וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהלת בנק ישראל מעוניינת לקצץ בבונוס לעובדים

טל לוי

9.3.2009 / 14:29

במסגרת הבונוס, שליש מתוך קבוצת העובדים תזכה למענק של 100% מהשכר. יו"ר הוועד: יש לקצץ בשכר של כלל המגזר הציבורי

הבונוס, שאמורה הנהלת בנק ישראל לחלק לעובדים בתחילת חודש אפריל 2009, מסרב לרדת מסדר היום של הבנק. ההנהלה כבר חילקה למחצית מעובדי הבנק את הבונוס בגובה של עד 25 אלף שקל עבור שנת 2007. בתחילת אפריל אמורה ההנהלה לחלק את הבונוס עבור שנת 2008.

עם זאת, בהנהלת הבנק מודעים לבעיה התדמיתית שיוצר הבונוס: בגלי צה"ל פורסם הבוקר בימים אלה, כי הנהלת הבנק עורכת דיונים במטרה לבדוק כיצד ניתן להימנע מהחלוקה. הבעיה העיקרית היא שהמענק מעוגן בהסכם השכר ולכן ידיה של הנהלת הבנק כבולות. הדרך היחידה בה ניתן לבטל את הבונוס היא במידה ו-וועד העובדים של הבנק יתנדב לעשות זאת.

מבנק ישראל נמסר, כי "בבנק ישראל מתנהלים דיונים בנושאים שונים הקשורים למשבר הכלכלי. טרם התקבלה החלטה בעניין המענק".

דבר קיומו של הבונוס נחשף ב-TheMarker כבר לפני יותר מ-5 חודשים: שליש מתוך קבוצת העובדים שתקבל את מענק ההצטיינות - כאמור קבוצה הכוללת מחצית מעובדי הבנק - תזכה למענק של 100% מהשכר, שליש מהם יקבלו בונוס בהיקף של 95% מהשכר והשליש הנותר יסתפק במענק המבוסס על 90% מהשכר החודשי.

יו"ר ועד העובדים, יעקב אלימלך, אמר בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל כי אם יבוטלו המענקים, תהיה זו "חציית קו אדום", שתוביל להכרזה על סכסוך עבודה מיידי. בשיחה עם TheMarker מסביר אלימלך את פשר ההתנגדות.

מדוע בעצם עובדי בנק ישראל, הנהנים גם כך מרמות שכר גבוהות, לא יוותרו על הבונוס שניתן בזמן משבר כלכלי כה קשה?

"יש גבול לכל פופוליזם, הרי גם אם יורידו כמה אלפי שקלים משכר עובדי בנק ישראל, זה לא יסייע למשק. הצעתי למנכ"ל הבנק שכמוסד כלכלי שרוצה להוביל מהלך משמעותי, יש מקום לביצוע צעד אמיתי ולא תקשורתי. כלומר להוביל הפחתת שכר זמנית של כמה אחוזים לכל עובדי המגזר הציבורי ובמיוחד למי שמרוויח מעל לשכר הממוצע במשק. הצעד הזה כולל גם את עובדי בנק ישראל כמובן. צעד שכזה ישחרר מאות מיליוני שקלים שאותם ניתן להפנות לסיוע למפעלים בקשיים. זה יהיה אקט של הזדהות מצד עובדים רבים במשק".

"יש במגזר הציבורי מאות תוספות שכר שונות וזו לא חוכמה לתקוף דווקא את עובדי בנק ישראל. כך לדוגמה, חברי הכנסת נהנים מתקציב של עשרות אלפי שקלים לשם שמירה על 'קשר עם הבוחר'. מדוע לא להפסיק את התקציב הזה למשל?"

כיצד ייתכן שמחצית מעובדי הבנק מוגדרים כמצטיינים?

"השם שנבחר לתשלום היה כנראה מעט שגוי שכן לא מדובר בבונוס. במסגרת הסכם השכר שנחתם בתום 2007, ויתרו עובדי בנק ישראל על עשרות מיליוני שקלים, כך שמדובר בתשלום שאמור לפצות על חלק מהוויתור. משרד האוצר העניק תוספת לכל עובדי המגזר הציבורי שעברו בשנת 2002 מפנסיה תקציבית - בה המדינה מממנת את תשלומי הפנסיה - לפנסיה צוברת - בו העובד מפריש מדי חודש סכום כסף. בנק ישראל עבר לשיטה מאוחר יותר ולכן הוא מקבל רק כעת את הסכום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully