וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה גייסה 8 מיליארד שקל בבורסה בפברואר

יעל פולק

3.3.2009 / 14:12

לראשונה מאז הנפקתן: בקרנות הכספיות נרשמו החודש פידיונות בהיקף של 2.2 מיליארד שקל


במהלך פברואר הגדילה הממשלה את היקף הנפקות האג"ח בשוק המקומי, מגמה שהחלה בנובמבר 2008, על רקע ההאטה במשק והירידה בהכנסות ממסים, וגייסה החודש בבורסה סכום של כ-8 מיליארד שקל. כ-87% מהסכום גויסו באמצעות אג"ח לא צמודות וכ-13% באמצעות אג"ח צמודות מדד. מנגד, נרשמו פדיונות ענק של קרן אג"ח מסוג שחר בהיקף של כ-11 מיליארד שקל. כלומר, כלל הפדיונות הסתכמו החודש בכ-3 מיליארד שקל- כך עולה מנתונים שפירסמה היום הבורסה.

מגמה מעורבת אפיינה את קרנות הנאמנות בפברואר - בקרנות הכספיות נרשמו החודש פדיונות, לראשונה מאז השקתן לפני שנה, בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל. זאת, לאחר יצירות בהיקף של כ-2.6 מיליארד שקל בינואר. לעומת זאת, בקרנות השקליות ובקרנות האג"ח התגברו היצירות והסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקל. בקרנות המנייתיות ובקרנות המשקיעות בחו"ל, לא נרשמה גם החודש פעילות מהותית.

בפברואר גייס הסקטור העסקי בשוק האג"ח, מהציבור ומהמוסדיים, סכום של כ-2.3 מיליארד שקל: בהנפקה ראשונה השנה של אג"ח לציבור גייסה חברת הנדל"ן גזית גלוב כ-400 מיליון שקל, באמצעות אג"ח צמודות מדד. סכום נוסף בהיקף של כ-800 מיליון שקל גויס בשלוש הקצאות פרטיות של אג"ח למשקיעים מוסדיים ע"י בנקים. כ-600 מיליון שקל מהם, גויסו ע"י מזרחי טפחות וחברת הבת מזרחי טפחות הנפקות. כ-1.1 מיליארד שקל גויסו במסגרת רצף מוסדיים, מהם כ-0.6 מיליארד שקל על ידי החברה הלא בורסאית – מקורות, וכ-0.5 מיליארד שקל על ידי חברת החשמל.

מחזור המסחר היומי במניות, עלה בכ-10% לעומת החודש הקודם והסתכם החודש בכ-1.2 מיליארד שקל. עם זאת, הוא עדיין נמוך בכ-40% מהממוצע בשנה שעברה. מגמה דומה אפיינה את המסחר באופציות על מדד ת"א 25, כאשר בפברואר נסחרו כ-250 אלף יחידות, מחזור הנמוך בכ-25% לעומת הממוצע בשנת 2008.

לעומת זאת, באיגרות חוב נרשמה החודש עלייה חדה בפעילות. המחזור היומי, שהסתכם החודש בכ-4.9 מיליארד שקל, היה גבוה בכ-25% לעומת המחזור הממוצע אשתקד וקרוב לשיא שנרשם באוקטובר 2008 (כ-5.1 מיליארד שקל).

בבורסה סוקרים את התנהגות המדדים בפברואר ומציינים כי ירידות חדות, בשיעור של כ-5%, נרשמו במדד נדל"ן 15 וכן במניות הבנקים, המושפעים מהעמקת המשבר הפיננסי ומקשיים אליהם נקלעו בנקים גדולים נוספים בארה"ב. מדד ת"א 75, שבלט בינואר עם עלייה של כ-29% בעקבות זינוק במניות הנפט הקשורות לקידוח הגז תמר, ירד אף הוא החודש בכ-2.5%. מאידך, מניות יתר 50 עלו בכ-4% לאחר עלייה חדה של כ-24% בינואר.

בשוק איגרות החוב נרשמו גם החודש עליות שערים, אם כי בשיעור מתון יחסית לחודש ינואר. מדד אג"ח חברות צמודות המדד, עלה בפברואר בכ-0.9%, לאחר עלייה חדה של כ-9% בחודש הקודם. בחינת מדדי התל בונד מראה כי מדד תל בונד 20 עלה החודש בכ-1.1% ואילו מדד תל-בונד 40 (שרבות מאיגרות החוב הכלולות בו קשורות לענף הנדל"ן) ירד בפברואר בכ-0.5%, לאחר שבלט עם עלייה של כ-11.5% בחודש הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully