וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברננקי: התאוששות עלולה לעלות יותר מ-700 מיליארד דולר

נמרוד הלפרן

3.3.2009 / 18:13

בשבועות האחרונים נרשמה הרעה במצב שוק התעסוקה האמריקאי, אמר יו"ר הבנק הפדרלי



התרחבות של הגירעון בתקציב הממשל בארה"ב לרמות הגבוהות ביותר מאז מלחמת העולם ה-2 היא בלתי נמנעת, כדי להבטיח את התאוששות הכלכלה האמריקאית. כך אמר היום יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, בעדות בפני ועדת התקציב של הסנאט.



הסיוע למגזר הבנקאי בארה"ב עלול לעלות על 700 מיליארד דולר, שכבר אושרו במסגרת תוכנית החירום הכלכלית TARP, הוסיף ברננקי. עוד ציין כי הממשל היה מעדיף להימנע ממצב בו היחס בין הגירעון בתקציב לתוצר המקומי הגולמי (GDP) ינסוק לרמות הגבוהות ביותר מאז סוף מלחמת העולם השנייה. "אבל הכלכלה ושוקי הפיננסים שלנו עומדים בפני אתגרים יוצאים דופן", אמר ברננקי, והזהיר כי אי נקיטת צעדים מספיקים כעת עלולה להתברר כיקרה יותר בהמשך.



"עדיף לנו לפעול באגרסיוויות כעת כדי לפתור את הבעיות הכלכליות שלנו", אמר ברננקי. "החלופה עלולה להיות מיתון כלכלי מתמשך, אשר רק יתרום להתדרדרות נוספות במצב התקציבי, ואשר בין השלכותיה יהיו גם ירידה בתפוקה, בתעסוקה ובהכנסות לתקופה ממושכת", הוסיף.



נתונים כלכליים שפורסמו באחרונה מצביעים על שיפור קל במצב הכלכלה, אולם הגידול במספר תביעות האבטלה "מצביע על אפשרות שנרשמה הרעה נוספת במצב שוק התעסוקה בשבועות האחרונים", אמר ברננקי. עוד הוסיף ברננקי, "ללא מידה סבירה של יציבות פיננסית, לא תתרחש התאוששות מתמשכת", הוסיף. "למרות שנרשמה התקדמות בחזית הפיננסית מאז הסתיו, נדרשים עדיין צעדים נוספים", אמר.



ברננקי אמר את הדברים במסגרת סדרה של דיונים המתקיימים היום בקונגרס לגבי הצעת התקציב (בסך 3.6 טריליון דולר) שהגיש נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בשבוע שעבר.



הצעת התקציב הראשונית של אובמה לשנת התקציב המתחילה באוקטובר מסתכמת ב-3.55 טריליון דולר, וצופה כי הגירעון בתקציב יסתכם ב-1.75 טריליון דולר - סכום שווה ערך ל-12.3% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב, הגירעון הגדול ביותר בתקציב הממשל מאז שנת 1942.



הצעת התקציב, המשתרעת על פני 134 עמודים, כוללת ארגון מחדש של שירותי הבריאות בארה"ב, שינוי במדיניות האנרגיה האמריקאיות, המתבססת כיום על נפט וגז טבעי, והגדלת תקציבי החינוך. בנוסף לשינוי סדר עדיפויות הממשל בתחומים אלה, כולל הצעת התקציב גם הכבדה של נטל המס על העשירים ועל המגזר התאגידי.



הצעת התקציב הראשונית, אשר גירסה מלאה יותר שלה תוצג בחודש אפריל, צופה ירידה בגירעון בשנת התקציב 2010 לרמה של 1.17 טריליון דולר, או 8% מהתמ"ג. עד סוף כהונת אובמה, בשנת התקציב 2013, צפוי הגירעון בתקציב לרדת לרמה של 533 מיליארד דולר, או 3% מהתמ"ג.



"התקציב מציג בפני העם האמריקאי את היקף המשבר שירשנו, את הצעדים שבכוונתו לבצע כדי להניע מחדש את הכלכלה כדי ליצור משרות חדשות, ואת התוכניות שלנו להתאים את הכלכלה למאה ה-21", אמר אובמה בעת הצגת התקציב. "למרות שעלינו להגדיל את הגירעון בטווח הקצר כדי לספק סיוע מיידי למשפחות ולהניע מחדש את הכלכלה - רק השבתה של משמעת תקציבית בטווח הארוך תאפשר לנו לייצר צמיחה מתמשכת ושפע משותף", הוסיף.



הצעת התקציב כוללת גם סעיף בסך 250 מיליארד דולר, למקרה שמשרד האוצר האמריקאי יאלץ לנקוט בצעדים נוספים לייצוב המערכת הפיננסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully