וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירת סחורות שבועית: האם מחיר הזהב יוסיף לרדת וכיצד מתמודד השוק עם כוונות אופ"ק לקצץ במכסות?

TheMarker

5.3.2009 / 10:59

מהלכו האחרון של הזהב אל מעבר לרמות ה-1,000 דולר לאונקיה לווה השבוע במימושים נרחבים והשלים ירידה של קרוב ל-10% מהפסגה האחרונה



מהלכו האחרון של הזהב אל מעבר לרמות ה-1,000 דולר לאונקיה לווה השבוע במימושים נרחבים והשלים ירידה של קרוב ל-10% מהפסגה האחרונה. חוזה עתידי לחודש מאי צלל אל מתחת ל-910 דולר לאונקיה ביום שלישי האחרון כשהשאלה הרווחת היא, האם לקפוץ על ההזדמנות או להמתין בסבלנות. הסתכלות על הגורמים לראלי האחרון תסייע במתן תשובה לשאלה זו.



אחד הסימנים המובהקים לעוצמת המהלך האחרון נבע מכך שעל אף התחזקות השטר הירוק אשר לרוב לוחץ את מחיר המתכת היקרה מטה זינק מחירה בחוזקה. שבירה של הקורלציה היתה איתות משמעותי עבור הסוחרים לכך שהמתכת היקרה מתחממת לקראת נסיקה. בימים האחרונים שבה הקורלציה כשהדולר מתחזק במקביל לירידת הזהב, והמימושים שלא אחרו לבוא.



על אף הירידה האחרונה ממשיך הזהב להיות אחת מנקודות האור היחידות עבור משקיעים כשהוא מציג תשואה חיובית, הזהב בעצם הפך הלכה למעשה להשקעה "טהורה". אחת הדוגמאות המוחשיות ביותר להפיכת הזהב להשקעה לצרכים ספקולטיביים טהורים ניתן למצוא בעלייה של 100% מינואר לפברואר באחזקה מצד קרנות אינדקס על הזהב.



הזינוק החד בביקושים מצד הספקולנטים חיפתה על הירידה בביקושים מצד תעשיית התכשיטים כשבראשה ניצבת הודו. בשוק הסחורות סימן זה לא תמיד מתפרש בחיוב ולעיתים תכופות מהווה גורם מרכזי בהיווצרות בועה, אך הזהב במידה רבה מהווה יוצא מן הכלל. הפסימיות מאירה עיניים לזהב, בעשורים האחרונים חדשות מקרו רעות ושווקי המניות האדומים יצרו גלי קניות על הזהב ששימש כחוף מבטחים.



בתקופות של אינפלציה או חשש מאינפלציה והחלשות הדולר נוהרים המשקיעים לכיוונו של הזהב בכדי לשמור על ערכו הראלי של כספם. כלכלנים רבים סבורים כי בשלב מסוים עשויות ממשלות המדינות אשר מבצעות מדיניות פיסקאלית מרחיבה למסות את האזרחים ולהחזיר חובות בצורה של אינפלציה. העובדה כי הבנקים המרכזיים ממשיכים במדיניות מוניטארית מרחיבה במקביל לצעדי הממשלות מעצימה את איומי האינפלציה העתידיים ומהווה תמיכה משמעותית לזהב.



מההיבט הטכני נראה כי התיקון עשוי להמשך עד מעבר לרמות ה-880 דולר אך נכון ליום רביעי נראה כי סוחרים רבים רואים במהלך האחרון כהזדמנות לקפוץ על הרכבת. מי שמחליט להצטרף ברמות הנוכחיות כדאי שייקח פרמיית נרחבת להימשכות התיקון אף מתחת לרמות ה-880 דולר, הזהב מהווה גידור מפני דברים רבים אך אינו חסין לעליה החדה בתנודתיות השווקים הפיננסים.



נפט



לאחר שזינק למחיר של 45.30 דולר לחבית, צנח הנפט במעל ל-10% וכעת שב להיסחר סביב רמות ה-45 דולר לאחר פרסום מלאים שלילים בארה"ב. דליפה ושריפה בצינור נפט מרכזי ברוסיה עצרה את היצוא מנמלים בים השחור ויצרה חשש מהמשך שיבושים בהספקה. כרבע מיצוא הנפט של רוסיה, השנייה רק לסעודיה, מתבצע דרך הים השחור. החששות מפני שיבושים בהספקה במקביל להתאוששות שווקי המניות הובילו למהלך הנרחב של הזהב השחור צפונה.



העלייה הנוכחית קיבלה גם תמיכה קלה מנתון המלאים השלילי בארה"ב אך נראית שבירה ביותר. עליות בשווקי הסחורות המגיעים מכיוון שינוי בהיצע אינן מהוות שינוי יציב למגמה ופניו של הזהב השחור עדיין נראות דרומה. הסתכלות זריזה בנתוני המקרו האחרונים מכיוונה של ארה"ב מצביעה על המשך ההאטה החריפה בפעילות הכלכלית והחלשות נוספת בשוק העבודה.



הנפט ניכנס לרצועת מסחר במהלך הימים האחרונים כשגבולה העליון ניצב סביב רמות ה-45.50 דולר ותמיכה סביב 40 דולר. התנגדות משמעותית יותר ניצבת סביב 47 דולר לחבית ועשויה להוות רמה אטרקטיווית למכירה, פריצה של רמות ה-40 דולר מטה תחזיר את המיקוד אל עבר רמות ה-30 דולר לחבית.



הכותב: ארז פריש הוא אנליסט בכיר בחדר המסחר של פינוטק בלונדון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully