וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכולוגיית הפאניקה של העדר

ד"ר עמי שקד

5.3.2009 / 12:57

החדשות הרעות מהכלכלה הריאלית צפויות, ובכל זאת מפילות את השווקים. יותר מנהיגות מאובמה וגייטנר ירגיעו את וול סטריט

התנהגות המונים (עדר) מבוהלת גורמת לקריסת השווקים. כולם רצים אחרי כולם להציל כספם. אם הייתה הסברה סמכותית ובוטחת (אובמה?), ייתכן שההמונים היו נרגעים, הבורסות ימשיכו לפעול ויירגעו.

מדדי הדאו ג'ונס והנסד"ק צללו השבוע לשפל של 12 שנה והגיעו לרמתם משנת 1997. AIG דיווחה על הפסד עצום של 61.7 מיליארד דולר לרבעון הרביעי, האבטלה בארה"ב עלתה, כוח הקניה ירד, החיסכון עלה והנה לכם מתכון נוסף לאפקט העדר ששועט למכור בכל מחיר ובלבד לצאת ולהציל את כספו.

צרפו לכך סיפורים על בנקים שימחקו או יולאמו, נדל"ן שערכו צולל, בתים שננטשים על ידי לוקחי משכנתאות, ברוקרים שגנבו כספי לקוחות, טריליונים שנעים כמו צונאמי לתחזק משבר כלכלי וסחף עולמי והנה עוד "תיבול" לפאניקה.

התנהגות העדר היא תופעה המוכרת משחר ההיסטוריה של הפסיכולוגיה והבורסות, ויסודה בפחד, לפחות בכל הקשור בבורסות וכסף. הפחד נובע גם מהתנפחות לא רציונאלית או כלכלית של הבורסות. למשל פקעות הצבעונים שמחירם נסק לשמים בהולנד לפני מאות שנים.

גם משימוש במכשירים פיננסיים, (נגזרים, גידור, חוזים ועוד), שהופכים השקעה של 100 דולר לשוות ערך במינוף להשקעת 1000 דולר או יותר. הפחד הולך וצובר תאוצה ככל שמנגד חסרה אוטוריטה שמשדרת בטחון ומנהיגות לעדר המבוהל. אוטוריטה כזו חסרה כיום וזה בהחלט מפתיע.

אובמה וגייטנר לא מרגיעים

בעוד שהנשיא הקודם בוש ושר האוצר שלו הנרי פולסון זכו לקיתונות של בוז על גבול הזלזול בתקשורת ונאלצו להתמודד מספר פעמים עם הסנאט על תוכנית הצלה למשק, הרי שאובמה ושר האוצר שלו טימותי גייתנר נהנים מקרדיט ציבורי - תקשורתי ענק. דווקא שניהם לא מנצלים מספיק את החזית התקשורתית להרגיע את הבהלה.

הפסדי AIG או המפולת במאזני הבנקים הגדולים לא הגיעו בהפתעה לאיש בוול סטריט – כולם ציפו למאזנים נוראיים. למרות הציפיות כל מאזן נורא, כל ירידה בערך הבתים, כל עליה צפויה באבטלה, מפילים את השוק כאילו הוא אינו מגלם כבר את הצרות.

נגיד הפד, בן ברננקי, צופה צמיחה שלילית – השוק נופל, מישהו חלם על צמיחה חיובית? הילארי קלינטון "מייעצת" לסינים לקנות אג"ח אמריקאיות מייד האג"ח יורדות כי אולי הסינים דווקא ימכרו....

עולה מכך אחת משלוש אפשרויות: או שהפחד השתלט לגמרי על הציבור או שאין מסר ממנהיגות בוטחת שמרגיעה. אולי שתי האפשרויות יחדיו יוצרות את השלישית – חוסר מנהיגות בשילוב בהלה ופחד.

לדעתי, השווקים נמצאים כיום באפשרות השלישית. אחרי שהממשל והפד זרקו טריליוני דולרים לשוק כדי למנוע מחנק אשראי ולהנשים מערכת בנקאות מדממת, אחרי שתעשיית הרכב קיבלה סיוע של עשרות מיליארדים במטרה למנוע את סגירת דטרויט רבתי, הנשיא לא הצליח להרגיע. YES WE CAN לא חלחל למשקיעים המבוהלים שכספם נמחק יומיומית ועצביהם מתוחים.

אובמה היה חייב למצוא במה ראויה להתייצב ולהצהיר חד משמעית – כלכלת ארה"ב תתאושש במהירות. אובמה וגייתנר דיברו על התאוששות אפשרית בעוד שנה או שנתיים וגם זה נעשה בקול רפה. ברננקי לעומתם היה נחרץ וחיובי הרבה יותר – 2009 שנה קשה ב- 2010 תתחיל התאוששות.

אובמה, הנשיא בעל הרטוריקה המשובחת, (גאון הדור בהשוואה לבוש המוגבל) לא עודד מספיק את אזרחי-משקיעיו וכך וול סטריט צוללת וצוללת כאבן שאין לה הופכין.

עדר נרגע או נופל לתהום

בעוד זמן קצר, עניין של ימים או שבועות, גם אבן שנופלת נחבטת ברצפה וקופצת (ריבאונד) מעט בחזרה – יגיעו תיקונים טכניים. כשהדאו ג'ונס עומד כיום ב- 6,760 לאחר שעמד ב- 14,000 לפני כ- 15 חודש בלבד, כשהנסדא"ק צלל 53% מסוף שנת 2007 ו- P&S500 איבד 54% משיאו, יגיע התיקון.

איש אינו יודע האם זה יהיה תיקון טכני קצר ליום או שבוע או שמא ארוך. אולי גם הדובים השבעים יחזרו למערות לתרדמה ארוכה והעליות יתחדשו. שווקים ומשקיעים מנוסים פועלים באופן פסיכולוגי שונה מעמך – כשהם סבורים שהתחתית קרובה ויש סיכוי לכלכלה להתחיל להתאושש לאט ובהדרגה הם אוספים מניות מהרצפה.

בעגת השווקים קוראים לכך – הדם זורם על הרצפה. התהליך הזה יחל לאחר שידיעות מבהילות על 61.7 מיליארד דולר הפסד יתקבלו בשקט יחסי כי הם צפויות.

יתכן שלאחר תיקון טכני, לאור המשך זרימת בשורות איוב כלכליות - הירידות יתחדשו. אי אפשר לשלול לחלוטין אפשרות של כאוס כלכלי שמשתלט על המשקיעים והבהלה נמשכת. עם זאת, דווקא עכשיו צריך לזכור שבהלה אינה נצחית זמנה מוגבל.

השווקים ישובו לפעול בעתיד ברגיעה והמערכת הפיננסית תתייצב. בהתחשב בתקופה בה אנו חיים כאשר התקשורת היא כלי מרכזי המטיף לחיים איכותיים, לעומת השפל של 1929-33 כשהבהלה הייתה פחות נשלטת ועוני התקבל יותר בקלות, ההתעשתות תגיע מהר מהצפוי. עימה תתחיל לשרור רגיעה בבורסות.

אם היו לי מיליון דולר להשקעה, הייתי ממתין לרגיעה שתגיע ללא ספק ומתחיל לאסוף סחורה טובה במנות מדודות. כיוון שאני פסיכולוג, אין לי מיליון דולר פנויים, ולכן אשאיר את עבודת הברוקרים לברוקרים. אומר אך זאת – טבעה של בורסה לשנות כיוון – לתקן וגם להתאושש אחרי הבהלה. תשתדלו לתפוס מקום בין הקונים כשתתחיל ההתאוששות יש סיכוי להתעשר. באותה נשימה זכרו, שנדרשת עדיין זהירות וערנות.

ד"ר עמי שקד הוא פסיכולוג, ס.דקאן ביה"ס לפסיכולוגיה המרכז ללימודים אקדמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully