וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם האורך קובע? ב-MBA, לפעמים...

יעל רדלמן סידי

4.3.2009 / 14:39

תכנית מקוצרת ל-MBA. היא עמוסה, חסכונית ומתאימה למי שממוקד בקריירה שלו. בשביל נטוורקינג עדיף ללמוד בתכנית הארוכה

לפני כשבועיים השתתפתי בכנס QS MBA, שנערך במלון הילטון בניו יורק. למעלה מ-20 תוכניות MBA בין-לאומיות הציגו לקהל המעוניינים את מרכולתן בדוכנים השונים שהיו פזורים באירוע.

הופתעתי לראות, כי מספר לא קטן של אוניברסיטאות אמריקאיות ואירופאיות מציעות תוכניות MBA מקוצרות, השונות מן התוכניות הסטנדרטיות, שאורכן שנתיים. בין בתי הספר – קורנל, קולומביה, INSEAD, IMD ו- IE .

למעשה, תוכניות מקוצרות נשמעות כמו רעיון הגיוני: מבחינה כלכלית – הסטודנטים נושאים בתשלום שכר לימוד והוצאות מחיה של שנה אחת בלבד, (או שנה וחצי, תלוי בתוכנית). מדובר בחיסכון משמעותי. מדובר גם על הפסד משכורת של שנת עבודה אחת בלבד, שבסיומה חוזרים הסטודנטים להשתכר – או בחברה בה הפסיקו לעבוד, או בתפקיד חדש.

לעבוד בחברת מדיה בניו יורק

תוכנית מקוצרת, או מואצת, כפי שהיא נקראת בחלק מן האוניברסיטאות, מציבה שני אתגרים גדולים בפני אלו שעומדים לעבור אותה.

ראשית כל, חומר הלימודים בשני סוגי התוכניות דומה מאוד – כך שצריך להשתלט עליו תוך תקופה קצרה ולפיכך עמוסה יותר. מדובר בעומס ולחץ עבור הסטודנטים, שצריכים במקביל גם לחפש עבודה.

יתרון גדול של תוכניות בת שנתיים היא התמחות הקיץ. מדובר בהתמחות קצרה, שסוללת את דרכם של הסטודנטים לעולם תאגידי הענק בצורה חלקה יותר, ולחלקם היא מאפשרת התנסות מעשירה ובלתי מחייבת בעולם עסקי שונה ממה שחוו עד כה, וכך לבדוק האם הוא בכלל מתאים להם.

למד איתי סטודנט שחלומו היה לעבוד בחברת מדיה גדולה בניו יורק. לאחר ההתמחות בקיץ הוא הבין שמדובר בעבודה הרבה פחות זוהרת ממה שהיה לו נדמה. אחרי הלימודים הוא מצא את מקומו בבנק השקעות..

יש תוכניות מואצות שכן מאפשרות התמחות קיץ. IE במדריד היא אחת מהן. סטודנטים שמצטרפים לתוכנית בנובמבר יכולים להחליף סמסטר באוניברסיטה בתקופת התמחות במקום, לא מבלי שישלימו את הלימודים און-ליין.

תוכניות מואצות מסוימות הן מכוונות סטודנטים בעלי תארים מתקדמים. כך בקורנל, למשל, שם ניתן פטור של 15 נקודות / קרדיטים על סמך התואר השני הקודם של הסטודנטים - מה שמאפשר לסיים את התוכנית תוך שנה.

מה שקורה בפועל הוא שהסטודנטים מתחילים את התוכנית בקיץ, מבלים 10 שבועות של לימודים אינטנסיביים, שלאחריהם הם פשוט מצטרפים לתלמידי השנה השנייה לתוכנית הלימודים הרגילה. כמובן שהם יכולים לשכוח מחופשת קיץ מרגיעה...
האם כדאי לכם לשקול בחיוב תוכנית מקוצרת שכזו? ובכן, יש כמה שיקולים מרכזיים שאתם צריכים לקחת בחשבון בהחלטה כזאת.

למי מביניכם שמתכננים להישאר בתעשייה שמהם הם באו, או לחזור למעביד הקודם, כדאי בהחלט לשקול בחיוב תוכניות קצרה. הסיכונים בה קטנים יותר, והקשרים, הנטוורקינג, הם פקטור פחות קריטי אם מתכננים לחזור לאותו מקום.

גילם של הסטודנטים בתוכנית המקוצרת נוטה להיות מבוגר יותר. הן מורכבות מסטודנטים בעלי ניסיון עשיר בעולם העבודה, אשר מעוניינים לחסוך בזמן ולחזור כמה שיותר מהר למעביד הקודם שלהם. בתוכניות המבא באירופה עובדת גילם הגבוה של הסטודנטים בולטת במיוחד.

ייתכן שהדבר נובע מכם שהם מממוקדים יותר, והם נרשמים לתוכנית בשביל להשיג מטרת קריירה ידועות מראש. אולם אם אתם רוצים לגשת לתוכנית גם בשביל ההנאה שבדרך, ולא רק כדי להשיג את המטרה הסופית, הייתי ממליצה בחום לשקול בחיוב את התוכנית הארוכה. היא תאפשר לכם להשתעשע עם רעיונות לשינוי הקריירה ולבחון את המטרות שלכם תוך בילוי ויצירת קשרים משמעותיים, וכן – גם לנסוע קצת סביב העולם בחופשת האביב...

הכותבת היא יועצת לסטודנטים המעונינים בלימודים ועבודה בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully