וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורד דר: להחלטת הבנק המרכזי של בריטניה יש משמעות רבה מהרגיל עבור המשק הישראלי

TheMarker

8.3.2009 / 12:30

אם מדד המחירים לצרכן לא יפתיע כלפי מעלה החודש, יפחית בנק ישראל את הריבית ל-0.5% בסוף החודש - בהתאם להפחתת הריבית בבריטניה



יום חמישי היה סתם עוד יום של חול בארה"ב. רואי החשבון של ג'נראל מוטורס אמרו את מה שכולם יודעים – שלחברה אין זכות ואין יכולת קיום. המניה איבדה 15% וירדה לרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 1933 – "קנה והחזק" קלאסי. לא שזו בכלל מתחילה להיות סיבה טובה לירידה של למעלה מ-4% ביום - כבר עברנו דברים גרועים יותר - אבל זה בדיוק הסיפור.



הדברים הגרועים יותר ממשיכים לקרות, וביום חמישי השוק לא הרגיש צורך לחכות לדומינו הבא בשביל להמשיך את הירידה החדה של השבוע. זה לא כל כך נעים לראות שוק נופל, וזה נעים הרבה פחות לראות אותו נופל בלי סיבה מספיק טובה – פשוט בגלל אובדן אמון. זו בדיוק מהותו של שוק דובי אמיתי – הוא יורד גם בלי סיבות מאוד טובות.



ואז הגיעו נתוני המשרות של פברואר. הנתונים היו מאוד לא סימפטיים אבל הם בסך הכל תאמו את הצפי – הן מבחינת אובדן המשרות והן מבחינת שיעור האבטלה (8.1% לעומת 7.9% בינואר). מדדי המניות הגיבו בעליה של למעלה מ-1% בפתיחה. הפעילים בשוק כל כך מוכים וחבולים, עד שלכל תחזית קונצנזוס שמתפרסמת, הם ישר מוסיפים עוד 10-20% במקרה של נתון שלילי, או גורעים 10-20% במקרה של נתון חיובי.



לכן, כשהתפרסם נתון הזהה לצפי, השתחררה אנחת רווחה, שהובילה לזינוק המדדים בפתיחה. העובדה שיום קודם לכן נרשמה ירידה מאוד חדה, סייעה גם היא לעליה, אבל היא לא הצליחה להחזיק יותר מדי זמן. העלייה הפכה לירידות חדות שהגיעו במהלך היום ל-2% ויותר. אלא שבשעת המסחר האחרונה עלו המדדים, בלי סיבה נראית לעין, והיום הסתיים בעליה קלה. השבוע היה האדום ביותר מזה שלושה חודשים ויותר והסתיים בירידה של 7%.



ריביות באירופה ובבריטניה



כצפוי, האירופאים הפחיתו את הריבית ביום חמישי ב-50 נקודות ל-1.5% - הריבית הנמוכה ביותר אי פעם במרחב היורו. כצפוי, הבריטים הורידו את הריבית ב-50 נקודות ל-0.5%. בנוסף, הם הודיעו שיקנו אג"ח מדינה ואג"ח קונצרני לטווח בינוני וארוך בהיקף 75 מיליארד ליש"ט בשלב ראשון, יראו את תגובת השוק ויחליטו מה לעשות הלאה.



באופן לא מפתיע, התשואות על אג"ח לעשר שנים ירדו חדות מ-3.53% ל-3.06% בעקבות ההודעה. יתכן שלירידה זו היתה השפעה גם על התשואות בארה"ב, שכבר עברו את ה-3% וירדו ביום חמישי חזרה ל-2.82. המשך הירידה במחירי המניות בוודאי עזרה גם היא לעדנה המחודשת של האג"חים.



להערכתנו להחלטת הבנק המרכזי של בריטניה יש משמעות רבה מהרגיל עבור המשק הישראלי. דקה לפני שפישר הפתיע את השוק עם הפחתה קטנה מהצפוי של הריבית בחודש שעבר, הוא מצא לנכון לומר שנגיד הבנק המרכזי הבריטי, שאת דעתו הוא מעריך, אמר שריבית נמוכה מ-1% אינה תורמת ואף בעיתית. אנחנו מעריכים שאם מדד המחירים לצרכן לא יפתיע כלפי מעלה החודש, יפחית בנק ישראל את הריבית ל-0.5% בסוף חודש זה.



ועוד כמה דברים



הרגולטורים האמריקאים: בדרך לסגור את הדלת מאחורי הסוסים שברחו מאורוות ה-CDS. השוק הפרוץ הזה, שהיה בין האחראים העיקריים לנפילת AIG, ושעדיין גורם נזקים משמעותיים, צפוי לעבור שינויים מהותיים בשנים הקרובות.



נראה כי הרגולטורים בארה"ב גם בדרך להחזיר את הכלל שאומר שניתן לבצע שורט על נייר רק כשהוא עולה, ושביטולו היה בין הגורמים שנאשמו בהחמרת מצבן של המניות. כללי רישום של המרק-טו-מרקט (בהתאם לשוק) נמצא גם הוא על הפרק, אבל כנראה שלא ישנו אותו.



הפעילות הכלכלית בשווקים המתעוררים צפויה להתכווץ ברבעון הראשון, לראשונה בהסטוריה הכלכלית המתועדת שלהם.זו עוד סיבה לכך שאנחנו לא מתרגשים מעליית מחיר הנפט ל-45 דולר אנחנו מעריכים שגם אם המחיר ימשיך לעלות בעוד אי אילו דולרים, הרי שעוד נראה אותו חוזר למחיר של פחות מ-40 דולר.



התוצר בשלוש הכלכלות הבאלטיות: ליטא, אסטוניה ולטוויה, נפל ברבעון הרביעי של 2008 בשיעורים דו ספרתיים של בין 14% ל-20%. אין סימנים שהרבעון הראשון יהיה טוב הרבה יותר. למרות שמדובר במשקים קטנים, הם החוליה החלשה של מזרח אירופה והקשרים הפיננסיים של מדינות מזרח אירופה עם הבנקים במערב אירופה, הם פתח לבעיות קשות גם במערב.



החשיפה של הבנקים באוסטריה למשקי מזרח אירופה, מהווה למעלה מ-60% מהתוצר של אוסטריה. נתון שני שמבהיל רק טיפה פחות: החשיפה של שבדיה לאשראי לבנקים של שלוש המדינות הבלטיות מגיע ל-15% מהתוצר שלה.



עם העלייה בסיכון הכלכלי והפיננסי של מדינות מזרח אירופה, עולה גם מאוד הסיכון הגאו פוליטי של האזור, כמו גם של מוקדי פוליטיקה רעועה בשאר העולם. לא מן הנמנע שב-2009, עם הימשכותו והעמקתו של המיתון, נראה ערעור יציבות גאו פוליטית במספר אזורים בעולם.



הכותבת: ורד דר היא כלכלנית ואסטרטגית ראשית בבית ההשקעות פסגות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully