וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידת מחירי זכרונות הפלאש וההאטה העולמית הכריעו את ספאנשן: הגישה בקשה להגנה מפני נושים

ניר צליק

4.3.2009 / 15:15

סייפן הישראלית - שנמכרה לספאנשן האמריקאית - פיטרה לפני שבוע וחצי 70 מתוך 190 עובדיה


ספאנשן הגישה אתמול בקשה להגנה מפני נושיה (צ'פטר 11), כאשר דיווחה על נכסים בשווי 3.8 מיליארד דולר, וחובות בסך 2.4 מיליארד דולר.

ב-15 בינואר הכריזה ספאנשן כי היא בוחנת אפשרויות אסטרטגיות למכירת החברה או לאיחודה עם חברה אחרת. חודש לאחר מכן החברה - שהוקמה ב-1993 כמיזם משותף לייצור שבבי פלאש של AMD האמריקאית ופוג'יטסו היפאנית ומתמחה בייצור שבבי פלאש המשולבים במכשירים אלקטרוניים, ביניהם טלפונים סלולרים ומערכות אלקטרוניות המשולבות בכלי רכב - התפטר מנכ"ל החברה, ברטרנד קמבו, ואת תפקידו תפס סמנכ"ל וחבר דירקטוריון ספאנשן ומייסד סייפן, בועז איתן, שהפך לנשיא החברה.

אולם בתנאים הפיננסיים העולמיים ועם הפיכתה של הטכנולוגיה של ספאנשן למיושנת, כשלה החברה במציאת משקיע שייקח על עצמו חברה שרשמה ברבעון השלישי הפסד נקי של 118.7 מיליון דולר או 74 סנט למניה. זאת, ביחס להפסד נקי של 71.6 מיליון דולר, או 53 סנט למניה, ברבעון המקביל אשתקד.

לפני כחודשיים החליטה סייפן הישראלית, העוסקת בפיתוח זכרונות בלתי נדיפים (פלאש), שנמכרה לספאנשן האמריקאית, לקצץ 14.5% משכר עובדיה החל מינואר 2009, במטרה להימנע מפיטורי עובדים. אולם לפני כשבוע וחצי פיטרה החברה הישראלית 70 מתוך 190 עובדיה, כאשר ספנשן הודיעה כי יבוצע קיצוץ רוחבי של 3,000 משרות, המהוות כ-35% ממצבת כוח האדם של החברה, זאת כחלק מתהליך רוחבי להפחתה בהוצאות.

החלטת החברה האמריקאית להגיש בקשה להגנה מנושיה נבעה מכך שלחברה יש איגרות חוב בהיקף 625 מיליון דולר שמועד הפרעון שלהן הוא ב-2013, בהן היא לא יכולה לעמוד. עם זאת, החברה מאמינה כי משאביה הכספיים יספיקו כדי לממן את פעילותה. בנוסף, נמצאת החברה במגעים לקבלת אשראי כדי להגביר את הנזילות.

החששות בקשר למצבה של ספאנשן החלו להתעורר כבר לפני שנה, כאשר סייפן נמכרה לה. מחירה של סייפן נפל מ-368 מיליון דולר ביום החתימה ל-246 מיליון דולר ביום סגירת העסקה הסופי. זאת, בעקבות נפילתה של מניית ספאנשן תוך מספר חודשים ב-73%, כאשר במסגרת העסקה קיבלו בעלי סייפן 0.7238 מניות של ספאנשן ועוד 6.2 דולרים במזומן עבור כל מניית סייפן שברשותם.

קשה להתעלם מהעובדה שקופת סייפן הכילה בעת המיזוג עם ספאנשן 230 מיליון דולר, כך שבסופו של דבר שילמה ספאנשן על הקניין הרוחני והפטנטים של סייפן כ-16 מיליון דולר בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully