וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניית GM צנחה לרמה בה נסחרה בשנות ה-30

7.3.2009 / 13:34

המנייה של ענקית הרכב האמריקאית נפלה ב-19% במסחר בוול סטריט. גוברים החששות שהחברה תיאלץ להכריז על פשיטת רגל

מחיר מניית ג'נרל מוטורס, לשעבר יצרנית המכוניות הגדולה בעולם, נפל היום לרמתו הנמוכה ביותר מאז תקופת השפל הכלכלי הגדול בשנות ה-30 של המאה הקודמת, על רקע חששות לפשיטת רגל של ענקית הרכב האמריקאית.

מניית GM נסגרה במחיר של כ-1.5 דולרים, נפילה של 19%, במסחר בוול סטריט. זאת לאחר שבמהלך המסחר כבר נפלה ב-32% למחיר של 1.27 דולרים - המחיר הנמוך ביותר מאז שנת 1933.

האנליסטית שלי לומברד מחברת GimmeCredit העריכה כי אם GM ובעלי האג"ח שלה לא יצליחו לגבש תוכנית להמרת שני שליש מחובות החברה למניות, הממשל האמריקאי עשוי לאלץ את החברה להודיע על פשיטת רגל, במקום לדחות את המועד האחרון להגשת התוכנית, ה-31 במארס.

"אנחנו מעניקים דירוג תשואת חסר לאג"ח GM מאז פברואר, אבל כעת אנחנו מעריכים כי הסבירות לפשיטת רגל גבוהה יותר מאשר התאוששות", אמרה לומברד.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צפוי לקיים היום ישיבה סגורה עם יועציו לגבי מגזר הרכב, כדי לדון בגורל GM. ענקית הרכב פירסמה היום הודעה בה אמרה כי היא דבקה בעמדה לפיה ארגון מחדש של פעילות החברה מחוץ לבית המשפט הוא הפתרון הטוב ביותר לכל הצדדים המעורבים. "בתור צעד זהירות עסקי, החברה בחנה מגוון תסריטי פשיטת רגל", נאמר בהודעה. "עם זאת, החברה דבקה בעמדתה כי ארגון מחדש תחת פיקוח בית משפט לפשיטות רגל טומן בחובו עלויות וסיכונים עצומים, הגדול ביותר בהם הוא נפילה חדה בהכנסות עקב אובדן מכירות".

נפילה של 53% במכירות

אתמול הודיעה GM לרשות ני"ע בארה"ב (SEC) כי רואי החשבון של החברה הביעו ספק לגבי יכולת החברה לשרוד את המשבר הנוכחי ולהימנע מפשיטת רגל. זאת, בשל קשייה לגייס מזומן ולפרוע את חובותיה.

ג'נרל מוטורס מסרה כי פירמת רואי החשבון דלויט אנד טוש, המטפלת בחשבונות החברה, העריכה כי "הפסדיה התפעוליים המתמשכים של GM, ביחד עם הנפילה בערך מנייתה ואי-יכולתה של החברה לגייס מספיק מזומן כדי לעמוד בהתחייבויותיה ולהמשיך לתפקד, מעלים ספקות רציניים בנוגע ליכולתה לשרוד כעסק חי". אג"ח להמרה בסך מיליארד דולר של GM צפויות לפקוע ב-1 ביוני. אם לא תצליח לקבל סיוע מהממשל האמריקאי, מסרה החברה, היא עשויה לפשוט רגל.

GM ציינה כי הישרדות החברה תלויה ביכולתה לחזור לרווחיות ולהעלות את מכירות הרכב בשנה הקרובה. פשיטת רגל היא אחת האפשרויות שהעלו רואי החשבון של החברה במסגרת תוכנית הארגון מחדש שהגישה לממשל, מסרה GM. החברה מבקשת כיום סיוע נוסף בסך 30 מיליארד דולר מהממשל האמריקאי, בנוסף להלוואות בסך 6 מיליארד דולר מממשלות קנדה, גרמניה, בריטניה, שוודיה ותאילנד בהן פועלות חלק מהחטיבות שלה וחברות הבת.

GM קיבלה עד כה סיוע בסך 13.4 מיליארד דולר מהממשל האמריקאי במטרה למנוע את קריסתה. בשלוש השנים האחרונות רשמה החברה הפסדים בסך 82 מיליארד דולר, כולל הפסד של 30.9 מיליארד דולר ב-2008 בעקבות המשבר הכלכלי והירידה החדה בביקוש למכוניות בארה"ב. בחודש פברואר, מסרה החברה, נפלו מכירותיה בארה"ב ב-53%. קופת המזומנים של GM הצטמצמה ביותר מ-6 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2008 והסתכמה ב-14 מיליארד דולר.

GM צריכה להגיש את תוכניתה לארגון מחדש של פעילותה לממשל האמריקאי עד ל-31 במארס, כדי להוכיח שהיא יכולה לחזור לרווחיות. בחודש שעבר הגישה החברה טיוטה ראשונית של התוכנית, אשר כללה בין היתר קיצוץ 47 אלף משרות ברחבי העולם וסגירה של חמישה מפעלים בארה"ב.

אתמול מסרה החברה כי יכולת ההישרדות שלה תלויה בכבדות ביכולתה להוציא לפועל את תוכנית הארגון מחדש. "אם לא נצליח לעשות זאת, לא נוכל להמשיך לתפקד וייתכן כי ניאלץ להכריז על פשיטת רגל. אין כל ערובה שהמשבר בשוק הרכב העולמי יסתיים או שהוא לא יחריף בעתיד" נמסר מהחברה. בהודעה צוין כי GM רוצה להימנע מהגשת בקשה להגנה מפני נושים (צ'פטר 11) בשל החשש כי הדבר ירתיע את לקוחותיה ויוביל לירידה נוספת במכירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully