וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר יציל את המשק?

מוטי בסוק

10.3.2009 / 7:07

הנגיד יציג היום לראשונה תכנית מקיפה לחילוץ המשק מהמשבר. בנק ישראל צפוי להציג תחזית קודרת לשנת 2009: האבטלה תטפס ל-8%

נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, וראש מחלקת המחקר בבנק, הד"ר קרנית פלוג, יציגו היום בצהריים תוכנית למלחמה במיתון במשק, ובמרכזה שורת הצעות לטיפול באבטלה והצעה להשקעות גדולות בתשתיות במימון המגזר העיסקי.

המלצות בנק ישראל לטיפול במשבר הכלכלי מתמקדות בתחום הריאלי, בשוק העבודה ובתקציב. לקראת מסיבת העיתונאים הכינה מחלקת המחקר בבנק חוברת ובה מרוכזות הצעותיה לניווט כלכלת ישראל ב-2009 וב-2010. הבנק יציג בפני התקשורת גם עדכון של תחזיותיו ל-2009. לפני מסיבת העיתונאים אמורה פלוג להציג את התוכנית בפני ראשי האוצר: מנכ"ל המשרד, ירום אריאב, וראש אגף תקציבים, רם בלינקוב.

בנק ישראל יציע כי הממשלה החדשה תגדיל את יעד הגירעון בתקציב 2009 בהיקף דומה לתת-הגבייה הצפויה השנה בגביית מסים (כ-40-45 מיליארד שקל), כדי לאפשר לכלכלת ישראל להמשיך לתפקד. הבנק סבור כי כל המדינות המפותחות בעולם נקלעו למשברים בגביית המסים, בדרך כלל גבוהים משל ישראל, ולפיכך הגדלה חד שנתית גבוהה בגירעון לא תפגע במעמד הבינלאומי של ישראל. הגירעון יכוסה באמצעות הנפקת איגרות חוב של המדינה, כולל הערבויות, בחו"ל ובישראל.

בנוסף, יציע בנק ישראל לממשלה להקדים ביצוע פרויקטי תשתיות שנמצאים במגירות האוצר ומשרדי ממשלה אחרים במימון הסקטור הפרטי. הבנק יזהיר כי האבטלה הממוצעת השנה תגדל ליותר מ-7.5% וכי ברבעון האחרון של השנה היא תעבור את ה-8%.

עד השנה היה נהוג כי האוצר, לעתים בתיאום עם בנק ישראל, היה מכין את מתווה תקציב המדינה לשנה הבאה, ומביאו לאישור הממשלה. השנה קרו מספר חריגות, לממשלה היוצאת, ממשלת אהוד אולמרט, לא היה רוב בסוף 2008 להעברת תקציב 2009 בכנסת, והבחירות הוקדמו לתחילת 2009. כתוצאה מכך, מאז תחילת השנה עובדת המדינה, לפי חוק, עם תקציב 2008. לראשונה, גיבש הבנק הצעה למדיניות כלכלית ל-2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully