וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: ניתן לצפות ליציבות במחירי הדירות בחודשים הקרובים - אולי אף לירידה במהלך השנה

יובל מעוז

5.3.2009 / 12:12

מספר הדירות החדשות שנמכרו בינואר הסתכם ב-884 דירות - המספר הנמוך ביותר בשבע השנים האחרונות


בשנה הקרובה צפוי שיעור האבטלה לעלות באופן משמעותי ועשוי להגיע בסוף 2009 לכ-8% - כך צופים במחלקת המחקר של בנק לאומי.

בסקירה של המחלקה הכלכלית של בנק לאומי בראשות גיל בפמן מסבירים כי ברבעון האחרון של 2008 עמד שיעור האבטלה על 6.3%. עם זאת, מספר המועסקים במשק המשיך וגדל ברבעון האחרון של 2008 בהיקף דומה לזה של שני הרבעונים שקדמו לו. "ההסבר לעלייה בשיעור האבטלה נובע מהגידול הקל בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה האזרחי, שמשמעותו - יותר אזרחים ביקשו לעבוד ברבעון האחרון של השנה בעוד ששוק העבודה "סיפק" עבודה באותם היקפים שהיו בעבר".

ההאטה בפעילות במשק מתבטאת גם בירידה בהכנסות המדינה ממסים. בפברואר היה לממשלה גירעון בתקציב של כ-3 מיליארד שקל ומתחילת השנה הסתכם הגירעון בכ-1.5 מיליארד שקל. זאת לעומת עודף בתקציב של כ-3.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. "הגורם הראשי אשר השפיע והביא לגידול הגירעון מאז ראשית השנה היה הכנסות המדינה ממסים, אשר המשיכו במגמת הירידה הברורה הנמשכת כבר מספר חודשים".

הירידה בהכנסות במסים נבע מצמצום הפעילות הכלכלית במשק. "הדבר בא לידי ביטוי בירידה בגבייה של מס הכנסה מחברות ועצמאים בכל ענפי המשק, כאשר גם בקרב שכירים הצמצום חוצה ענפים, למעט ענפים בהם משקל גבוה של המגזר הציבורי".

מספר הדירות החדשות שנמכרו בינואר במסגרת הבנייה הפרטית הסתכם ב-884 דירות - המספר הנמוך ביותר בשבע השנים האחרונות, כותבים בלאומי. מגמה זו של ירידה במספר הדירות הנמכרות נמשכת בחודשים האחרונים בקצב מהיר מהירידה הנמשכת במלאי הדירות החדשות שנותר למכירה.

בבנק צופים כי בחודשים הקרובים תהיה יציבות במחירי הדירות בהשוואה לעליות מחירים בשנה שחלפה ו"אולי אף ירידה במהלך השנה".

היחס בין המלאי להיקף המכירות באותו חודש, שמשמעותו לכמה חודשי מכירות יספיק המלאי, מצביע באחרונה על עלייה והוא קרוב ל-11 חודשים לאחר שבראשית השנה היה קרוב ל-9 חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully