וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר מכה בקיבוצים: 50-30 קיבוצים ייאלצו לבקש הסדרי חובות בשל ירידה תלולה בהכנסות

עמירם כהן

8.3.2009 / 17:42

הכנסות הקיבוצים מיצוא חקלאי ירדו בחודשים האחרונים ב-50%; ההכנסות מיצוא תעשייתי ירדו ב-40%



30 עד 50 קיבוצים ייאלצו לבקש הסדרי חובות בשל ירידה תלולה בהכנסותיהם מיצוא חקלאי ותעשייתי, כך הזהיר מנהל אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, דורון סט. בתקופה המקבילה אשתקד נזקקו 6 קיבוצים בלבד להסדר חובות.



בדיון במזכירות התנועה הקיבוצית שהתקיים בשבוע שעבר, דיבר סט על השלכות המשבר הכלכלי העולמי על התעשייה והחקלאות בקיבוצים. עוד עולה מהנתונים שמסר סט כי בחודשים האחרונים חלה ירידה של 50% בשווי היצוא החקלאי ושל 40% בשווי היצוא התעשייתי. בחודש ינואר בלבד הגיעה הירידה בשווי היצוא התעשייתי ל-60 מיליון דולר, וככל הנראה בחודש פברואר הירידה תהייה חדה אף יותר.



סט אמר ל-TheMarker כי המצוקה הכלכלית שהקיבוצים נקלעו אליה, החלה ב-2007 בשל השחיקה התלולה בדולר והעמיקה בשל משבר האשראי הבינלאומי שפרץ לאחר נפילת בנק ההשקעות הענק ליהמן ברדרס. המשבר הוביל לסגירת קווי אשראי חוץ בנקאיים, לעלייה תלולה בפרמיית הסיכון שגובים הבנקים, ולעצירת ההשקעות של קרנות ההשקעה הפרטיות במפעלי הקיבוצים. סט הזהיר שהפגיעה הבאה של המשבר הכלכלי העולמי צפויה לפגוע בשוק המקומי ויש להיערך לפגיעה זו, והוא עלול להיות חריף ביותר.



סט אמר כי התנועה הקיבוצית ומפעלי הקיבוצים מנהלים מגעים עם גורמים ממשלתיים וציבוריים, בניסיון לגייס אשראי בעלות סבירה למפעלי הקיבוצים ולהון חוזר לפעילות החקלאית. מנהל המחלקה ליצוא בתעשייה הקיבוצית, עמוס שלו, אמר בסוף השבוע כי התעשייה הקיבוצית הצליחה להימנע עד כה מפיטורים המוניים של עובדים במפעליה, ונקטה בכל צעד אפשרי כדי להימנע מפיטורים על מנת שלא לאבד עובדים ותיקים ומסורים. בין היתר, עברו מפעלים רבים לעבודה של 4 ימים בשבוע, בוטלה עבודת שעות נוספות, עובדים הוצאו לחופשות וכו'.



יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן מלמד, הזהיר בסוף השבוע כי השפעת המשבר הכלכלי העולמי עדיין לא מורגשת במלוא עוצמתה בישראל, אך היא תכה בכלכלה הישראלית במלוא העוצמה בחודשים הקרובים. מלמד הזהיר מפני האשליה כי מדובר בירידה זמנית בביקושים ברבעון הראשון של 2009, ויש לצפות לשיפור ברבעון השני.



לדבריו, "המשבר הכלכלי גרם לעצירה דרמטית בביקושים. חלק מהענפים, כמו הבנייה והרכב וכל מי שקשור לתעשיות הללו ספג את המכה הראשונה אך התעשיות האחרות כבר מתחילת להרגיש את ההשפעה ואין בידנו שום כלי לדעת היכן ומתי המשבר יסתיים", אמר מלמד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully