וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גייתנר: "יש להיזהר ממצב בו הגירעון בתקציב הממשל בארה"ב לא יצומצם לאחר המשבר"

נמרוד הלפרן

3.3.2009 / 20:47

הממשל יציג בחודשים הקרובים צעדים נגד חברות ואנשים המנצלים מקלטי מס כדי לחמוק מתשלום מסים בארה"ב


שר האוצר האמריקאי טימותי גייתנר, אמר היום כי כלכלת ארה"ב עומדת בפני אתגרים כלכליים מאיימים, וכי עלות חילוץ המגזר הבנקאי בארה"ב צפויה לעלות יותר מ-700 מיליארד הדולר שהוקצו לכך במסגרת תוכנית החילוץ הפיננסי שכבר אושרה. "יקר ככל שהיה עד כה, המאמץ לייצב את המערכת הפיננסית עלול לעלות אף יותר", אמר גייתנר בדברים שנשא במסגרת דיונים על חבילת התקציב של ממשל אובמה שנערכו היום בגבעת הקפיטול. גייתנר התחייב לשתף פעולה עם הקונגרס בקביעת ההיקף והמבנה של כל חבילות חילוץ נוספות שיידרשו.

"במקום להגיב על האירועים, הנשיא ישתף פעולה עם הקונגרס בקביעת ההיקף והמבנה המתאים למאמצים אלה, וככל שנקבל מידע נוסף לגבי העלויות המוערכות של תוכניות אלה", אמר גייתנר. עוד ציין כי למרות שכלכלת ארה"ב עומדת בפני אתגרים כלכליים מאיימים, "העם האמריקאי - כמו תמיד - יתגבר על אתגרים אלו".

גייתנר אמר עוד כי הממשל מתכנן לחשוף שורה של צעדי חקיקה ואכיפה בחודשים הקרובים, אשר יתמקדו בחברות ואנשים עשירים המנצלים חשבונות במקלטי מס כדי לחמוק מתשלומי מס בארה"ב. עוד ציין גייתנר כי חבילת התמריצים הכלכלית שאושרה באחרונה בארה"ב צפויה להציל או ליצור לפחות 3.5 מיליון משרות בשנתיים הקרובות, ולתרום קרוב ל-1% לגידול בתוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב השנה, ויותר מ-3.2% בשנת 2010. עוד העריך כי הכלכלה צפויה להתאושש עד שנת 2011.

גייתנר התייחס גם לסעיף בסך 250 מיליארד דולר, אשר נכלל בהצעת התקציב שהגיש הנשיא אובמה בשבוע שעבר, אשר נועד למקרה שמשרד האוצר יאלץ לנקוט בצעדים נוספים לייצוב המערכת הפיננסית. לדבריו, הוספת סעיף זה להצעת התקציב לא נעשתה בעקבות בקשה מפורשת של האוצר.

גייתנר התייחס גם להתרחבות הצפויה בגירעון תקציב הממשל בעקבות הוצאות לתמיכה בכלכלה. "קבענו יעד שאפתני, והכרחי מבחינה כלכלית, להוריד את הגירעון בתקציב באופן דרמטי לאחר שהכלכלה תתאושש ותושב היציבות הפיננסית", אמר.

שר האוצר האמריקאי הזהיר מפני ההשלכות של מצב בו הגירעון בתקציב לא יצומצם עד סוף כהונת אובמה. "אם לא נצליח לצמצם את הגירעון לרמה הנדרשת התוצאה תהיה ריביות גבוהות יותר לאחר שהלוואת של הממשל יגרמו לדחיקת רגליהן של השקעות פרטיות, דבר יוביל לצמיחה נמוכה יותר ולירידה ברמת החיים של האמריקאים", אמר גייתנר.

הצעת תקציב ראשונית שהגיש אובמה בשבוע שעבר לשנת התקציב המתחילה באוקטובר, מסתכמת ב-3.55 טריליון דולר, וצופה כי הגירעון בתקציב יסתכם ב-1.75 טריליון דולר - סכום שווה ערך ל-12.3% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב, הגירעון הגדול ביותר בתקציב הממשל מאז שנת 1942.

הצעת התקציב, המשתרעת על פני 134 עמודים, כוללת ארגון מחדש של שירותי הבריאות בארה"ב, שינוי במדיניות האנרגיה האמריקאיות המתבססת כיום על נפט וגז טבעי והגדלת תקציבי החינוך. בנוסף לשינוי סדר עדיפויות הממשל בתחומים אלה, כולל הצעת התקציב גם הכבדה של נטל המס על העשירים ועל המגזר התאגידי.

הצעת התקציב הראשונית, אשר גירסה מלאה יותר שלה תוצג בחודש אפריל, צופה ירידה בגירעון בשנת התקציב 2010 לרמה של 1.17 טריליון דולר או 8% מהתמ"ג. עד סוף כהונת אובמה, בשנת התקציב 2013, צפוי הגירעון בתקציב לרדת לרמה של 533 מיליארד דולר, או 3% מהתמ"ג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully