וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכומי העתק שקיבל ליברמן מהחברה של ביתו כשהיה שר; והתסריטאית שנשכרה עבורו

אורי בלאו

6.3.2009 / 8:26

אביגדור ליברמן, שבמשך פחות משנתיים הועסק כשכיר בחברת "מ.ל. 1" של בתו, קיבל ממנה מאות אלפי שקלים כ"פיצויי פרישה" גם בשנים שבהן היה חבר כנסת ושר ■ החברה מימנה לו שומרי ראש ואף שילמה ליועצת תסריט ששכר לעבודה על רעיון לסרט שהגה


לפני כארבע שנים הפגיש חבר משותף את התסריטאית עידית שחורי עם אביגדור (איווט) ליברמן. מה ביקש יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ממייסדת ומנהלת בית ספר לתסריטאות בתל אביב וכלת פרס שר המדע לבמאים ותסריטאים, המעידה על עצמה שהיא רחוקה מאוד מדעותיו? מתברר שליברמן שלח את ידו בכתיבה ואחת היוזמות העסקיות שניסה לקדם היתה מכירת תסריט לסרט מתח היסטורי, שכלל מוטיווים מעולם האיסלאם, לתעשיית הקולנוע האמריקאית.

ליברמן ושחורי, עם כמה אנשים נוספים (בהם יועצו של ליברמן, שרון שלום, וד"ר אברהם חכים, ערביסט מאוניברסיטת תל אביב) נפגשו פעמים אחדות, בעיקר בביתה של שחורי, וביחד עבדו על הרעיון. "מדובר בעניין אמנותי, תקציר, סינופסיס, שהתבקשתי לכתוב", אומרת שחורי. "איווט עמד מאחורי הפרויקט, היה בקשר עם מפיקים בארצות הברית והתסריט היה מיועד לשם. הרעיון הבסיסי היה שלו ואנחנו נתנו לזה את הסיפור הנכון. אני לא רוצה להיכנס לתוכן, כי הזכויות הן של ליברמן".

ומה קרה?

"זה נתקע, כי אנשים לא רצו כל כך להתעסק עם החומר הזה, שיכול להתפרש כפרובוקטיווי, אבל אני עדיין מאמינה שזה סיפור טוב".

קצת מפתיע לחשוב על ליברמן כתסריטאי של סרט הוליוודי.

"זו היתה אחת ההפתעות היותר גדולות שלי בחיים. פגשתי בן אדם שאני לא מסכימה עם כמעט מלה אחת מדעותיו, אבל לא דיסקסתי את הפן הזה, כיוון שהעניין היה שהוא בן אדם שמאוד אוהב קולנוע ומאוד אוהב תרבות והוא החליט ליזום איזשהו סרט. הוא בן אדם שכותב, ובחלק מהדברים עבדתי מולו גם בפן היצירתי. יש לי דברים שהוא כתב שהם לאו דווקא בפן הפוליטי".

את התשלום על עבודתה קיבלה שחורי מחברת "מ.ל. 1" שהקימה ביולי 2004 מיכל ליברמן, בתו של, שהיתה אז סטודנטית בת 21. אביה, שלא היה אז חבר כנסת, היה שכיר בחברה. בחמשת החודשים הראשונים לקיומה קיבל ליברמן מהחברה שכר שהסתכם ביותר מ-600 אלף שקל, שהם כ-120 אלף שקל בחודש. לפני כשנתיים, כשדבר קיומה של החברה נחשף כאן, ובכלל זה מיליוני שקלים שהועברו לקופתה ממקורות עלומים, נמסר בתגובה מלשכתו של ליברמן, אז שר התחבורה, כי הוא "גאה שבתו מיכל היתה חיילת מצטיינת, סטודנטית מצטיינת וכעת מצליחה בעסקים... מיכל עסקה במנהלה ובניהול השוטף, ואילו ליברמן היה אחראי על הפיתוח העסקי".

עוד נמסר אז מלשכתו של ליברמן, כי "החברה הוקמה למתן שירותי ייעוץ, בעיקר בחו"ל. החברה נתנה ונותנת שירותים, בין היתר, לחברות מסחריות הפועלות בתחום היין, הנדל"ן ומוצרי החקלאות במזרח אירופה. החברות הנן בבעלותם של חברי ילדות של ליברמן, אנשי עסקים יהודים הפועלים במולדובה ובמזרח אירופה. החברה חתמה עם חברות אלו על חוזים ארוכי טווח".

לאחר חשיפת הפרשה פתחה המשטרה בחקירת עסקיו של ליברמן, בניסיון לגלות מה מקור הכספים. המשטרה חוקרת חשדות לעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד. בסוף ינואר, שבועיים לפני הבחירות לכנסת, נחקרו שבעה ממקורבי ליברמן, ובהם בתו מיכל ועורך דינו יואב מני, בחשד למעורבות בהתארגנות שנועדה, בין היתר, להזרים סכומי כסף ממקור לא ברור לכיסו של יו"ר ישראל ביתנו. ליברמן לא התרשם ואמר כי חקירת משטרה היא "חלק מהשגרה שלי לפני כל בחירות".

אבטחה על חשבון החברה

עסקיה של חברת מ.ל 1 לא הסתכמו בחלומות הקולנועיים של ליברמן. בדיקת "הארץ" מגלה, כי בשנים האחרונות שילמה החברה כספים לסוכנות הנסיעות "השטיח המעופף", שבבעלותו של ירון מילר, חברו של אביגדור ליברמן; תמורת שירותי טלפוניה שקיבלה מבזק, פרטנר וחברות


אהוד ברק ונילי פריאל. סגרה את החברה בעקבות הביקורת הציבורית

צילומים: מוטי קמחי, תומר אפלבאום

נוספות; תמורת שירותים שנתנו לה חברות הסעות וחברה העוסקת בהתקנת מערכות שמע לכלי רכב; ותמורת שירותי אבטחה שקיבלה מ.ל. 1 מחברות אבטחה שונות.

אחת החברות הללו היא "מ.ל.מ אבטחה", שאותה הקימו ב-2003 שרון בוצר ועופר בר, יוצאי היחידה לאבטחת אישים בשב"כ. החברה, על פי אתר האינטרנט שלה, עוסקת במתן "פתרונות מודולריים, החל משירותים נקודתיים המוגבלים בהיקפם... ועד לפתרונות אבטחה כוללים ותוכניות הדרכה מקיפות. בנוסף, החברה מספקת אנשי אבטחה מיומנים ומנוסים ביותר לאבטחת אירועים, אישים וכדומה". בר, בשיחה עמו, אישר שסיפק שירותים לליברמן, אך לא הסכים לפרט את מהותם. גם חברת האבטחה "בינג ביטחון", בבעלותו של גיל בינג, סיפקה שירותים למ.ל. 1 (את תגובתו של בינג לא היתה אפשרות לקבל).

חברת אבטחה נוספת שסיפקה שירותים למ.ל. 1 היא "ארגוס-נחשון". בעליה, רן נחשון, אישר זאת. נחשון, יצוין, הורשע לפי הודאתו בפרשת השופטת אסנת לאופר, בכך שעבד כחוקר פרטי בלי רישיון והשיג עבור לאופר, שלא כדין, פלט שיחות ממכשיר הטלפון הנייד של בן זוגה. הוא נידון לארבעה חודשי מאסר, שאותם ריצה בעבודות שירות.

מנהל של אחת מחברות האבטחה שסיפקו שירותים למ.ל. 1 אמר השבוע כי "במשך חצי שנה סיפקנו לליברמן שלושה מאבטחים, שליוו אותו לכל מקום מהרגע שיצא מהבית שלו בהתנחלות נוקדים ועד סוף היום. התבקשנו שהמאבטחים יהיו רוסים. אני מניח שהסיבה היא שהמאבטחים הרוסים הם דיסקרטיים, לא כאלה שיושבים אחרי העבודה עם מישהו על קפה ומספרים לו מה עשו".

בנוסף לתשלומים לחברות האבטחה, העבירה מ.ל. 1 כספים לעו"ד יואב מני, פרקליטו של אביגדור ליברמן. תגובתו של מני לא התקבלה עד סגירת הגיליון. מני, שנחקר במשטרה על מעורבותו בעסקיו של ליברמן, סירב להשיב על שאלות החוקרים בנימוק שעל עניינים אלה חל חיסיון שבין עורך דין ללקוחו. טענה דומה העלה קודם לכן בדיונים בבית המשפט בבקשתה של המשטרה לעיין במסמכים שתפסה אצלו באפריל 2007. בסופו של דבר קיבלה המשטרה אישור מבית המשפט לעיין במסמכים.

כספים הועברו גם לחברת "אומניה פרו", שהקים יועצו של ליברמן, שרון שלום, תמורת שירותי ניהול. שלום נעצר ונחקר על מעורבותו בפרשה; בדיון בבקשה לשחררו בערבות טענה המשטרה כי הוא חשוד בהלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים.

פדיון ימי חופשה

כעת נחשף כאן, כי אל החברה שהקימה מיכל ליברמן המשיכו לזרום כספים מחו"ל גם בשנת 2008. החברה ממשיכה לפעול גם כיום, בזמן שאביה מנהל את המגעים הקואליציוניים בין מפלגתו לבין הליכוד ומקווה להתמנות לשר האוצר. בראיון שנתן ליברמן בשבוע שעבר ל"ידיעות אחרונות" הוא הגיב בכעס על ההשוואה שנעשתה שם בין פעילות בתו לבין עסקיה של נילי פריאל, אשתו של אהוד ברק,

מיכל ליברמן. החברה ממשיכה לפעול


שפתחה חברת ייעוץ תוך כדי כהונת בעלה כשר הביטחון. בעקבות הביקורת הציבורית סגרה פריאל את החברה בתוך שבועות ספורים.

מ.ל. 1, המשיכה לפעול ולקבל כספים מחו"ל גם בשנים שליברמן היה סגן ראש הממשלה ושר לעניינים אסטרטגיים, והיא ממשיכה לפעול גם לאחר שנחשף דבר קיומה. בסך הכל, מיום הקמת החברה ועד היום, תקופה של ארבע שנים וחצי, הועברו אליה לפחות 12 מיליון שקל, מהם יותר משלושה מיליון שקל ב-2007 וקרוב למיליון שקל ב-2008, תמורת מה שהוגדר "יעוץ עסקי".

עד 2006, הנהנה העיקרי מכספי החברה היה ליברמן עצמו, ובשנתיים האחרונות הצטרפה אליו בתו. ב-2007, לדוגמה, משכה מיכל ליברמן מהחברה שכר כולל של כ-400 אלף שקל. בנוסף, את הבית בשכונת רחביה בירושלים, ברחוב האר"י 11, שבו היא מתגוררת עם בעלה, יהונתן גלון, רכשה חברה אחרת שלה, מל"ג נכסים, שהיא החברה האם של מ.ל. 1.

בשבת האחרונה התראיין ליברמן בתוכנית "פגוש את העיתונות" ואמר כי "בתי מנהלת חברה, חברה מצליחה. היא הקימה חברה כשהיתה אזרחית. אני עבדתי איתה באותה חברה כשהייתי אזרח, לא הייתי לא שר ולא חבר כנסת". ואכן, עד כה היה ידוע שליברמן היה רשום כשכיר בחברה של בתו, וקיבל ממנה כספים, רק בשנים 2004-2006, בתקופה שבה לא כיהן כחבר כנסת. אלא שכעת נחשף לראשונה, שליברמן קיבל מהחברה של בתו הסדר פרישה נדיב במיוחד, שבמסגרתו המשיך לקבל מאות אלפי שקלים מהחברה שבבעלותה גם בשנים 2006 ו-2007, בתקופה שבה כיהן כחבר כנסת, שר לעניינים אסטרטגיים וסגן ראש הממשלה.

ליברמן חזר אל הכנסת לאחר הבחירות שנערכו במארס 2006. ב-30 באוקטובר הצטרף לממשלה. מאז הקמתה של החברה, קיבל ממנה ליברמן בצורה ישירה כשלושה מיליון שקל בסך הכל. ב-2006, שנה שבה היה אזרח פרטי במשך שלושה חודשים וחצי בלבד, קיבל ליברמן מהחברה יותר מ-1.1 מיליון שקל בסך הכל. מתוך הסכום הזה, קצת יותר מחצי מיליון הוגדרו "משכורת". קרוב לחצי מיליון שקל נוספים הוענקו לליברמן כ"פיצויי פרישה" מהחברה, ויותר מ-100 אלף שקל ניתנו לו כ"פדיון ימי חופשה". ב-2007, שנה שלכל אורכה היה שר (הוא התפטר מהממשלה בינואר 2008), קיבל ליברמן מהחברה של בתו את יתרת "פיצויי הפרישה" שלו, כרבע מיליון שקל. כל זאת אחרי פחות משנתיים שבהן הועסק בחברה כשכיר.

עורך דין המתמחה בדיני עבודה אומר כי יש לבדוק אם ההסדר הזה מופיע בחוזה ההעסקה של ליברמן בחברה ובהסכם הפרישה שלו. בתשובה על בקשת "הארץ", לקבל העתקים של מסמכים אלה, מסר ליברמן כי לא מצויים בידו העתקים מההסכמים שהיו לו עם החברה, והציע לפנות אליה ישירות. בקשה דומה שהופנתה אל החברה נענתה בשלילה, "מאחר שענייני החברה מצויים בשלבי חקירה".

הכתובת הנכונה

את תשובתו על חמש השאלות שהופנו אליו בכתב בחר ליברמן לפתוח בביקורת על העבודה העיתונאית: "ראשית, אני מבקש להזכירך כי איני עובד אצלך או אצל מוסף 'הארץ'. לכן, איני רגיל כי עיתונאי פונה אלי בשאלות, ומבקש תשובות בתוך יום. מטבע הדברים, יש לי עוד כמה עיסוקים מאשר להשיב לשאלות עיתונאים. אני רואה גם בהתראה הקצרצרה וגם ברוח השאלות דבר מכוון ומגמתי שבינו לבין עיתונות אין שום דבר משותף, אלא ניסיון מתמשך של העיתון ושלך להשמיץ ולהכפיש את שמי.

"שנית, איני יודע כלל אם פרטים רבים הנטענים במכתבך הם נכונים, והכתובת העקרונית לשאלותיך היא חברת מ.ל. 1 בע"מ. מכל מקום, ספק בעיני אם הפרטים הנטענים על-ידך הגיעו אליך כדין, ומן הראוי שעיתון 'הארץ' יבדוק את עצמו בסוגיה זו, טרם יהפוך לשותף פוטנציאלי לדבר עבירה".

רק אחרי הקדמה ידידותית זו עובר ליברמן להשיב על השאלות לגופן.

בעניין התסריט: "בתקופה שבה לא כיהנתי כחבר כנסת, חברת מ.ל. 1 בע"מ ערכה פגישות, באמצעות מנהלה הכללי, מר שרון שלום, ואנוכי, עם התסריטאית עידית שחורי וד"ר אברהם חכים בעניין הפקת סרט. אני מדגיש שבכל הפגישות הנ"ל נכח מר שרון שלום והוא שעסק מטבע הדברים בעניין התשלום לגב' שחורי ולד"ר חכים. אם יש לכם שאלות בעניין, הנכם מוזמנים לפנות אל מר שלום. לנוכח העובדה שמר שרון שלום נחקר באחרונה, ועל מנת למנוע לזות שפתיים בדבר שיבוש מהלכי החקירה (כביכול), אסרתי על עצמי לשוחח עם מר שלום בעניינים כדוגמת שאלתכם".

על שירותי האבטחה שקיבל: "חברת מ.ל. 1 בע"מ קיבלה שירותים שונים מחברות אבטחה שונות, כמו רבות מהחברות בישראל. כך התבקש מטבע הדברים, בין היתר, לנוכח מקום מגורי, הערכות מצב והתראות שקיבלנו מגורמי ביטחון מוסמכים".

על התשלומים שקיבל בזמן היותו ח"כ: "מעולם לא עבדתי בעבודה פרטית במקביל לכהונתי כחבר כנסת. לאחר שנבחרתי לכנסת נחתם הסכם פרישה ביני ובין החברה ובגינו הועבר תשלום שנפרש לחמישה או שישה תשלומים. כל הכספים שקיבלתי, כמו גם הסכם הפרישה עצמו, דווחו כדין למבקר המדינה. לא מצויים בידי העתקים מההסכמים שהיו לי עם חברת מ.ל. 1 והנכם מוזמנים לפנות אל החברה ישירות. כאמור לעיל, לנוכח החקירה אני נמנע מלשוחח עם אנשי החברה בעניינים כדוגמת שאלתכם".

מיום הקמת החברה ועד היום הועברו לחברה מחו"ל סכומים של 12 מיליון שקל לפחות. מי היו ומי הם כיום לקוחותיה של החברה?

"הכתובת הנכונה לשאלתכם היא חברת מ.ל. 1 בע"מ".

נודע לנו כי חברת מ.ל. 1 ממשיכה לפעול גם כיום, בזמן שאתה מנהל את המגעים הקואליציוניים על הצטרפותך לממשלה. האם אין בדבר טעם לפגם?

"איני מקבל דבר וחצי דבר כיום מחברת מ.ל. 1 בע"מ. על כן לא ברורה לי שאלתכם בדבר הקשר בין חברת מ.ל. 1 בע"מ לבין המגעים הקואליציוניים שמפלגתי מנהלת בימים אלה. הטעם לפגם היחיד שאני רואה הוא בעצם שאלתכם זו.

"נ.ב: אני מודה באשמה שבזמני הפרטי אני עדיין מנסה לכתוב כמה תסריטים, והמציאות הפוליטית הישראלית והנבזות של כמה וכמה עיתונאים מספקות לי חומר גלם רב לאותה כתיבה. זהו כנראה הפגם המהותי האמיתי וזה כנראה גם יהיה נושאה של החקירה הבאה".

דוברת ישראל ביתנו, אירנה אטינגר, אמרה ל"הארץ" כי תעביר תגובה גם בשם חברת מ.ל. 1, אך לאחר מכן חזרה בה והפנתה אל שרון שלום. שלום התבקש, בין השאר, לפרט מיהם לקוחותיה של החברה, שהעבירו לה מחו"ל מאז הקמתה סכומים של 12 מיליון שקל לפחות. כמו כן, מאחר שאביגדור ליברמן הוא איש ציבור ולא רק עובד שכיר לשעבר בחברה הפרטית ששלום מנהל, התבקש שלום לאפשר עיון בחוזה ההעסקה של ליברמן בחברת מ.ל. 1 ובהסכם הפרישה שלו ממנה. בתגובה מסר שלום, כי "למרות שהייתי מעוניין להשיב על פנייתך, אני מנוע מלעשות כן מאחר שענייני החברה מצויים בשלבי חקירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully