וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון: לא ייבנו דירות במלון ארבע העונות בירושלים

רז סמולסקי

5.3.2009 / 17:41

חיזק פסיקה קודמת שקבעה כי ההחלטה של מנהל מקרקעי ישראל למכור את הקרקע ל-FSR ללא מכרז אינה חוקית


בית המשפט העליון קבע אתמול כי רשת המלונות ארבע העונות לא תוכל לבנות מלון בירושלים. בית המשפט חיזק פסיקה קודמת של בית המשפט המחוזי כי ההחלטה של מנהל מקרקעי ישראל למכור את הקרקע לרשת ללא מכרז אינה חוקית.

חברת FSR ירושלים, חברת בת ישראלית של חברת מלונות ארבע העונות מטורנו, הגישה ערר נגד האזרי שימי הורן, מנהל מקרקעי ישראל, משרד התיירות, האוצר והמשפטים והוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים. הערר הוא על החלטה של בית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע כי הקרקע שרכשה ארבע העונות ועליה התכוונה לבנות מלון של הרשת הייתה צריכה להימכר בצורה של מכרז פומבי וההחלטה למכור אותו ללא מכרז אינה חוקית ולכן המכירה בטלה.

במהלך שנות התשעים החלו מגעים בין נציגי משרד התיירות לחברת ארבע העונות במטרה להקים מלון בישראל. במסגרת זו נמצאה חטיבת קרקע מתאימה, מתחם עומריה, במושבה הגרמנית בירושלים, בבעלות מנהל מקרקעי ישראל. בשנת 2000 רכשה רשת המלונות את הקרקע תמורת 4.5 מיליון דולר ללא מכרז.

בתקנות חוק חובת המכרזים נקבעה רשימת מקרים שבהם יינתן פטור מהחובה לערוך מכרז במטרה לעודד השקעות זרות בישראל. אחת התקנות קובעת שאפשר לקבל פטור ממכרז במקרה של מכירת קרקע למשקיע שאינו תושב ישראל לצורך הקמת מיזם עסקי, לרבות מיזם תיירותי או מלונאי, אם הוא מביא תועלת למשק.

במקביל לרכישת הקרקע קידמה רשת המלונות תוכנית בנייה, שלפיה ייבנו על המגרשים, בנוסף למלון בן 200 חדרים, גם שמונים דירות מגורים פרטיות.

שימי הורן, תושב ישראלי שרכש קרקע סמוכה לזו של מלון ארבע העונות, עתר לבית המשפט המחוזי נגד ההחלטה של מנהל מקרקעי ישראל לאפשר את מכירת הקרקע ללא מכרז באמצעות עו"ד אמיר ויתקון. טענתו המרכזית הייתה, שכל עוד הקרקע הציבורית מיועדת לבנייה של דירות פרטיות, אי אפשר למכור אותה ללא מכרז.

בית המשפט העליון קיבל את הטענה ואמר כי "עקרון השוויון עומד ביסוד דיני המכרזים" וכי "באיזון בין עקרון השוויון לעקרון של קידום היעילות הכלכלית, גובר הראשון". הוא הוסיף כי צריך לפרש את הפטור ממכרז למיזם מלונאי באופן מצמצם וליזמות מלונאית בלבד. "מונח זה אינו סובל פרשנות לפיה יש להתיר את בנייתן של יחידות דיור למגורים בקומות העליונות של המלון".

בית המשפט העליון חיזק את בית המשפט המחוזי בירושלים וקבע כי ההחלטה לתת פטור ממכרז לוקה בפגם של אי חוקיות ולכן היא בטלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully