וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל מגדל יונל כהן: "שיפור בשירות בחברות הביטוח? עוד שנתיים"

אתי אפללו

3.3.2009 / 21:37

מנכ"ל מגדל: לא אתפלא אם תהיה חברה טובה שלא תשרוד את המשבר; אודי כץ: אנחנו משווקים ולא יועצים



בכנס השנתי של לשכת סוכני הביטוח באילת השמש אולי זרחה, והחיוכים הופרחו לכל עבר, אבל האווירה היתה קודרת מהרגיל. תוצאות שנת 2008 שיפורסמו בקרוב יסגרו שנה עגומה. החברות מתמודדות עם דרישות הון מנימאלי ועד כה הן הזרימו 1.4 מליארד שקל לחברות, על מנת לשמור על יציבותן. שבוע המסחר האחרון והאינדיקטורים הכלכליים שמגיעים מהעולם לא מבשרים טובות לחברות הביטוח.



על פני השטח, הכל היה חגיגי. אולם בצד, יותר ממנכ"ל אחד של חברת ביטוח סיפר שהוא מפחד. אחד ציין שמאז ספטמבר הוא לא שמע ולו בשורה טובה אחת; אחר ציין שהוא מרגיש כמו מישהו שנפל נפילה ממושכת, ופתאום גילה שהוא שוב על שפת תהום; ונוסף ציין שהמשבר הזה גרם לו לאיבוד תחושת זמן, ונדמה לו כאילו הוא נמשך כבר שנים. מנכ"ל אחר, שנשאל איך ישרוד ענף הביטוח את שנת 2009, ענה: "תספרו לי איך תסתיים שנת 2009, ואני אומר לכם איך ישרוד אותה ענף הביטוח".



בפני החברות עומדים כעת שני אתגרים מרכזיים: הראשון - עמידה בדרישות הון עצמי. החברות חוששות מגל נוסף של ירידות, כפי שהיה בחודשים אוקטובר-נובמבר, שייחיבו אותן להוסיף מיליוני שקלים להון העצמי. עבור חלק מהחברות המשמעות היא לפנות לבעלים ולבקש כסף; האתגר השני הוא התמודדות עם מחזורי איגרות החוב שמגיעות לפירעון.



על רקע זה, עלו לבמה ארבעה ממנהלי הגופים המוסדיים הגדולים בענף: יונל כהן, מנכ"ל מגדל, שי טלמון, מנכ"ל כלל, ויעקב רוזן, מנכ"ל קרן הפנסיה מבטחים - המכהנים בתפקיד פחות משנה - וכן מוטי רוזן, מנכ"ל הראל הוותיק. הארבעה נשאלו האם הם חושבים שרכישת הנכסים הפיננסיים - קרנות נאמנות וקופות גמל - היו צעד חכם, כפי שהם רואים זאת היום.



"זו היתה החלטה נכונה במועד בו התקבלה, ואי אפשר לשפוט את ההחלטה הזו בסוף שנת 2008, שהיא לא דוגמא לשום דבר שקרה כאן במאה השנים האחרונות", ציין שי טלמון, מנכ"ל כלל ביטוח. "אם בוחנים את ענף הביטוח לאורך שנים, רואים שהיתה ירידה ברווחיות גם בענף הביטוח הכללי וגם בענף ביטוח החיים וכניסה לתחומים פיננסיים נוספים נראתה בעלת סינרגיה לענף הביטוח".



יונל כהן, מנכ"ל חברת מגדל, ציין כי קניית גמל והשתלמות היתה נכונה, אך הרכישה של קרנות הנאמנות נעשתה במחירים מופקעים.



אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, ציין בתגובה לדבריו: "חברות הביטוח לא האמינו איך הבנקים החלו לפרק את הקרנות דקה אחרי שהם מכרו אותן לחברות הביטוח, וזו היתה רק הקדמה למה שאתם הולכים לסבול מהבנקים לאחר הכניסה שלהם לתחום הביטוח". כץ כיוון לחשש החברות, שלאחר שהתאפשר ניוד בין מוצרי החיסכון ארוך הטווח השונים, יעבירו הבנקים מבוטחים רבים מביטוחי מנהלים רווחיים למוצרים רווחיים פחות.



בקשר לשאלה אם יש סיכוי שחברת ביטוח מסויימת לא תשרוד את המשבר, ציין יונל כהן: "לא אתפלא אם אראה חברה טובה מאוד, שיכולה לכאורה לשרוד את המשבר הזה, אבל מכיוון שלבעלים שלה יש השקעות בעייתיות אחרות בתחומים אחרים ונוצרת לו בעית תזרים, החברה יכולה להיבלע על ידי חברה אחרת ללא קשר לביצועים שלה. עוד סיבה שבגללה נוכל לראות חברה קורסת היא בגלל שחשבה כי המשבר יהיה קצר והגדילה את הסיכון שלה בהשקעות. עם זאת, כעת עוד מוקדם לראות את הסיבות שיובילו לנפילת חברה זו או אחרת".



נושא נוסף שעלה לדיון הוא נושא השירות שמעניקות חברות הביטוח, שעלה לכותרות לאחר שבגל הפניות של עמיתי קופות הגמל למוקדי השירות התגלה שוב שרמת השירות של חברות הביטוח והגופים המוסדיים נמוכה מאוד. יונל כהן סיפר כי מגדל נמצאת בתהליך של שינוי וארגון מערכי השירות, ויש צורך בסבלנות. כהן ציין שמגיע לסוכנים ולעמיתים שירות טוב, אבל זה ייקח שנתיים.



יעקב רוזן, מנכ"ל מבטחים הוותיקה, ציין כי גם במנורה מבטחים מתבצע כעת תהליך האחדה של מערכות המחשוב והשירות, וכי עמיתי מנורה מבטחים ירגישו בהבדל דרמטי כבר בסוף השנה הזאת. תחום נוסף היה מערכות המיכון הישנות של החברות, שמפגרות בהרבה אחרי המערכות של הבנקים. מנכ"לי חברות הביטוח "האשימו" את הרגולציה האינטנסיבית שהיתה להם בשנים האחרונות, אשר דרשה התאמות ושינויים של כל המערכות.



מוטי רוזן, מנכ"ל הראל, ציין: "התקשרנו עם חברה (נס טכנולוגיות ¬ א.א) שציינה שמורכבות ושינויים תכופים כמו בענף שלנו אין בשום ענף", ושי טלמון הוסיף: "למרות המצב הקשה ההוצאות על מיכון בשנת 2008 ו-2009 עלו ב-50% מההוצאות על מיכון בשנים הקודמות".



לבסוף, הופנתה שאלה למנכ"ל לשכת סוכני ביטוח, שנשאל כיצד מתומדד סוכן ביטוח עם תלונות של לקוח, שסוכן הביטוח העביר אותו לפריזמה, והוא ראה שליש מהחיסכון שלו נמחק: "אנחנו סוכני ביטוח, לא יעצנו לאף אחד לעבור לפריזמה, אנחנו משווקים ולא יועצים. אנחנו פורסים בפני הלקוח את האפשרויות, מציגים לו פריזמה ופסגות, ובסוף הוא בוחר מה שהוא רוצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully