וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היפאנים נעלבו: הביעו מורת רוח מההחלטה להוציא אותם מיעדי הייצוא המועדפים

אורה קורן

5.3.2009 / 12:35

בכיר בתמ"ת: לנוכח המשבר הכלכלי הפוקד גם את יפאן - ההערכות היו שהחזר ההשקעה ביפאן יהיה איטי יחסית ליעדים אחרים



בפגישת עבודה שנערכה לאחרונה בין גורמים ישראלים ויפאנים הביעו היפאנים מורת רוח מהחלטת משרד התמ"ת להוציא את יפאן מרשימת המדינות המועדפות לעידוד הייצוא. מדובר ברשימת יעדים לעידוד הייצוא הישראלי שגובשו על ידי מכון הייצוא ומשרד התמ"ת ותוקצבו על ידי משרד האוצר ב-30 מיליון שקלים. ברשימה נותרו ברזיל, סין והודו.



ההחלטה התקבלה משיקולים כלכליים, חרף המדיניות הרשמית של הממשלה להדק את היחסים עם יפאן. בכיר במשרד התמ"ת אמר ל-TheMarker, עם פרסום ההחלטה, כי לנוכח המשבר הכלכלי - הפוקד גם את יפאן - ההערכות היו שהחזר ההשקעה ביפאן יהיה איטי יחסית ליעדים אחרים, ולכן הוחלט על הוצאתה והוצאת רוסיה מרשימת המדינות לעידוד הייצוא.



זו הפעם הראשונה שישראל מקבלת החלטה לוותר על קידום העסקים עם יפאן. בעשורים האחרונים היתה זו יפאן, שהיתה נתונה להשפעת האינטרסים הכלכליים והעסקיים שלה במדינות ערביות ואסלאמיות, דוגמת איראן וסוריה, שסרבה להעמיק את קשריה עם ישראל. כך, לאחר שהוחלט לפני למעלה משנה על הקמת קבוצת עבודה יפאנית-ישראלית להידוק הקשרים בין המדינות, מיהרה יפאן להודיע על הקמת קבוצת עבודה דומה עם הליגה הערבית.



במהלך 2008 הביע שגריר יפאן בישראל עניין לשפר את היחסים העסקיים, אולם החלטת משרד התמ"ת שפכה מים צוננים על מגמת השיפור. חסמי הכניסה של חברות ישראליות ליפאן גבוהים ונובעים מהבדלי תרבות עסקית, וכן מכך שההחלטות העסקיות של התאגידים הגדולים אינן נובעות רק משיקולים כלכליים אלא גם מעמדות פוליטיות של ממשלת יפאן.



עוד גורם שנפגע מההחלטה היא חברת דקגון, שלדברי אנשיה היתה במגעים מתקדמים עם מכון הייצוא לייצג את החברות הישראליות בכניסתן ליפאן. מקורבים לחברה האשימו את משרד התמ"ת בטירפוד ההסכם איתה משיקולים שתוארו כלא ברורים. משרד התמ"ת מסר בתגובה, כי הגורמים המוסמכים לא אישרו חתימת הסכם עם החברה, ולכן אין מקום להאשמותיה על התנהלות משיקולים שאינם עניניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully