וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוד בועז: אינני רואה אפשרות לפיה הפניקס השקעות תעמוד בהתחייבותה כלפי בירם-דויטש

אתי אפללו

8.3.2009 / 17:55

לשעבר הממונה על תקציבים באוצר מציין כי בחינה של 4 החלופות מעלה כי אין אפשרות לעמוד בהתחייבות



דוד בועז, לשעבר הממונה על תקציבים באוצר, צירף חוות דעת כלכלית לתביעתם של בירם ודויטש, לפיה, לא תוכל הפניקס לעמוד בהתחייבויותה כלפי בירם ודיטש, וככל שעובר הזמן, פוחתים הסיכויים לכך שהפניקס תוכל לעמוד בהתחייבויותיה לבירם ודויטש.



יצויין כי כאשר נשאלה הפניקס כיצד תעמוד בעסקה, היא ציינה כי נערכה לעסקה ויש בידיה את הסכום הדרוש. בועז מציין כי להפניקס השקעות (זרוע המימון של הפניקס מולה נחתמה עסקת אקסלנס) קיימות 4 חלופות תיאורטיות לפרוע את ההתחייבות: פירעון מתוך אמצעיה הכספיים ומכירת ני"ע נזילים, מימוש אחזקותיה בחברות בהן היא מושקעת וייעוד המזומנים כולם לתשלום ההתחייבות, גיוס אשראי ו/או הון לצורך תשלום ההתחייבות לבירם-דויטש או השלמת הסכום החסר למימוש ההתחייבות מחברות אחרות ב'קבוצת הפניקס'.



בועז מציין כי בחינה של 4 החלופות על שילובן מעלה באופן חד משמעי כי הן אינן מאפשרות עמידה בהתחייבות האופציה. "קלושה במיוחד היא החלופה של גיוס אשראי או הון מבחינת לאור ההרעה שחלה באיתנותן הפיננסית של הפניקס-אחזקות ושל הפניקס-ביטוח בשנה האחרונה. יתר על כן, קיימת סבירות שקלישות האפשרות לגייס אשראי או הון לאור ההרעה שחלה באיתנותן הפיננסית של הפניקס-אחזקות ושל הפניקס-ביטוח בשנה האחרונה, תרתק ואף תשאב את האמצעים הכספיים המועטים של הפניקס-השקעות, כך שלא יוותר שום אמצעי כספי לתשלום ההתחייבות".



לגבי יכולתה הכלכלית של הפניקס-השקעות לעמוד בהתחייבות בעצמה מציין בעז: "לאחר שבדקתי את יכולתה של הפניקס-השקעות לעמוד בפירעון ההתחייבות, הגעתי למסקנה שהחברה איננה יכולה לעמוד בהתחייבותה זו, לא באמצעיה הנזילים, לא במימוש נכסים ולא בגיוס אשראי והון. יתר-על-כן, הזמן פועל לרעת בירם-דויטש: יכולתה של הפניקס השקעות לעמוד בהתחייבות האופציה, הולכת ונשחקת עם הזמן. למעשה, גם אם תייעד הפניקס-השקעות את כל אמצעיה הנזילים ותתעלם מכל התחייבות או מגבלה אחרת, לא יהא בכך כדי לכסות אפילו עשירית מן ההתחייבות. בהנחה (אופטימית ביותר) שניתן יהיה לבצע "מכירת חיסול" של נכסי החברה באמצעות מימוש מלא ומהיר של כל אחזקותיה של הפניקס-השקעות, הן בחברות הציבוריות והן בחברות הפרטיות, תוכל החברה להגיע לסכום של 185 מיליוני שקלים. סכום זה בצירוף האמצעים הנזילים האחרים של הפניקס-השקעות מגיע לכ-255 מיליוני שקלים. חישוב זה איננו כולל את ההתחייבות שהפניקס-השקעות לקחה על עצמה כנגד הלוואת בעלים בסך של 215 מיליוני שקלים שהיא קיבלה מהפניקס-אחזקות (החברה האם). פירעון הלוואת בעלים זו מכרסם כמעט בכל הסכום שיכול לנבוע מ"מכירת חיסול" של נכסי החברה בצירוף היתרות החופשיות שלה לרבות יתרות האמצעים הנזילים. לגבי הסתייעות ב'קבוצת הפניקס' לצורך קיום ההתחייבות מציין בעז: "בחינת האפשרות שקבוצת הפניקס תסייע להפניקס-השקעות בקיום ההתחייבות, מראה שדרך זו איננה אפשרית כלל ועיקר. חברת הפניקס-ביטוח שהיתה עד לא מכבר מנוע הרווח העיקרי של הקבוצה עברה לאחרונה להפסדים והיא נתונה כיום בקשיים פיננסיים הולכים וגוברים. בשנת 2008 בלבד כורסמו קרוב לרבע מיתרותיה הנזילות של הפניקס-אחזקות בעיקר בגלל הזרמת 150 מיליוני שקלים לטובת הפניקס-ביטוח. הפניקס-ביטוח הפסידה ברבעון השלישי של 2008 כ-70 מיליוני שקלים מפעילות שוטפת, ובחודשים אוקטובר ונובמבר 2008, 130 מיליוני שקלים נוספים מירידת ערך של ני"ע. לאור מגמות בענף בכלל ובחברה בפרט, נראה כי הפניקס-ביטוח המשיכה להפסיד גם ברבעון הרביעי ל-2008 וכך גם ברבעון הראשון של 2009. אם הנחות אלה יתאמתו, יביא הדבר לכך שהמגמה אכן תימשך,חברת הפניקס-ביטוח תזלול לפחות מחצית מיתרות המזומנים של הפניקס-אחזקות עד תום 2009 (האמור לעיל הוא בטרם נלקח בחשבון את התשלום לבירם-דויטש בגין ההתחייבות). גם הרגולציה המתהדקת בדרישות הון עצמי מינימאלי מחברות ביטוח עשויה לשאוב מזומנים נוספים מהפניקס-אחזקות עד כדי חיסולם כליל". לאור זאת, אין לצפות כי הפניקס-אחזקות תסייע להפניקס-השקעות לקיים את ההתחייבות כלפי צד ג' (בירם-דויטש). תחת זאת, סביר יותר כי יתרות זמינות באשר הן, יישאבו על מנת להותיר את עסקי הביטוח, שהם עסקי הליבה בקבוצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully