס צפויות בעיקר כשמחירי המניות בשפל, הניהול ספק מוצלח, יש בסיס הגיוני להשתלטות ולהפקת רווח מהיר. רווח מהיר הוא בסיס ההשתלטות ואם אתם שומעים משפטים בסגנון: רווחת העובדים, טכנולוגיה פורצת דרך, ציונות ואהבת ההיי טק הישראלי, דעו שלפניכם עומד צייד מיומן שמעוניין להשתלט ולמכור. כמובן לעשות רווח קל.

נחזור לשקד, מנכ"ל ריטליקס. החשש שדוידי ידיחו עלה כאשר דוידי הציע לרכוש נתח נוסף בריטליקס לפי 6 דולר למניה. את מניותיו הראשונות בחברה רכש דוידי בכ- 15 דולר ומבחינתו ביצוע רכישה ב- 6 דולר כשמניית ריטליקס נסחרה בכ- 5 דולר, נראתה הגיונית. שקד מתעורר ולפתע קרן השקעות חדשה מציעה 8 דולר למניה שרק לפני שבועיים נסחרה בכ- 5 דולר.

תוך יום-יומיים מופיע קונה חדש לפי 9 דולר, והנה ריטליקס כעבור עוד יומיים מקבלת הצעה נוספת להשקעה של 50 מליון דולר תמורת 20% מהשליטה במחיר חדש ומנצנץ – 10 דולר למניה. 50 מליון הדולרים יושקעו בחברה וידללו את בעלי המניות. 100% יותר ממחירה רק לפני כחודש והצעה זו נקשרת (לא רשמית) לדוידי, זה שרק לפני חודש הציע ....6 דולר.

בכל הסאגה עולות כצפוי כמה תהיות – האם ריטליקס שווה 10 דולר למניה? איך בעלי עניין שמכירים את החברה לעומק מציעים 6 או 8 או 10 דולר למניה מול ציבור שאינו מודע לנתונים כמוהם? איפה הרשות לניירות ערך שתדרוש בירור מה בדיוק הסיפור בריטליקס ומי נגד מי ולמה?

עזבו אתכם מקטנות. תנו לציידים לצוד בשקט בלי הפרעות. במיוחד שעולה חשד, לא ברור, שאותם ציידים מאמבלייז הם אלה שקשורים לריטליקס....את הציבור זה לא אמור לעניין, חושבים הציידים והממונים על שוק הון מתוקן.

נתניהו, המליארדים שאינם והרבנים

ביבי נתניהו אמור להרכיב ממשלה צרה. יתכן שתמנה רק 61 ח"כ בלי "האיחוד הלאומי" שהוא ימין קיצוני כנראה גם לטעמו של נתניהו. בתקציב 2009 כבר חסרים 40 מיליארד שקל שיגדלו (ללא צל של ספק) ל-50 מיליארד.

נתניהו יצטרך לחלק לש"ס, לאגודת ישראל ולבית הלאומי, כמה מליארדים לקצבאות, לחיזוק שורשי היהדות, לחינוך ומבנים ביהודה ושומרון ועוד מטרות שלא בדיוק עומדות בראש סדר היום הכלכלי בזמן משבר. קשה להניח שאגודת ישראל או ש"ס יבקשו לתת עדיפות תקציבית לויטה-פרי גליל בחצור על פני מקווה בבית שמש וביתר החרדית הכל בלי שליברמן השותף הבכיר ידרוש תקציבים בלעדיים. למה בעצם שליברמן לא ידרוש גם משהו?

הסיוט של ביבי הוא שמספיקים שני ח"כים כועסים כדי להכשיל העברת חוקים או החלטות תקציביות ואני מבטיחה לכם שיהיו יותר משניים כועסים. התקציב יתנדנד כמטוטלת ורוה"מ בקואליציה צרה יגיע לרבי מגור ולרב עובדיה הרבה יותר פעמים מבעבר לשכנע, להבטיח, לחלק מעות ולהתחנן על ממשלתו.

פניו המיוסרות והמזיעות של ביבי, התחינות לרבנים, יהפכו את הפוליטיקה לקרקס בזוי. הכל כשהאבטלה גוברת, המיתון מחמיר, הבנקים מוחקים כספים, בורסות חו"ל קורסות. בדיוק מצב כלכלי אידאלי לממשלה צרה.

באפט – יודע להפסיד בכבוד

המשקיע האגדי וורן באפט (84) הבעלים של חברת ההשקעות "ברקשיר האתווי" הידוע גם בכינויו "האורקל מאומהה" הפסיד מיליארדי דולרים בשנת 2008 בוול סטריט, בגלל שחשב כי נוצרו הזדמנויות קניה נוחות למניות שנשחטו. באפט טעה, המניות המשיכו להשחט אחרי הרכישה בעוד 30% ואף 40%. קורה לטובים ביותר.

איך נדע שבאפט הוא מהטובים ביותר? לא קשה לדעת – באפט לא מיילל ולא מאשים איש מחוץ לעצמו. בישראל זהו דבר בלתי אפשרי כמעט שמנהל ייקח את כל האשמה על עצמו בלבד. לא מוכר בבית ספרנו. כך אמר באפט: "קיבלתי החלטות גרועות, אני בלבד אחראי להפסדים".

"אני בלבד אחרי להפסדים" – מתי לאחרונה שמעתם את זה ממנהל ישראלי בכיר? כנראה לא זכיתם, ספק אם תזכו, סביר שלא תשמעו וידוי כנה דומה ממנהל ישראלי.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה בכירה במרכז ללימודים אקדמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully